Vďaka týmto správam a nepochybne aj prerobeného marketingu sa dostáva automobilka z finančných ťažkostí a dochádza k dobehnutiu zameškaného. Nová Insignia je okrem inovatívneho multimediálneho systému Intellink obdarená prevratným motorom 1.6 SIDI Turbo. My sme si tento agregát vyskúšali po prvýkrát vo verzii Tourer s automatickou prevodovkou. Teda v tých najťažších podmienkach.
Určite ste zvedaví na motor, tak nebudem napínať a ideme sa okamžite povoziť. Prečo je 1.6 SIDI Turbo tak prevratný pre Opel? Dozviete sa to v podstate už zo skratky „SIDI - Spark Ignition Direct Injection“, čo napovedá priame vstrekovanie benzínu. Doterajšie motory 1.4 Turbo a 1.6 Turbo si museli vystačiť s nepriamym vstrekovaním. Hoci už v minulosti chcel Opel nahradiť konvenčné vstrekovanie, kvôli finančným ťažkostiam museli peniaze prúdiť do iných sfér, a nie vývoja.
Prepĺňanie zabezpečuje pomerne malé turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou. Aby bola zabezpečená nízka hmotnosť celého hnacieho agregátu, bol použitý hliník, z ktorého je vyrobený napríklad rám kľukovej skrine. Veľký vplyv sa kládol samozrejme na nízke vibrácie. Realitu sme si odskúšali v praxi.
[adsense]
Bolo mi viac ako jasné, že ťažké kombi s bohatou výbavou a automatickou šesťstupňovou prevodovkou dá riadne zabrať novinke pod kapotou. Opel vedel o tom určite tiež, preto si servítku pred pusu dávať nebudem. Štvorvalec prebudíte gombíkom na palubnej doske vpravo pod volantom. Z motorového priestoru sa už neozýva tak krásny rezonujúci bľabot ako v prípade 1.4 Turba v Astre, ale len tichučké pradenie. Mne by nevadil ani predošlý zvuk, tento však tiež rozhodne neurazí.
Schválne som sa sústredil na prvé rozjazdy v pomalých rýchlostiach. Tu už vonkoncom nepočujete prácu agregátu. Je tichučký a nechce sa mu priveľa rozprávať. Po zahriatí priblížim pedál akcelerátora viac k podlahe a hľa! Nad 3000 ot./min. už čo-to zo seba vydá, ale dravosť inak znie. Idem von z mesta a poriadne podkúrim. Čo sa dialo? Naladenie na výkon 125 kW sa javí spočiatku ako slušný nadpriemer, avšak skúste si s ním troška zašantiť po okresných cestách. Krivka výkonu s narastajúcimi otáčkami prudko vystúpi a následne okamžite klesá. Prejavuje sa to asi tak, že do 5000 ot./min. som bol priklincovaný v sedadle a následne ma pásy pustili, došlo totiž na prudké zoslabnutie ťahu.
Chyba bude hlavne v automatickej prevodovke, ktorá akosi nechápe, že nad 5000 ot./min. je zbytočné vytáčať motor, hoci dáke kilowatty tam ostali. Z revu motora si tiež myslíte, že by dokázal ísť po vyššiu číslicu otáčkomeru, no pravda je opačná. Asi tu zas úradujú emisné normy Európskej únie. A toto je vlastne jediné negatívum agregátu. Vo vrecku má aj pár zaujímavých pozitív.
V prvom rade, v blízkej budúcnosti príde vyššia výkonová alternatíva so 147 kW, ktorá by už mala stačiť spolupracovať aj v takto ťažkou aute. Pokiaľ sa rozhodnete pre kúpu tohto novodobého zázraku, sústreďte sa hlavne na kultúru chodu a plynulú jazdu. Ponúkne istú dávku sily, ale určite by sa lepšie ukázal v spojení s manuálnou prevodovkou. Priemer udávaný výrobcom bežne prekročíte o dva litre, ani netreba vyvíjať prílišnú snahu. Keď si mienite užívať zákruty, pretože podvozok ich miluje, z nádrže bude na každých 100 kilometrov jazdy ubúdať 10,5 litra naturalu 95. Tak prečo si vlastne kúpiť 1.6 SIDI Turbo?
Na otázku neexistuje relatívne ľahká odpoveď, štvorvalec sa do Insignie hodí iba ak ste doslova nepriaznivec nafty. Ale na druhej strane, nie som odporca tohto zoskupenia, s Insigniou sa mi jazdilo perfektne, môže to znieť smiešne, ale tohto pracanta by som si pod kapotu objednal jedine pod argumentom, že je to novodobá benzínová jednotka, ktorá nahrádza veľkoobjemové benzíny s viacerými valcami. Pre manažéra a do firemných vozových parkov určite stále viac zapasuje 2.0 CDTi, zato riaditeľ prevádzky už 1.6 SIDI Turbo viac ocení.
Okrem motora sa v závere chcem sústrediť aj na priestor pre posádku, keďže sa tu rozprávame o kombíku. Tourer disponuje v základe s objemom 540 litrov priestoru v kufri. Po sklopení operadiel máte k dispozícii okrem 1530 litrov aj rovnú podlahu. Bezpečnosť v noci zabezpečujú dve vnútorné svetlá, ktoré sa rozsvietia po elektrickom otvorení veka. Na zadných sedadlách vidno výrezy primárne pre krajných pasažierov, ale vďaka dostatočnej šírke vozidla sa nemusí báť stiesnených podmienok ani v strede sediaca osoba.
Nový Opel Insignia Tourer smeruje opäť k vrcholu terajšej techniky. Dostal svieži vzhľad, nový motor a multimédiá. Časom sa uvidí, ako sa bude páčiť majiteľom.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 125 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 260 / 1650 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 225 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 9,1 / 5,4 / 6,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,8 - 10,5 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4913 / 1890 / 1513 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 540 / 1530 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1538 - 1768 / 618 - 672 |