Pagani posúva hranice ručného inžinierstva ešte ďalej. Po exkluzívnom modeli Codalunga Coupé prichádza otvorená verzia Speedster, limitovaná len na 10 kusov. Ide o čistú esenciu talianskeho remesla, inšpirovanú pretekárskymi prototypmi 60. rokov a zameranú na tých, ktorí vnímajú jazdu ako umelecký akt.
Codalunga Speedster nie je ďalší výkrik agresivity. Je to dizajnový monológ pre fajnšmekrov. S predĺženou zadnou časťou, extrémne nízkym čelným sklom a chýbajúcim strešným riešením sa auto približuje duchu historických Le Mans špeciálov. Každý milimeter tvaru podlieha aerodynamickému účelu, ale zároveň zostáva elegantne čistý. Nepotrebuje krídla, spojlery ani ostré prelisy. Toto je estetika ticha v ére kriku.
Pod kapotou hučí atmosféra starého sveta – 6,0-litrová biturbo V12 od AMG s výkonom 864 koní a krútiacim momentom 1 100 Nm. Jazdec má na výber medzi manuálnou a sekvenčnou prevodovkou, čo je v roku 2025 rarita, ktorá stojí za každý dotyk.
Codalunga Speedster využíva karbón-titánový monokok s hmotnosťou len 1 270 kg. To je menej než väčšina hot-hatchov, a pritom je tu použité všetko – od aktívneho podvozku cez keramické brzdy Brembo až po ručne vyrábaný interiér s mahagónovými detailmi, lešteným hliníkom a kožou z talianskych garbiarní. Výsledkom je stroj, ktorý sa nestavia proti modernite, ale ide si vlastnou cestou. Takou, ktorú vedie remeslo, nie softvér.
Pagani Codalunga Speedster vznikne iba v 10 exemplároch pre celý svet. Každý zákazník si auto personalizuje spolu s divíziou Grandi Complicazioni, pričom výsledná cena sa očakáva nad hranicou 7 miliónov eur. Aj preto ide skôr o umelecký objekt na kolesách než o bežný dopravný prostriedok. Prvé kusy budú doručené v priebehu roka 2026.
Pagani Codalunga Speedster nie je auto. Je to rituál. Niečo medzi sochou, rýchlosťou a poctou remeslu, ktoré z automobilového sveta pomaly mizne. V dobe uhlíkových noriem a digitálnych asistentov ponúka niečo takmer až nepatričné a to čistú jazdu, ktorá sa neschováva za displeje, ale za volant.