Za celú dvojročnú existenciu našej redakcie sme vyskúšali vyše sto áut, no trh je tak veľký, že stále sa objavujú vozidlá, ktoré sú už celkom známe, ale my sme ich nejazdili. To je prípad aj Peugeotu 308. Vo svojom vývojovom cykle sa dávno presunul do druhej polovice púte, dáva to najavo malým omladením v prednej časti karosérie. Keďže je v našej redakcii prvýkrát, rozoberieme si ho celistvo.

Dizajnovo sa netreba dlho zaoberať. Nie je ničím významné oproti iným hatchbackom. Nesie jasnú identitu značky v podobe obrovskej levovej prednej masky. Charakteristické sú preň rozmerné svetlomety s čírou optikou, medzi nimi v strede vynovený znak a pod ním maska chladiča. Facelift 308-čky sa podpísal v inom nárazníku, do ktorého osadili Francúzi moderné LED-diódové denné svietenie. Nachádza sa na vnútorných stranách predných hmlových svetlometov. Boky a zadok sú si oproti staršej verzii podobné. Rozhodne sa 308-čka nasnaží pôsobiť zakrpatene. Je to na prvý pohľad veľký hatchback pre rodiny.

Peugeot 308 1.6 e-HDi

Vo vnútri som mal podobný pocit ako v Opli Astra Classic. Cítil som sa v nej príjemne a nevadila mi výrobná staroba. Rozdiel medzi nimi je v tom, že Astra Classic má dávno svojho nástupcu, zatiaľ čo Peugeot 308 sa len snaží používať make-up a zakryť ním vrásky. Preto hodnotím interiér mínusovo. Nedá sa tvrdiť, že je starý a škaredý, ale hodili by sa tu po piatich rokoch výroby nejaké vylepšenia. Stále má rovnaký veľký volant, ani stredná konzola nepokročila v evolúcii. Pomaly tu cítim japonské smerovanie. Žeby sa tu báli fantáziou obdarení Francúzi meniť účelovo bezchybný interiér? Nemali by, pretože toto nie je Honda Civic, tu nie sú žiadne „ufo“ prvky. Dnes interiér uspokojí len konzervatívnu klientelu. Moderne angažovaní zákazníci sa pozrú po niečom novšom u konkurencii.

[adsense]

Dajme tomu, že konzervatívci ostali naďalej čítať, prípadne rodiny, čo sa nepotrebujú ukazovať a radšej ocenia kvalitu. Táto vrstva zákazníkov si nemá načo sťažovať. Tak ako to už zvonka vyzerá, Peugeot 308 je nafúknutý priestranný hatchback. Zviezol som sa s ním na druhý  koniec našej republiky v päťčlennom zložení a osoby sediace vzadu vyšli po ceste celkom spokojné. Dokonca sa nesťažovali na príliš úzke stredné sedadlo. Zadná lavica dostatočne pohltí osoby vyššieho vzrastu po krajoch, a v strede usedí medzi nimi aj priemerná osoba. Je to asi prvý model v tomto segmente, ktorý dokázal ako tak obhájiť zápis v technickom preukaze „5 miest na sedenie“.

Peugeot 308 1.6 e-HDi

Ďalšou veľkou prednosťou tohto vozidla sa stáva prepravná kapacita. Obyčajne to býva tak, že keď sa nechá veľká rezerva priestoru pre posádku, odnesie si to kufor, alebo naopak. Tu to však neplatí, objemové šialenstvo pokračuje. Do kufra napracete až 430 litrov batožiny, čo je mimochodom veľmi blízka hodnota Honde Civic. Vlastne, tá presahuje maximum Peugeotu 308 len súčtom objemu kufra a falošného dna. Jediné mínus nachádzam v odkladacích priestoroch. Sú síce štandardne rozmiestnené všade, ale všetky sú dosť plytké.

Osvedčená moderná technológia sa skrýva pod kapotou. Motor 1.6 e-HDi, opäť sa s ním stretávam. Čo som o ňom ešte nenapísal? Bol dobrý v 208-čke, v 3008-čke aj v 5008-čke. Prečo by teda mal pochybiť v modeli 308? Skrátka, táto motorová jednotka je na vysokej úrovni a Peugeot sa ňou môže oprávnene hrdo pýšiť. V 308-čke som skúšal verziu s výkonom 82kW. Je to vlastne veľmi populárny výkon v tejto triede automobilov. Motor e-HDi dokáže suverénne zrýchľovať po konštrukčné maximum a trúfa si na dynamickejšiu jazdu. Dych mu dochádza po 3500ot./min., po preradení však opäť nastupuje sila. Diaľničné jazdy nad limity sú celkom bežne realizovateľné, iba s rizikom pokuty. Čo sa týka zaťaženia, či udržania navolenej rýchlosti na tempomate, motor si s týmito faktormi poradí i v dlhších stúpaniach, len potom nečakajte spotrebu udávanú výrobcom. Ok, ok... Tú nečakajte ani pri šetrnejšom jazdení.

Peugeot 308 1.6 e-HDi

Optimálne je počítať na dlhšie trasy s konzumnou hodnotou 5,5 až 6,5 litra, podľa toho ako rýchlo hodláte ísť. K sprevodovaniu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a kultivovanosťou nemám žiadne väčšie výhrady. Prevodová páka síce nemá najtuhšiu kulisu, avšak nemusíte sa báť, že budete hádať stupne. Keďže už tento typ jazdí po cestách vyše päť rokov, máte možnosť presvedčiť sa ako bude jazdiť po 100 000km. Ceny jazdeniek sa pohybujú stále v tých vyšších kruhoch.

Francúzske podvozky prechádzajú rozsiahlou evolúciou, kopírujú tie nemecké. V modeli 308 to vzhľadom na dátum výroby prvého modelu nejde tak dobre. Cítiť tu mierne kolísavé náklony v zákrutách, no keď príde ku kritickej situácii, napríklad brzdenie na vlhkom povrchu v zákrute, drží stopu a nejde do šmyku. Bohužiaľ, a zároveň našťastie to môžem z vlastnej skúsenosti potvrdiť, kedy sa mi v nepriehľadnej zákrute objavilo v mojom jazdnom pruhu vozidlo obiehajúce pomalšie. Nebyť včasnej reakcie a asistencie bezpečnostných prvkov 308-čky, situácia mohla skončiť tragicky.

Takže, ako zhodnotiť test? Zhrňme si to v krátkych vetách. Dizajnovo 308 nepatrí do dôchodku, ale ani nenadchne. Interiér je účelový a vyzretý, možno troška prezretý, zato však extrémne priestranný. A technicky tu máme veľmi slušného bezpečného spoločníka na dlhé trasy. Ak toto hľadáte, v 308-čke nájdete.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1560
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 82 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 270 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,2 / 3,6 / 4,2
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4276 / 1815 / 1498
Batožinový priestor - min./max. (l): 430 / 1398
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1493 / 367

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.