Podľa oficiálnych údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) sa v prvom polroku 2025 v krajinách Európskej únie predalo približne 5,58 milióna nových osobných vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 1,9 %. Napriek spomaleniu trhu sa viacerým značkám podarilo výrazne posilniť, zatiaľ čo iné zažili dvojciferný prepad.
Volkswagen opäť na čele, Škoda s výrazným rastom
Lídrom európskeho trhu zostáva Volkswagen s vyše 747-tisíc zaregistrovanými autami a medziročným rastom +4,4 %. Druhé miesto si udržala Toyota, no zaznamenala pokles o 8,9 % na 440 070 vozidiel. Na tretiu priečku sa prepracovala Škoda, ktorá rástla o 8,1 % a dosiahla 412 339 predajov, čím predbehla BMW aj Renault.
Najväčší percentuálny nárast spomedzi väčších značiek dosiahla Cupra, ktorá poskočila až o 35,5 % na 152 974 vozidiel. Výrazne rástla aj SAIC Motor (MG) (+18,7 %) a Mini (+15,4 %).
Naopak, prudké prepady zaznamenali Tesla (–33,2 %), Fiat (–23,7 %), Seat (–24,7 %) či Mitsubishi (–25,9 %). Značky ako Jaguar a Smart sa prakticky prepadli zo štatistík – Jaguar stratil až 80,4 % a predal len 2 813 vozidiel v celej EÚ.
Značky s menším objemom predaja ako Alpine (+89,8 %) a Alfa Romeo (+33,3 %) zaznamenali výrazný rast, čo svedčí o rastúcom záujme o exkluzívnejšie či športovejšie modely. Podobne si polepšil aj Lexus, ktorý medziročne rástol o 11,4 %.
Dáta za prvý polrok 2025 ukazujú, že najvýraznejší rast zaznamenali čínske značky, najmä MG (SAIC Motor), ktoré narástlo o takmer 19 %, a exkluzívne značky ako Cupra či Alpine. Naproti tomu tradiční ázijskí hráči ako Toyota, Hyundai a Kia zaznamenali medziročný pokles. U Toyoty šlo o –8,9 %, u Kie –3,7 % a Hyundai klesol o –5,2 %.
Tieto výsledky naznačujú, že hoci si kórejské a japonské značky udržujú silné postavenie, čelia čoraz silnejšiemu tlaku konkurencie – a to najmä z Číny, ale aj z inovatívnejších európskych značiek so silnejšou elektrifikačnou stratégiou.
Aj keď celkový trh mierne klesol, výsledky za prvý polrok 2025 ukazujú, že značky, ktoré inovovali alebo stavili na správnu cenovú politiku, si dokázali polepšiť. Volkswagen zostáva kráľom trhu, no čoraz viac naň doťahujú Toyota a hlavne rastúca Škoda. Výsledky zároveň naznačujú, že už v najbližších kvartáloch môžeme očakávať ďalšie pohyby v rebríčkoch, a to najmä zo strany dynamicky rastúcich značiek ako MG, Cupra či Alfa Romeo.