Zvláštne, nie aby sa v Rüsselsheime rozhodli nahradiť zaprášenú Antaru novým SUV, oni si radšej predstavia úplne nový crossover Mokka. Moc jej však od Antary nechýba, trocha sa na ňu podobá, hlavne zadkom. Spomínal som, že konkurenčne šľape na päty Škode Yeti. Tá je však stavbou karosérie niekde inde, Mokka mi príde oveľa svalnatejšia, takmer nasteroidovaná, zároveň príťažlivejšia.
Prvé zoznámenie sa nieslo hneď v najsilnejšej motorizácii a bohatej výbave. Spojte si to s vianočnou pohodou, snehom na cestách a máte o radosť navyše. Ostaňme radšej pre antarovsky nízky nárazník na ceste, v teréne je umenie oň nezavadiť. Preto segment crossover. Mokka má byť hlavne mestské auto. V skutočnosti môžem zaradenie potvrdiť, pretože i keď má masívnu prednú masku, celkovo veľkostne zapadne do mesta. Je to taký nadopovaný obratný Jet Lee.
Spleť tlačidiel na palubnej doske ma už nijako neprekvapila, zvykol som si a orientácia medzi nimi nie je problém. Z crossoveru očakávajte príkladný priestor pre štvorčlennú posádku, ale troch ľudí vzadu by som zviezol len núdzovo. Na predných sedačkách sa sedí výborne, len správny výhľad do bokov znepríjemňujú mohutné predné stĺpiky. Pred seba vidíte skvelo, dozadu odporúčam dokúpiť si pre pohodu parkovacie senzory. Máme tu i rodinné predpoklady modelu.
[adsense]
Všade sa nájde nejaký ten priestor na uloženie predmetov, do predných dverí sa dokonca zmestí 1,5 litrová fľaša. Ku kufru nemám výhrady, jednoducho stačí na bežné zabalenie. Sklápanie sedadiel sa deje dvoma úkonmi. Najprv sa odklopia sedáky, potom operadlá a vtedy vznikne rovná podlaha. Za príplatok do Mokky dokúpite sadu držiakov FlexFix na bicykle.
Trošku ma hnevajú takmer nepoužiteľné asistenčné systémy v teréne. Zatiaľ čo pripájateľný pohon štyroch kolies celkom vítam, nechápem k čomu mi bude asistent zjazdu z kopca, keďže svetlá výška len ťažko dovolí Mokke schádzať prudké hrádze. A tu už si kladiem otázku, prečo Mokku prirovnávajú k Yetimu, keď s Čechom prejdem oveľa viac? Takže potom tu je možnosť prirovnávania modelov na asfalte a snehu. Mokka hravo dokáže Yetiho v tejto disciplíne dobehnúť, navyše má adekvátny prepĺňaný motor 1.4 T, ktorý záťahom ohromí nejedného súpera na cestách. K motoru a jazdným vlastnostiam sa ešte vrátim.
Viac ma zaujímali bezpečnostné pikošky známe z Insignie. Okrem takých pomocníkov ako sú predné/zadné parkovacie senzory doplnené o cúvaciu kameru, Mokka disponuje ešte jednou kamerou, ktorá sníma jazdné pruhy pred sebou a značky. Všetky informácie prenáša na displej palubného počítača. Dokonca rozozná rôzne druhy značiek ako napríklad digitálne návesti na bratislavskom obchvate. Systém je nastavený tak, aby nerušil zbytočne vodiča, teda má naozaj len informačnú funkciu, nemusíte sa obávať symfonických pípnutí. To sa deje len, ak ignorujete brzdiace vozidlo pred sebou.
Na motor som sa vcelku tešil. Prvýkrát som sa s ním zoznámil v rámci prezentácie Astry ST. Páčil sa mi krásny rýdzi štebot štyroch valčekov. O dostatok kyslíku sa stará jedno turbo. V Mokke je 1.4 T vyladený na výkon 103 kW. Vzhľadom na veľkosť vozidla to nie je obligátny svalovec, ale na ceste som s ním zažil dosť rýchlych výjazdov k maximu. Jediné, čo mu nevonia sú dlhé prevody. Kratšie sprevodovaná Mokka by bola živšia, no zároveň aj hladovejšia.
Neviem, či budem objektívny k spotrebe. Predsa len toto nie je vhodná motorizácia do crossovera. Ak chcem auto využívať na dlhé cesty, ktoré Mokka zvládne, určite by som siahol po nafte, pretože s 1.4 T si často postojíte na čerpacích staniciach. V kombinovanom cykle som dosiahol 8,7l/100km. Či je to veľa, alebo primerane nechávam na vašom zmýšľaní. Mňa osobne by to od kúpy odradilo, ale zasa do mesta a s využívaním krútiaceho momentu 200Nm dostupných na úrovni 1850ot./min. dosiahne spotrebu šesť litrov. Pri 130km/h rátajte s odberom do 9 litrov, tu už trocha cítiť ten masívnejší predok ako si počína s odporom vzduchu.
Automaticky pripájateľný pohon štyroch kolies dodáva Mokke výborné jazdné vlastnosti na zhoršenom klzkom povrchu ciest. Vodič predvídavo dokáže korigovať smer jazdy bez náznaku nebezpečnej situácie. Zaujímavá by mohla byť táto disciplína práve pre Yetiho a Mokku. Možno sa k tomu niekedy dopracujeme, ak nám budú importéri naklonení.
Záver. Nový model Mokka nie je žiadny módny výstrelok ako napríklad Nissan Juke. Na crossovera má veľa praktických vymožeností, jediný limit je priechodnosť terénom, kam však ani nepatrí.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1364 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 103 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 200 / 1 850 - 4 900 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,3 / 5,1 / 6,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4278 / 1777 / 1658 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 356 / 1372 |
Objem nádrže (l): | 54 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1350 / 1854 |