Automobilka Porsche práve dokončila jeden zo svojich najzaujímavejších projektov posledných rokov. Inžinieri z Stuttgartu totiž vzali víťazný pretekársky špeciál 963 z Le Mans a premenili ho na auto, s ktorým sa dá legálne jazdiť po cestách.
Všetko začalo nápadom na počesť histórie
Celý projekt sa zrodil vlani počas neformálneho stretnutia na konci sezóny IMSA. Skupina ľudí z Porsche začala rozmýšľať, ako by mohli osláviť 50. výročie vytvorenia cestnej verzie legendárneho 917. Vtedy totiž Porsche postavilo špeciálne auto pre grófa Rossiho, ktorý si tento pretekársky špeciál zaregistroval a jazdil s ním po bežných cestách.
Tento nový projekt dostal interné označenie "ponorka" - zapojilo sa doň len minimum ľudí a všetko sa dialo v absolútnom utajení. Dokonca aj v atlantských dielňach Porsche pracovali technici za dočasnými stenami, aby ostatní nevedeli, na čom robia.
Roger Penske ako ideálny majiteľ
Prirodzeným majiteľom tohto výnimočného auta sa stal Roger Penske, majiteľ pretekárskeho tímu Porsche Penske Motorsport. Písmená RSP v názve predstavujú práve jeho iniciály - Roger Searle Penske.
Pre Porsche bolo jasné, že úplne homologovať 963 na cestnú jazdu by bolo nemožné. Takýto špecializovaný pretekár je príliš vzdialený od požiadaviek na bežné autá. Rozhodli sa preto ísť cestou jednoúčelového vozidla so špeciálnym povolením na obmedzenú cestnú jazdu.
Srdce z hyperšportu, výkon z pretekárskeho okruhu
Pod kapotou 963 RSP bije 4,6-litrový osemvalec s dvomi turbami, ktorý pochádza z 918 Spyder. K nemu pribudol hybridný systém od Boschu a sedemstupňová sekvenčná prevodovka. Celkový výkon sa pohybuje okolo 700 koní, pričom motor museli upraviť tak, aby zvládol bežný benzín z čerpacích staníc.
Na rozdiel od drsného pretekárskeho originálu má cestná verzia kvalitne vypracované detaily. Karoséria z karbónu je nalakovaná v elegantnej striebornej farbe Martini Silver, interiér je obložený alcantarou a nechýbajú ani praktické vychytávky ako držiak na nápoje.