Opel pred časom avizoval zmenu aktuálnej generácie Insignie a jeho slová sa potvrdili. Prišla nová Insignia, hoci sprvu každý z nás má dojem, že ide skôr len o facelift. Aby nie! Veď keď sa pozeráte na predok, vidíte v podstate rovnaké stvárnenie, možno mierne odlišné. Paradoxne, zadok ukazuje viac rozdielov a to v koncepcii uloženia svetlometov. Zasahuje do nich chrómovaná lišta tiahnuca sa po celej šírke veka batožinového priestoru. Okrem tejto odlišnosti sa na exteriéri len ťažko niečo nové nájde. Tak prečo sa tu vraví o novom aute?
Možno dozrel čas nenapredovať v dizajne a radšej sústreďovať sily v oblasti techniky a bezpečnosti. Insignia je toho príkladom. Na trhu sa objavila v štyroch karosárskych prevedeniach, z toho tri sú jasné (Sedan, Liftback, Tourer) a novinka nesie názov Country Tourer. Pre nadaných šoférov existuje aj športová a najvýkonnejšia varianta OPC.
Na začiatok sme si vybrali asi najpopulárnejšiu kombináciu pre podnikateľov. Insignia s automatickou šesťstupňovou prevodovkou, naftovým štvorvalcom a hojnou doplnkovou výbavou privíta vodiča do útrob karosérie v bezchybnom prevedení. Totiž vnútri sa udialo zopár zmien, hlavne na palubnej doske. Insignia má teraz stredový panel s menším počtom tlačidiel a štít s budíkmi v niektorých vyšších stupňoch výbavy vystrieda digitálny displej. Celkovo sa mi stvárnenie páči, avšak aj tu sa nájde zopár nedostatkov, na ktoré si treba zvykať. Napríklad dotykové nastavovanie teploty klimatizácie známe z Ampery nereaguje vždy.
[adsense]
Nový prešpikovaný navigačný systém IntelliLink nezvláda niektoré pokyny urobiť okamžite, zato jeho ovládanie cez Touchpad dotykmi alebo hlasom funguje perfektne, len si treba zvyknúť na modernu, ktorá tu vládne. Niekoho môže rozhranie IntelliLinku v podstate odradiť od kúpy, pretože pripomína zobrazovaním miniatúrny tablet. Kedysi nám stačila obyčajná navigácia bez návodu na použitie, no v tomto aute budete musieť naštudovať každú funkciu. Zadávanie adresy, či spárovanie s mobilom alebo nastavenie hudobných albumov je mimoriadne náročné a neintuitívne. No keď si tieto veci osvojíte, razom máte komfortného pomocníka po celú jazdu.
V našej redakcii sme sa už v minulosti dostali k testu liftbacku Insignia, a keďže nový model nenarástol ani nezvýšil podstatne objem a priestor pre posádku, očakávajte od neho rovnaké možnosti ako v prvotine. To jest, obrovský batožinový priestor, zadná lavica zaobstará dostačujúce podmienky na dlhé cesty pre tri osoby, a výborné pre dvoch pasažierov. Vpredu je to bez debaty veľkorysé. Insignia sa zmenila nepatrne v jazdných vlastnostiach a riadne v komforte prevádzky, viac sa dočítate v ďalších riadkoch.
Schválne začínam pocitmi z jazdy a nie motorom, pretože ma uchvátila rapídna zmena v aerodynamike. Hoci tento voz prešiel iba jemnými retušami v dizajne, odrazilo sa to perfektne na akustike odporu vzduchu. Koeficient dosiahol hodnotu len 25. Je tu však jeden nevysvetliteľný jav, ktorý sa ozýval niekoľkokrát vo vyšších rýchlostiach. Piskľavý zvuk počuteľný iba v určitých chvíľach prichádzal spredu, no ani po 1000 km jazdy som si nebol istý čo ho spôsobovalo. Najväčšiu pravdepodobnosť pripisujem k umiestneniu radarového tempomatu za mriežku chladiča v tvare kocky. Možno ten si s aerodynamikou nerozumie. Inak je však v aute ideálna pohoda.
Opel vie robiť podvozky a jeho modely v daných segmentoch porážajú konkurenciu jazdnými vlastnosťami. Tak ako v prípade Astry aj vlajková loď Insignia patrí medzi elitu. Nie príliš lichotivá váha auta nijako extrémne nepoznačila stabilitu. A nielen to je na Insignii dobré. Ona sa nebojí jazdiť so športovým nádychom. Riadenie krásne vodí auto do želaného smeru a ani nepískajú pritom gumy. Keď príde na ozaj zdrvujúci jazdný štýl, zasahuje stabilizácia, avšak pokojne, nie kostrbato. To znamená, že len citlivo opraví vodičovú chybu a nechá ho v istote, že si opäť smie dovoliť jazdiť rýchlo, akurát ukáže kde sú limity jeho šoférskych zručností.
A napokon ostáva opísať pohonnú jednotku. Dvojliter CDTi nie je žiadnou pýchou pod kapotou Insignie, čo sa kultivovanosti týka, zato ale dobrý sluha. Izolácia od motorového priestoru robí čo môže, no cez všetko úsilie konštruktérov sa do kabíny dostáva málinko viac rapotu ako by sa na danú triedu patrilo. Som si istý, že problém nie je v hrúbke použitých materiálov na tlmenie hluku, ale v samotnej práci motora. Vonku ho totiž počuť naozaj dosť, a vnútri minimálne. Francúzske nafťáky dCi a HDi sú oveľa tichšie aj zvonka a potom majú inžinieri minimálnu robotu s odhlučnením.
Účty za spotrebu nafty Insignie ostanú v norme bežného liftbacku tejto triedy. Svetoborne nízke ekonomické hodnoty neočakávajte, ale ani sa netreba báť smädného syndrómu. Bežná jazda je v absolútnej norme, vystačíte si s približne 6,6 litrami nafty na sto kilometrov. A to prosím nezabúdajte, že motor spolupracoval s automatom. Keď som už pri ňom, vyhovoval mi. Radí uspokojivo a nezľakne sa ani športovej jazdy, páčky na manuálne radenie pod volantom dodávajú vodičovi dosť chuti po športovej jazde a pokiaľ tomu podľahne, nebude sklamaný.
Opel Insignia je jedno z tých áut, ku ktorému si nájde cestu veľa podnikateľov a určite sa nestratí ani roli rodinného vozu. Počiatočnou cenovkou by nemusela odradiť ani menej majetných zákazníkov. V tých vyšších úrovniach výbavy ráta však s bojom prémioviek.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 143 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 400 / 1750 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 229 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,9 / 4,7 / 5,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,6 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4842 / 1856 / 1498 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 530 / 1470 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | - / 532 |