Nová Meriva sa radí svojimi rozmermi na vrchnú veľkostnú hranicu segmentu B automobilov MPV. Oproti predchodkyni teda pomerne vyrástla. V číslach to znamená 235mm nárast na dĺžku, 120mm na šírku. Výška a rázvor náprav sa v číselných hodnotách zmenili len minimálne (- 9mm výška, + 14mm rázvor). Svojou dĺžkou (4288mm) presahuje aj Škodu Roomster. Vzhľad exteriéru ako už tradične pripomína súčasnú modelovú rodinu Opla. V Európe patrila minulá generácia k najpredávanejším vozidlám v Európe, aby si toto postavenie udržala, Opel pripravil pre novú generáciu zopár noviniek. Väčšina pomenovaní noviniek sa začína na „flex“.

Azda najzásadnejšou novinkou sa stal systém FlexDoors otvárajúci druhé bočné dvere pre pasažierov v protismere jazdy. Toto neobvyklé riešenie ponúka už len Rolls-Royce. Manažment Opla tvrdí, že sa týmto systémom uľahčuje nastupovanie na zadný rad sedadiel. Po týždni testovania sme usúdili, že ide skôr o netradičný prvok v segmente, ktorý priťahuje pozornosť, no nejako extrémne sme ním neboli nadšení, hlavne pri parkovaní v stiesnených priestoroch. Zadné dvere sú síce krátke a otvárajú sa do uhla až 84 stupňov, to je vám však pri parkovaní na preplnených parkoviskách hypermarketov asi tak platné, ako mŕtvemu kožuch. Tak, či tak dvere otvoríte len do určitého uhla a nastávajú rovnaké nepríjemné situácie ako pri konvenčnom otváraní dverí. Budete obozretní, aby ste susednému automobilu nepoškriabali lak na dverách. Posuvné dvere sú zatiaľ top v oblasti jednoduchosti nastupovania. Ich implantácia do Merivy by sa však predražila a narušila by estetický vzhľad vozidla, pretože posuvné dvere si vyžadujú nepekné koľajnicové výbehy po bokoch karosérie. Rozhodne však nekritizujeme FlexDoors, pretože existuje opodstatnený dôvod výroby z hľadiska bezpečnosti. Predstavte si názornú modelovú situáciu. Matka so svojimi ratolesťami zaparkuje Merivu pri chodníku na rušnej ceste. Ako to už býva zvykom, deti vylezú z auta bez varovania a samozrejme dverami bližšie k ceste ako tými pri chodníku. Pri použití tradičného otvárania sa vám rozutekajú na cestu a vy ich nemáte šancu včas zadržať. Pri FlexDoors systéme sa dvere otvoria tak, že im zatarasia cestu vzad, a vpred ich zachytí vaša ruka. A to oceňujeme!

Opel Meriva 1.4 TURBO

V interiéri nájdete ďalší prvok s príponou „flex“ v stredovom tunely, nazývaný FlexRail. Ide o posuvný box, v ktorom sa nachádza zopár odkladacích priestorov na CD nosiče, či doklady, plus niekoľko držiakov na nápoje využiteľných v závislosti na posuve boxu. Toto riešenie ponúka flexibilné využitie, navyše je možné si nájsť ideálnu polohu pre opretie lakťa, avšak ukrajuje to značne priestor na nohy pre pasažiera sediaceho vzadu uprostred. Stredné sedadlo je celkovo dimenzované šírkou skôr na núdzové sedenie. Posádka sediaca na krajných sedadlách nebude mať výhrady. Až teraz sa budeme venovať k pocitom za volantom. Po prvom usadnutí sa naskytol príjemný pohľad na vypracovanie prístrojového panelu. Množstvo tlačidiel na stredovom panely sa spočiatku zdá byť neprehľadné, no v skutočnosti ide o silu zvyku. Možno by sme predsa len uvítali väčšie kruhové ovládače klimatizácie s väčšími ikonami. Treba si zvyknúť, že pokiaľ nemáte dobrý zrak, po nahmataní tlačidla klímy za jazdy, musíte presunúť zrak nahor do informačného displeja a tak si kontrolovať nastavenú teplotu s podstatne väčšími číslicami ako pri kruhových ovládačoch. Efektívnejší spôsob by bol malý digitálny displej hneď vedľa ovládačov, tak ako to poznáme v mnohých iných modeloch áut. Na druhej strane si nás Meriva získala celkom malým, ale trefným prvkom výbavy – vyhrievanie venca volantu. Toto v zime budete pri každom mrazivom štartovaní velebiť, chváliť, dokonca maznať sa s ním! Pre vyznávačov cykloturistiky si Meriva pripravila nosič FlexFix pre dva bicykle integrovaný v zadnom nárazníku. Sklápanie zadných sedadiel a ich jednoduchá obsluha v tejto triede nie je žiadna novinka, preto nebudeme o tom polemizovať.

Opel Meriva 1.4 TURBO

Poďme sa ešte v krátkosti pozrieť pod kapotu našej testovanej verzie. Z benzínovej sféry motorov Opel vsadil na tri nízkoobjemové agregáty. Všetky sú to 1.4-ky v rozmedzí výkonov od 74kW do 103kW. My sme mali z trojice zlatý stred nadopovaný malým turbom. Najslabšia jednotka je atmosférická. Náš agregát aj napriek „turbopomoci“ veľmi pripomínal záťahom atmosférické motory. Najviac sa to ukáže pri zrýchľovaní, ktoré je až chirurgicky lineárne a nemá hluché miesto. Už dávno sme sa s niečím podobným nestretli, ak vôbec. Aj keď sme netestovali staršiu verziu, tento agregát by sme volili ako najoptimálnejší zo spodnej hranice. Papierových 88kW sa nám zdalo v spojení s päťstupňovou manuálnou prevodovkou akosi málo, určite by mohla byť Meriva živšia. Super správou sa stáva malý postreh počas testu v diaľničných rýchlostiach. Pri 130km/h Meriva točí len neuveriteľných 2900 ot./min.To je na počet stupňov a naladení výkonu unikátna hodnota. Tým pádom je možné zľahka dosiahnuť spotrebu 6,4 l/100km. Taktiež sa netreba báť zákrut, podvozok drží pevne a minimálne sa nakláňa.

Opel Meriva nemá prečo nadviazať na úspech minulej generácie vyrábanej od roku 2003. Momentálne burcuje konkurenciu so sviežim dizajnom, výbornými motormi a praktickými „flex-maličkosťami“.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov zážihový/radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1364
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 88/4800-6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 175/1750-4800
Prevodovka typ/počet stupňov: M/5
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,0/5,0/6,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4288/1812/1615
Batožinový priestor - min./max. (l): 400/1500
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1393/542

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.