Nejde ešte o redakčný test, ten zrejme poskytneme až budúci rok, avšak už teraz Vám viem s istotou povedať, čoho je schopné toto auto na dráhe, kde nečíha žiadna policajná hliadka a povrch cesty tvorí kvalitný vyjazdený asfalt. No ešte pred jazdením dostávam do uší zaujímavé technické informácie, buď si ich so mnou v krátkosti prejdite alebo preskočte o pár riadkov nižšie.

Honda Civic Type-R

Rýchlych hatchbackov brázdi po cestách sveta neúrekom, kopa ich je rýchlych na bežných cestách, ale len hŕstka z nich nestratí „gule“ na pretekárskej trati, či nekončiacich serpentínach. Civic Type-R, respektíve označenie Type-R má viac než 20 ročnú históriu. Dostávali ho vždy najrýchlejšie modely značky, ako prvá bola Honda NSX z roku 1992, Civic Type-R debutoval prvýkrát o päť rokov neskôr.

[adsense]

Za ten čas Japonci získavali skúsenosti, ktoré zužitkovávajú pri stavbe každého nového modelu Type-R. Najnovší počin Civic Type-R je dôkazom úsilia konštruktérov. Predprodukčný typ zajazdil na „Zelenom pekle“ najlepší čas v kategórii vozidiel s predným pohonom (7 minút a 50 sekúnd). Ako to dosiahli? Vyladením aerodynamiky, výkonným motorom, perfektným samosvorom a ďalšími vecami.

Honda Civic Type-R

Porovnať bežný Civic s najšportovejším, je ako porovnať rekreačného športovca s vrcholovým. Už na prvý pohľad vidno, ktorý kam spadá. Type-R dostal obrovský predný nárazník na prívod dostatku vzduchu k motoru, ale taktiež má za úlohu robiť väčší prítlak k zemi. Zadné partie vozidla zdobí veľké krídlo, opäť veľký nárazník s difúzorom a štvoricou výfukov. Za 19-palcovými diskami vidno brzdy Brembo, tie predné kotúče sú štvorpiestikové o veľkosti 350 mm.

[adsense]

Predná kapota motora ukrýva úplne nový prepĺňaný benzín so štyrmi valcami a priamym vstrekovaním paliva. Jeho výkon 225 kW vrcholí pri 6500 ot./min. a maximálna rýchlosť sa zastaví až na cifre 270. Stovku atakuje za 5,7 sekundy. Je tak zatiaľ najrýchlejšou predokolkou v súčasnosti. Prekonáva také modely ako Ford Focus ST, Renault Mégane RS alebo VW Golf GTI. Dosť bolo prvotných informácií, presúvam sa na okruh.

Honda Civic Type-R

Štartovanie motora nesprevádza extrémne vrtošivý zvuk, len trošku si bubloce. Rozbeh stále nič s akustikou motora nerobí, všetko príde až niekde ďalej za 3500 ot./min. Prvé kolo idem miernejšie, spoznávam auto a robím si profil trate. Z inštruktora vedľa mňa mám dobrý pocit, nekrotí ma, môžem pridať!

Nasledovné dve kolá na Slovakia Ringu mi Civic Typer-R dokazuje, že slová vyššie spomínané nie sú len marketingovým lákadlom. V dvoch prípadoch som prehnal nájazd do zákruty a vynášalo ma von, avšak vďaka perfektnému samosvoru bola korekcia smeru upravená iba jemný, podotýkam naozaj iba JEMNÝM ubratím plynového pedála.

Honda Civic Type-R

Po treťom kole zapínam mód R+. Je to športový režim, ktorý upraví nielen reakcie motora, ale aj reguluje tuhosť adaptívnych tlmičov, každý zvlášť. Priatelia, rozdiel poznať okamžite. Civic Type-R je zrazu ostrý ako britva. Zatáča ochotne, na výjazdoch zákrut závodnej dráhy idem o 10-15 km/h viac, než bez použitia športového módu.

[adsense]

Samotný motor ide za plynom vďaka krútiacemu momentu 400 Nm dostupných pri 2500 ot./min., a obmedzovač zastaví otáčky tesne za sedmičkou na otáčkomere. Spotreba v takomto bláznivom tempe šplhá k 30 litrom na 100 km, no v normálnom štýle jazdy by mal podľa výrobcu v kombinovanej prevádzke spapať 7,5 l/100 km. A brzdy? Štandardné brzdy Brembo krotia voz z rýchlosti 210 km/h rovnako dobre i po piatom kole. Ich účinok rozhodne nevädne a to mali niečo „odbrzdené“ pred mojou jazdou.

Nový Civic Type-R prekoná očakávania nejedného motoristu. Moje prvé pocity z tohto auta sú veľmi pozitívne, teším sa na ďalšie stretnutie, tentokrát už zrejme na verejných komunikáciách.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.