Jaguar Land Rover zažíva jeden z najkritickejších momentov svojej modernej histórie. Nedávny hackerský útok spôsobil takmer mesačnú odstávku výroby, masívne ekonomické straty a poškodenú reputáciu značky, ktorá sa snaží presadiť ako líder v oblasti prémiových elektrických vozidiel.

Výrobné linky stoja, straty rastú

Hackerský útok, ktorý zasiahol JLR 31. augusta, mal okamžité devastujúce následky. Všetky výrobné linky sa museli zastaviť a tisícky zamestnancov zostali doma. Obnovenie produkcie sa očakáva najskôr 24. septembra, čo predstavuje takmer mesačnú odstávku.

Zdroj: JLR

Najväčšie problémy má divízia Land Rover, ktorá tvorí hlavnú časť produkcie koncernu. Jaguar momentálne žiadne vozidlá nevyrába, keďže sa pripravuje na uvedenie novej elektrickej generácie plánovanej na rok 2026.

Tajomstvo 40 tisíc áut

Najkontroverznešou témou sa stal údajný zmätok okolo 40 tisíc vyrobených vozidiel. Podľa zahraničných médií mal útok spôsobiť, že automobilka stratila prehľad o tejto významnej časti svojej produkcie vyrobenej pred útokom.

JLR však tieto správy kategoricky popiera. V oficiálnom stanovisku spoločnosť ubezpečuje, že má plnú kontrolu nad všetkými vozidlami od výroby až po dodanie zákazníkom.

Kolabujú aj servisy

Následky útoku sa rozšírili aj za brány tovární. Autorizovaní predajcovia čelia problémom s objednávaním náhradných dielov, čo značne komplikuje opravy a servisné práce. Narušené IT systémy zároveň spomalili predaj ojazdených vozidiel.

Päť miliónov libier denne

Ekonomické dopady sú alarmujúce. Analytici odhadujú denné straty na približne päť miliónov libier, pričom niektoré prognózy hovoria o dvojnásobne vyšších číslach. Celkové škody tak môžu dosiahnuť desiatky miliónov libier.

Pre JLR, ktorý sa pokúša pretransformovať na prémiového výrobcu s dôrazom na elektromobilitu, predstavuje táto kríza vážnu hrozbu pre reputáciu. Úspešné zvládnutie situácie a rýchle obnovenie dôvery zákazníkov bude kľúčové pre budúcnosť značky.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.