Áno, zúčastnili sme sa svetovej prezentácie Oplu Astra, avšak konala sa na Slovensku. Predstavte si, novinári z celého sveta museli za novou Astrou letieť, až na tých slovenských. K autu sme sa dostali skutočne medzi prvými. Dosť bolo chvastania sa, prečítajte si, čo nový hatchback prináša, je toho v skutku dosť.
Vražedný boj v nižšej strednej triede nepozná súcit. Opel vie, že Astra je jedným, ak nie aj najdôležitejším ťahúňom predaja tejto automobilky. Venoval mu extra veľkú pozornosť a to od samotného dizajnu. Z oblejších karosárskych tvarov prešla súčasná generácia na ostrejšie. Neostal kameň na kameni. Dizajn nie je možno tak prevratný ako u predchodcu, no rozhodne sa zaň netreba hanbiť. Povedal by som, že Opel to nechcel prehnať, nakoľko je tento model kľúčový.
Inovácie sa začínajú ukazovať pri študovaní výbavy a nasadnutí do kabíny. Palubná doska zdieľa niektoré ovládače s Insigniou. Budúceho zákazníka rozmaznáva masážnymi sedadlami s vyhrievanou aj ventilovanou funkciou. Astra sa tak stala prvým hatchbackom, ktorý poskytuje takýto nevídaný komfort v tomto segmente.
Okrem toho tu máte multimediálny dotykový systém Intelilink. Nielenže disponuje kompletným slovenským rozhraním, dobrou čitateľnosťou, dá sa tiež prepojiť so smartfónmi. Keď tak urobíte, stiahnete bezplatnú aplikáciu, viete napríklad trúbiť, blikať alebo zamykať a odomykať Astru cez mobil kdekoľvek zo sveta. I keby Astra bola na druhom kontinente. Hodí sa to na príklad, keď neviete auto nájsť na veľkom parkovisku.
Samostatnou kapitolou sú nové Full LED Matrix príplatkové svetlomety. Stoja približne rovnako ako v minulosti bixenóny (cca 1200€) predchádzajúcej generácie Astry. Tieto nové však svietia ešte intenzívnejšie a sú dokonalo prispôsobivé aktuálnym večerným podmienkam na ceste. V praxi som videl ako fungujú. To, že sa diaľkové svetlá samé vypínajú, keď zaregistrujú auto v protismere nie je nič nové. V Astre sú však tak sofistikované, že vedia stlmiť svetelné lúče nezávisle od seba, teda napríklad ľavé sa stlmí a pravé svieti viac do diaľky, aby bola dostatočne osvetlená krajnica cesty. Najlepšie to asi demonštrujú obrázky v galérii.
Na priestorové meranie neostalo veľa času, no po dvesto kilometroch jazdy s jedným exemplárom som nadobudol pocit, že sa toho moc nezmenilo. Posed je rovnaký, volant a radiaca páka sa držia opäť rovnako dobre akurát má všetko nový tvar. Opel zrejme podobne VW s modelom Golf nechce zbytočne s Astrou experimentovať.
Paleta respektíve výkonové spektrum motorov uspokojí každého. Na výber bude od začiatku predaja päť benzínových motorov, pričom základ tvorí atmosférický 1.4 štvorvalec 70 kW, nasledujú prepĺňané agregáty a to trojvalcom 1.0 Turbo 77 kW a štvorvalcami 1.4 Turbo (92 kW alebo 110 kW). Vrchol tvorí zatiaľ 1.6 Turbo 147 kW. Naftové agregáty zastupuje jeden objem 1.6 CDTI dodávaný v troch výkonoch (75 kW, 81 kW a 100 kW).
Ako správny Slovák som si vybral hneď to najvýkonnejšie, teda 1.6 Turbo, ktoré bude k dispozícii až začiatkom budúceho roka. Nie je to len moja nenásytnosť, môžem tak vyviesť jednoznačný verdikt o podvozku, či stačí na 200 koní cválajúcich pod prednou kapotou motora a odvádzajúcich ťah na prednú nápravu.
Päťdverový hatchback nedisponuje adaptívnymi tlmičmi, avšak samotný podvozok spolu s tlmičmi odvádzajú svoju prácu skutočne brilantne. Astra poslúcha na prvý povel volantu ostro, možno až príliš. Dávkovanie bŕzd je na úrovni klasického auta, teda pozvoľné.
Novú Astru si už viete objednať. Základ stojí 12 290€. Hoci som s ňou strávil zatiaľ iba jeden deň, môj pocit z nej bol iba pozitívny. Detailnejšie informácie poskytneme začiatkom decembra, kedy máme naplánovaný prvý redakčný test.