Porsche bolo dlhé roky symbolom vysokej ziskovosti a stability v prémiovom segmente. Aktuálny vývoj však ukazuje, že ani tradičná športová značka nie je imúnna voči tlakom, ktorým čelí celý automobilový priemysel. Výrazný prepad ziskov a rastúce náklady nútia vedenie hľadať úspory, čo vyvoláva obavy medzi zamestnancami aj odbormi.

Hospodárske výsledky hlboko pod očakávaniami
Automobilka zaznamenala v treťom štvrťroku prevádzkovú stratu 966 miliónov eur, zatiaľ čo v rovnakom období minulého roka vykázala takmer miliardový zisk. Za prvých deväť mesiacov roka sa síce ešte udržala v miernom prevádzkovom pluse, no v porovnaní s vlaňajškom ide o prudký pokles. Zisk po zdanení sa medziročne prepadol o približne 96 percent a tržby klesli o zhruba šesť percent.

Tlak na úspory a hrozba presunu výroby
Vedenie Porsche tvrdí, že dôvodom slabých výsledkov sú vysoké investície do elektromobility, zhoršená situácia na čínskom trhu a rastúce náklady spojené s clami v USA. Odpoveďou má byť rozsiahly úsporný program. 

Zdroj: Porsche

Hoci platí dohoda o ochrane pred núteným prepúšťaním do roku 2030, znižovanie počtu zamestnancov môže prebiehať nepriamo, napríklad nepredlžovaním zmlúv či obmedzením náboru.

Odbory varujú pred oslabením nemeckých závodov
Najväčšie obavy vyvoláva možný presun časti vývoja a výroby do krajín s nižšími mzdami. Zamestnanecká rada upozorňuje, že takýto krok by mohol dlhodobo oslabiť nemecké závody, ktoré sú nositeľom know how značky. Odbory preto žiadajú jasnú stratégiu, ktorá by umožnila zvládnuť náročnú transformáciu bez ohrozenia tisícov pracovných miest. 

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.