Nejde ešte o redakčný test, ten zrejme poskytneme až budúci rok, avšak už teraz Vám viem s istotou povedať, čoho je schopné toto auto na dráhe, kde nečíha žiadna policajná hliadka a povrch cesty tvorí kvalitný vyjazdený asfalt. No ešte pred jazdením dostávam do uší zaujímavé technické informácie, buď si ich so mnou v krátkosti prejdite alebo preskočte o pár riadkov nižšie.
Rýchlych hatchbackov brázdi po cestách sveta neúrekom, kopa ich je rýchlych na bežných cestách, ale len hŕstka z nich nestratí „gule“ na pretekárskej trati, či nekončiacich serpentínach. Civic Type-R, respektíve označenie Type-R má viac než 20 ročnú históriu. Dostávali ho vždy najrýchlejšie modely značky, ako prvá bola Honda NSX z roku 1992, Civic Type-R debutoval prvýkrát o päť rokov neskôr.
[adsense]
Za ten čas Japonci získavali skúsenosti, ktoré zužitkovávajú pri stavbe každého nového modelu Type-R. Najnovší počin Civic Type-R je dôkazom úsilia konštruktérov. Predprodukčný typ zajazdil na „Zelenom pekle“ najlepší čas v kategórii vozidiel s predným pohonom (7 minút a 50 sekúnd). Ako to dosiahli? Vyladením aerodynamiky, výkonným motorom, perfektným samosvorom a ďalšími vecami.
Porovnať bežný Civic s najšportovejším, je ako porovnať rekreačného športovca s vrcholovým. Už na prvý pohľad vidno, ktorý kam spadá. Type-R dostal obrovský predný nárazník na prívod dostatku vzduchu k motoru, ale taktiež má za úlohu robiť väčší prítlak k zemi. Zadné partie vozidla zdobí veľké krídlo, opäť veľký nárazník s difúzorom a štvoricou výfukov. Za 19-palcovými diskami vidno brzdy Brembo, tie predné kotúče sú štvorpiestikové o veľkosti 350 mm.
[adsense]
Predná kapota motora ukrýva úplne nový prepĺňaný benzín so štyrmi valcami a priamym vstrekovaním paliva. Jeho výkon 225 kW vrcholí pri 6500 ot./min. a maximálna rýchlosť sa zastaví až na cifre 270. Stovku atakuje za 5,7 sekundy. Je tak zatiaľ najrýchlejšou predokolkou v súčasnosti. Prekonáva také modely ako Ford Focus ST, Renault Mégane RS alebo VW Golf GTI. Dosť bolo prvotných informácií, presúvam sa na okruh.
Štartovanie motora nesprevádza extrémne vrtošivý zvuk, len trošku si bubloce. Rozbeh stále nič s akustikou motora nerobí, všetko príde až niekde ďalej za 3500 ot./min. Prvé kolo idem miernejšie, spoznávam auto a robím si profil trate. Z inštruktora vedľa mňa mám dobrý pocit, nekrotí ma, môžem pridať!
Nasledovné dve kolá na Slovakia Ringu mi Civic Typer-R dokazuje, že slová vyššie spomínané nie sú len marketingovým lákadlom. V dvoch prípadoch som prehnal nájazd do zákruty a vynášalo ma von, avšak vďaka perfektnému samosvoru bola korekcia smeru upravená iba jemný, podotýkam naozaj iba JEMNÝM ubratím plynového pedála.
Po treťom kole zapínam mód R+. Je to športový režim, ktorý upraví nielen reakcie motora, ale aj reguluje tuhosť adaptívnych tlmičov, každý zvlášť. Priatelia, rozdiel poznať okamžite. Civic Type-R je zrazu ostrý ako britva. Zatáča ochotne, na výjazdoch zákrut závodnej dráhy idem o 10-15 km/h viac, než bez použitia športového módu.
[adsense]
Samotný motor ide za plynom vďaka krútiacemu momentu 400 Nm dostupných pri 2500 ot./min., a obmedzovač zastaví otáčky tesne za sedmičkou na otáčkomere. Spotreba v takomto bláznivom tempe šplhá k 30 litrom na 100 km, no v normálnom štýle jazdy by mal podľa výrobcu v kombinovanej prevádzke spapať 7,5 l/100 km. A brzdy? Štandardné brzdy Brembo krotia voz z rýchlosti 210 km/h rovnako dobre i po piatom kole. Ich účinok rozhodne nevädne a to mali niečo „odbrzdené“ pred mojou jazdou.
Nový Civic Type-R prekoná očakávania nejedného motoristu. Moje prvé pocity z tohto auta sú veľmi pozitívne, teším sa na ďalšie stretnutie, tentokrát už zrejme na verejných komunikáciách.