Muž v rodine sa kvôli niektorým vyšším prioritám musí vzdať záľub, ktoré ho obklopovali na slobode. Rodina znamená veľkú zodpovednosť. Šetrí sa, prispieva deťom na oblečenie, stravu, či vzdelanie, už nie je toľko peňazí nadbytok, aby ste si mohli okoreniť život „hračkou“.
Predstavte si, že ste ten prípad! Túžili ste po rýchlom aute, ale ako to býva, nie vždy sa dá naň našetriť a kúpiť. Teraz, s rodinou na krku, sa vám podarilo v kariére postúpiť, avšak vyblýskaný športiak pred garážou asi ťažko manželka dovolí. Navyše, šťastie je vrtkavé a netreba ho pokúšať. Takže ako sa správne rozhodnúť, pokiaľ chcete spraviť kompromis? Rýchle auto, praktické a zároveň bezpečné?
Správnou voľbou môže byť Renault Mégane GrandTour GT 2.0 dCi. Otvorene priznávam, nie som ženatý, danú situáciu som vymodeloval ako príklad. V podstate sa však tak bude riadiť nejeden člen v rodine. GrandTour GT prináša pre budúceho majiteľa príjemné osvieženie v stereotypnom živote. Praktické kombi nižšej strednej triedy je doplnené o športový paket GT.
Na prvý pohľad vidno rozdiel medzi obyčajným GrandTourom a to osadením 17-palcových diskov v striebornej metalíze obuté do nízkoprofilových pneumatík. Ďalej paket zahŕňa lakované spätné zrkadlá a difúzor zadného nárazníku vo farbe diskov. Vhodná ostrá oranžová metalíza Cayenne auto dolaďuje. Z GT-čka vyžaruje v dielenskom tuningovom prevedení nevídaná energia, ktorá pohltí majiteľa.
Nezvyknem písať dlhé riadky o doplnkovej výbave, ale pri GT-čku urobím výnimku. Základná cena s naftovou motorizáciou začína na hodnote 22 580€ po akčnej zľave 700€. Zdá sa byť privysoká? Nehádžte hneď flintu do žita a čítajte ďalej. Renault nastavil ceny na prijateľnú úroveň. Do základnej výbavy GT patrí v prvom rade výkonný štvorvalcový motor 2.0 dCi o výkone 118kW. V iných stupňoch figuruje najvýkonnejší diesel 1.9 dCi s výkonom 96kW.
Naftové GT v základnej výbave dostanete napríklad s elektrickým posilňovačom s premenlivým účinkom v závislosti od rýchlosti jazdy. Pokračuje to športovými sedadlami s výraznou bočnou oporou, asférickým spätným zrkadlom na strane vodiča, športovými pedálmi a podvozkom. Bohatá výbava teda kompenzuje cenu a dodáva automobilu exkluzivitu, preto hodnotím základnú cenu za viac než prívetivú. Ak sa neuspokojíte, doplnková výbava ponúka natáčacie Bi-xenóny, integrovanú navigáciu Carminat Tom-Tom, inteligentnú kartu, či kontrolu tlaku v pneumatikách.
Významnou výhodou športovo ladeného kombíka sú nedotknuté prepravné vlastnosti. Uvezie 5 osôb, z toho tie na predných sedadlách obopínajú kvalitné športové sedadlá. Výrez batožinového priestoru pojme v základnom objeme 491 litrov, čo predstavuje hodnotu typickú pre vyššiu kategóriu kombi. Esteticky nedomysleným riešením naďalej ostáva plastový stredný tunel vyúsťujúci dozadu s hlbokou dierou. Stretol som sa s ním vo viacerých typoch Méganu. Bez integrovaných zadných výduchov klimatizácie vyzerá priestor na drobnosti hrozne, dokonca vidno na ňom škrabance a špinu od topánok.
[adsense]
Spomínané prednosti GrandTour GT zakončuje azda najzaujímavejšia motorizácia. Otestovali sme už benzínový variant 2.0 TCe v Mégane Coupé, no do kombi nám Renault naordinoval o 14 kW slabší vznetový motor. Rozhodne rozumnejšia a logickejšia voľba pre rodinné auto. V prvom rade spĺňa dve dôležité očakávania.
Po prvé, výkon 118kW poteší vyslovene dynamicky ladeného tatka a po druhé, nebude si pýtať 10 litrov z nádrže každých sto kilometrov ako v prípade 2.0 TCe. Dvojliter dCi si potiahol v svižnom režime maximálne 7 litrov nafty. Prekvapil ma razantným zrýchľovaním. Popravde, 2.0 TCe si stále celkom živo pamätám, bol iba o málinko dynamickejší než terajší naftový agregát. Keďže sa neočakáva od vznetových motorov srdcervúci rev, nie je sklamaním, že 2.0 dCi si pradie pod kapotou potichu. Tichý spoločník vtiahne posádku do deja pri každom stlačení akcelerátora do podlahy. Sila dochádza po prekročení 4500 ot./min., kedy si pýta vyšší stupeň, inak sa ozve obmedzovač.
K športovému kombíku nepochybne patrí pritvrdený podvozok. Mal som česť s GT-čkom vyraziť na jednodňový výlet do rakúskych Álp v plnom obsadení. Osoby sediace vzadu nemali väčšie výhrady ku komfortu sedenia, akurát v oblasti ramien zápasili o miesto. Avšak, väčšie starosti robil posádke podvozok. Značne pritvrdené pruženie s nízkoprofilovými pneumatikami znamená v našich končinách natriasanie na každom hrbole. Zozadu sa ozývali protivné hlasy spolucestujúcich a po každej prejdenej nerovnosti som počul „Checkpoint!“.
V Rakúsku sú cesty o poznanie lepšie. Posádka zmĺkla a ja som si doprial rýchlu jazdu zákrutami. Jednou vetou, Labutia pieseň! Mégane GrandTour si drží stopu a široké pneumatiky varujú na limit hlasným hvízdaním. Stabilizačný systém sa takmer nedostal k slovu, až na mokrých serpentínach pri lyžiarskom stredisku Semmering si dva-trikrát zablikal a vyrovnával nedotáčavosť. Síce opäť spolujazdci frflali, no to nemal na svedomí ani Renault , ani kvalita cesty, len ich slabé žalúdky.
Staronovú novinku zo stajne Renaultu by som odporučil osobám, ktorých postihla kríza v strednom veku. Rodinný kombík bude spĺňať výborne služby praktického vozidla, no zároveň troška okorení stereotypný životný štýl. Za rozumnú cenu poskytuje veľa muziky.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 118 / 3750 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 215 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,5 / 5,0 / 5,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,0 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4559 / 1804 / 1507 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 491 / 1567 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1499 / 415 |