Pod taktovkou manažéra dizajnového projektu Scénic Collection 2012 Jean-Philippe Texiera vzniklo MPV s netradičnými prvkami v tomto segmente. Renault doplatil v minulosti na kreačné výtvory Vel Satis a Avantime, no neupustil príliš z extravagancie. Dodnes sme zvyknutí skôr na obyčajné hranaté vany, ale Scénic k nim nepatrí. A tento faceliftovaný model opäť trocha zvýrazňuje sexappeal značky. Dizajnéri zvolili pri facelifte materiály, ktoré sa páčia ich zákazníkom. Lesklý chróm a lesklá farba. Tiež vidno vyhratie sa s prednými reflektormi ako aj pozmenený nárazník.
Inovácie v interiéri oproti nefaceliftovanému modelu neuvidíte na prvý pohľad. Viac vám napovie tlačová správa alebo veľmi detailné blúdenie očami po cenníku vozidla. Potom si všimnete, že pribudli nové kombinácie čalúnenia interiéru a taktiež sa prepracoval prístrojový digitálny panel. Ovládanie jednotlivých systémov ostalo nezmenené. Naopak, technicky sa zlepšili parametre navigačného systému TomTom a BOSE soundsystému.
Medzi unikátne vecičky v novom Grand Scénicu patrí asistenčný systém Vision s funkciami akustického varovania pri opustení jazdného pruhu a automatické diaľkové svetlá. Zatiaľ, čo prvá funkcia funguje pomocou kamerového snímania v spätných zrkadlách správne, automatické diaľkové svetlá sú troška nervózne a nespúšťajú sa správne. Niekedy som ich musel sám deaktivovať, keď nezaznamenali blížiace sa auto oproti, inokedy sa zasa nespustili, pretože odraz stretávacích svetiel Scénica zo stĺpikov po bokoch krajníc vozovky zmiatli snímacie kamery.
[adsense]
Možno si poviete detail, ale určite poteší, že v novom Scénicu už funguje páčka smerovky v diaľničnom režime. Stačí ju jemne stlačiť a spustíte sériu troch signálov – trojblik. Teraz už aj v základnej výbave figuruje rádio s pripojením Bluetooth, USB a iPodom. Pre pohody na cestách sa od úrovne Dynamique montujú komfortné opierky hlavy, ktoré znemožňujú „odkvicnutie“ hlavy do boku. Priestor pre posádku a odkladacie schránky sú si rovné u oboch verzií. To, čo sa ešte musí naučiť ďalšia generácia Scénicu bude sklápanie sedadiel do podlahy pre vytvorenie maximálneho priestoru s čo možno najmenšou fyzickou záťažou. Zatiaľ fungujú sedadlá vo filozofii preklopenia alebo úplného mechanického vybratia von.
Motor 1.6 dCi som testoval aj v predošlom Grand Scénicu a pravdu povediac, nezaznamenal som ani horšie, ani lepšie dynamické vlastnosti. Tu sa viac dbalo na zníženie spotreby paliva. Samozrejme, výrobca je opäť optimistickejší, my sme pri potulkách Slovenskom zaznamenali o pol litra nižší apetít agregátu, ale to len preto, že bolo letné obdobie a motor sme využili na dlhé trasy. V teste staršieho Grand Scénicu sme sa sústredili na jazdy mimo mesta, preto ten rozdiel. Stále trvám na tom, že najčastejšia hodnota, ktorá bude svietiť na palubnom prístroji sa priblíži k číslici 6. Dá sa jazdiť aj na úrovni piatich litrov, možno i menej, ale dynamický potenciál motora vodiča láka jazdiť svižnejšie.
Momentálne prebiehajú v Renaulte akciové ponuky so zvýhodnením 2000€ na každý stupeň výbavy bez rozdielu motorizácie. Pre mňa by bola jasná voľba motoru 1.6 dCi s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Uspokojí bežného „fotríka“ s vrecom detí.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 96 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,1 / 4,0 / 4,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,6 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4573 / 1845 /1645 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 208 / 2063 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1638 / 611 |