HR-V ožilo
Začnime tou zaujímavejšou novinkou, SUV-čkom HR-V. Prvá generácia uvidela svetlo sveta už v roku 1998, avšak Honda tento segment po prvej generácii na dlhý čas pozastavila. Nástupca bol avizovaný až tento rok a teraz prichádza s dynamickým dizajnom, množstvom prvkov výbavy, rozsiahlou bezpečnosťou a novým benzínovým motorom na Slovensko.
[adsense]
Prezentuje mimoriadne dobré priestorové pomery v kompaktnom zovňajšku, čo je typické hlavne pre crossover. V interiéri nájdete dva dotykové displeje pre ovládanie multimédií a klimatizácie. Celé pracovisko palubnej dosky je natočené na vodiča pre väčší komfort pri riadení.
Zadní pasažieri by nemali byť príliš ukrátení o miesto v oblasti kolien a ramien. Dokonca, na hlavu v HR-V ostáva ešte pár centimetrov rezerva. Dostali sa sem tiež „magické sedadlá“ , čo znamená, že sedák je výklopný. Toto riešenie umožňuje prevážať v aute predmety vysoké 1,2 metra. To nie je všetko. Sklopením získava užívateľ rovnú podlahu a keby mu to stále nestačilo, môže sklápať aj operadlo spolujazdca. Vtedy preveziete v aute predmety dlhé až 2445 mm.
Na pohon slúžia dva motory, jeden spaľuje benzín, druhý prijíma naftu. Benzínový agregát 1.5 i-VTEC dostať v základnej výbave za 17 400€ so šesťstupňovým manuálom. Cena sa zdá byť prehnane vysoká, avšak HR-V je už v štandardnej výbave nabúchaný všetkými tradičnými komfortnými a bezpečnostnými prvkami, ktoré sú častokrát v konkurenčných modeloch dostupné od strednej úrovne výbavy. Hovoríme tu napríklad o automatickej klíme, tempomate, ale taktiež o CBAS systéme, ktorý dokáže zabrániť kolízii núdzovým brzdením pri detekcii prekážky pred sebou.
Agregát som si krátko vyskúšať s bezstupňovou prevodovkou CVT, ktorá má v manuálnom režime predvolených sedem stupňov. Výkon 96 kW sa prenáša na kolesá prednej nápravy, pohon oboch náprav nie je k dispozícii na našom trhu. Prevodovka CVT má podobné správanie ako tradičný automat, čiže motor pri akcelerácii nehučí ako vysávač na jednom pásme otáčok. Podobnú charakteristiku som zažil v Subaru Forester.
Diesel 1.6 i-DTEC dôverne poznáme z modelov Civic, ten je kombinovaný výhradne so šesťstupňovým manuálom a stojí v základnej výbave Comfort 19 690€. Prevodovku CVT dostanete iba do modelu s benzínom, a to až v strednom stupni výbavy Elegance, čo vyjde na 20 490€. Viac informácií a dojmy prinesieme z redakčného testu.
Jazz výrazne narástol
Najmenší zástupca japonskej automobilky Honda v treťom pokračovaní rapídne pribral na rozmeroch. Dalo by sa povedať, že veľkostne resp. priestorovo si to môže rozdať s o triedu väčšími vozidlami. Veď už prvá generácia mala mimoriadne štedré rozmery pre pasažierov na predných a zadných sedadlách. Nový Jazz narástol na dĺžku o 95 mm a rázvor sa zväčšil o 30 mm.
[adsense]
Jazz si drží tvarovanie karosérie svojich predchodcov, nezmenila sa ani filozofia podvozka, ktorý používa naďalej vpredu nápravu McPherson a vzadu torznú tyč typu H. Použili sa však nové tlmiče a pohralo s ich nastavením, pričom technici kládli dôraz na elimináciu vibrácií do interiéru a stabilitu auta.
Podobne ako HR-V, Jazz ponúka už v základnej výbave množstvo nadštandardných prvkov vrátane spomínaného kolízneho systému CBAS. V príplatkoch nájdete tiež balík asistenčných systémov ADAS. Ide o upozornenie na nebezpečenstvo kolízie a vybočenie z jazdného pruhu, a tiež rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti, či automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Mestské vozidlo disponuje pravdepodobne najlepšími priestorovými možnosťami v triede, a dokonca príkladná pre Jazz je aj variabilita. Opäť sú tu magické sedadlá, rovná podlaha a sklopné sedadlo spolujazdca. Základný objem kufra činí 354 litrov, no maximálny poskytne až 897 litrov.
Pohonnú jednotku tvorí jediný štvorvalcový agregát spaľujúci benzín. Nastavený je na výkon 75 kW. Nahradil tak predošlé motory 1.2l a 1.4l. Kombinuje sa buď so šesťstupňovým manuálom alebo CVT prevodovkou. CVT poskytne aj radenie pod volantom. Opäť som si vyskúšal túto variantu a musím povedať, že ženám sa bude hladký chod auta páčiť s touto prevodovkou. Výkon tu síce nie je nejako oslnivý, no na diaľnici sa vie preháňať nad 180 km/h.
[adsense]
Hondu Jazz tiež mienime zaradiť do redakčného testu, kto nás však bude chcieť predbehnúť v dojmoch, vedzte, že kúpiť sa dá už od 12 990€. Opäť zdôrazňujem, že cena nie je navýšená. Toto auto sa priestorovo ani výbavou nedá porovnať napríklad k Fabii v štandarde. Stačí si naštudovať cenníky oboch áut. Jazz vyjde napokon lepšie!