Kým segment kompaktných vozidiel MPV pomaly zaniká, kvôli dopytu po crossoveroch a SUV, tak malé osobné dodávky sú stále veľmi vyhľadávané. Spĺňajú atribúty malého podnikateľa, ktorý potrebuje všestranné auto. Práve v tomto smere dominuje dlhé roky koncern PSA Peugeot Citroën. Zhruba pred rokom uviedol dvojičky Berlingo a Rifter na trh, no a o pár mesiacov neskôr sa k nim pridalo trojča, Opel Combo Life. Zdieľa s nimi techniku, tvary karosérie a výbavu. Po dizajnovej stránke je viac elegantnejší a menej plastový.
Pri úžitkových vozidlách sa nikdy veľmi nehľadelo na dizajn. Existuje tu jediná rovnica. Veľké rozmery plus kubický tvar, rovná sa úžitková dodávka predurčená na úspech. Iba jediná automobilka hľadala inú rovnicu, čoho výsledkom bol model Multipla. Opel to zobral pekne po vzore s ostatnými koncernovými hráčmi. Konkurenciu odbúra dvoma veľkostnými verziami, obrovským priestorom a nevídanou výbavou. Mnou testovaný model bol v kratšom prevedení a aj tak zrejme najväčší od ostatných konkurentov.
Nástupom dovnútra kabíny som sa ocitol v pekne zariadenej a presvetlenej garsónke. Zdôrazňujem presvetlenej, pretože dômyselne riešená panoramatická strecha s úložným priestorom mi do očí udrela ako prvá. Až potom padol pohľad na palubnú dosku a ostatné odkladacie priestory pre posádku. Prístrojový panel je zmiešaninou analógových ukazovateľov Opel a palubného počítača koncernu PSA. Ďalšie prvky príbuzné s Francúzmi nachádzam na prevodovej páke, ovládačoch okien a zrkadiel. Ovládanie palubného počítača a celý volant je opäť dielom Oplu.
Asi nemusím veľmi prízvukovať abnormálne miesto pre vodiča, spolujazdca a posádku na zadných sedadlách. Všetci piati si dokážu celkom komfortne užiť dlhú cestu vďaka veľkorysým rezervám priestoru nad hlavou, pred nohami a aj v šírke. Mierne som bol zaskočený iba rozdielnym pozdĺžnym posúvaním sedadla spolujazdca, ktoré má páčku na boku sedačky, kým vodič tradične pod sedákom. Taktiež umiestnenie tlačidla vyhrievania bolo inde. Spomínam to len z vlastnej skúsenosti, kedy som to musel hľadať. Malichernosť, ja viem.
Stredová konzola disponovala dotykovou obrazovkou s oddeleným ovládaním dvojzónovej automatickej klimatizácie. Páčilo sa mi tiež riešenie samostatných vyklápacích lakťových opierok vodiča a spolujazdca. Medzi prednými sedadlami sa nachádza obrovský box, ktorý pojme aj dve 1,5 litrové PET fľaše a ešte ostane miesto na odloženie peňaženky a mobilného telefónu. Pred spolujazdcom je ďalšia dvojitá objemná schránka a vo dverách opäť ďalšia. Nad hlavami ďalšia a potom ďalšia, a ešte raz ďalšia. A to sa bavíme iba o možnostiach vpredu.
V prvom stupni výbavy je v štandarde trojmiestna lavica s delenými operadlami v pomere 60:40. V testovanom exemplári pozostával zadný rad z troch samostatných sedadiel. Sú rovnocenné, ale nie veľmi široké a žiaľ, bez možnosti polohovania, či sklápania operadla. Oceňujem elektrické ovládanie bočných okien, ktoré boli v predchádzajúcich generáciách iba výklopné. Ale pozor! Toto riešenie je dostupné len za príplatok alebo ako štandard v najvyššom stupni výbavy. Posuvné dvere, po oboch stranách, vyžadujú troška chlapskej sily na zavieranie. Nezabudlo sa ani na kapsy v operadlách predných sedadiel, či držiaky na nápoje vo dverách.
Celkovo má Combo vyše 20 rôznych odkladacích schránok, boxov a držiakov. Tým najväčším je, pochopiteľne, kufor. Do jeho vnútra sa dostanete buď výklopným vekom ako v testovanom prípade alebo sú k dispozícii krídlové dvere. Veko kufra ponúka samostatné otváranie okna, čo umožňuje lepšie ukladanie menších predmetov do priestoru v stiesnenejších podmienkach. Zákazníkovi sa bude páčiť variabilita sklápania jednotlivých sedadiel. Jediným potiahnutím páčky sklopíte celé sedadlo do podlahy. Postupne sa tak z Comba stane plnohodnotná dodávka, v ktorej by ste odviezli aj paletu.
Úžitkové vozidlá ponúkali množstvo zo spomenutých vecí už v minulosti, aj keď možno nie v takej miere ako teraz. Novinkou sú však rôzne komfortné a bezpečnostné systémy, ktoré neobchádzajú ani tento segment. V závislosti od stupňa výbavy môžete rátať napríklad s asistentom udržiavania vozidla v jazdných pruhoch, Head-Up displejom alebo s rozsiahlym multimediálnym rozhraním. Za praktické doplnky považujem senzory slepého uhla v spätných zrkadlách a vyhrievanie volantu. Čo mi tu možno chýbalo a nenájdem to ani v príplatkoch, sú plné LED svetlomety. Vystačiť si musíte s halogénmi. Ich účinok nie je zlý.
Paletu motorov zastupujú dve jednotky. Jeden turbobenzín a jeden spaľuje naftu. Obe sú prebraté z koncernu PSA. Benzín zastupuje 1.2 Turbo s výkonom 81 kW. Môj kúsok bol vybavený naftovou motorizáciou 1.5 CDTI, ktorá má v opcii až tri výkonové naladenia. Ako rozumnou voľbou sa zdá byť práve stredná cesta, teda naftový štvorvalec 1.5 CDTI s výkonom 75 kW. Spolupracoval s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Odjazdil som na ňom vyše 1300 kilometrov a toto sú moje dojmy z nového motora.
Sprvu sa mi zdal veľmi tichý a kultivovaný, dokonca aj v studenom stave. Jazda po meste si vyžaduje nanajvýš štyri stupne na radenie, nakoľko sú pomerne dlhé, čo prispieva k úspore paliva a taktiež vodič nemusí často radiť. Motor sa zberá k životu zhruba od 1800 ot./min. Pravdou však je fakt, že žiadne divy od neho netreba čakať ani po zatlačení plynu na podlahu. Motor svoju silu dávkuje lineárne a vo vyšších rýchlostiach začínajú dlhé odstupy prevodov prekážať.
Pri predbiehaní tak štvorvalec neťahá a hučí alebo duní a opäť neťahá. Skrátka, nie je to šprintér na okresné cesty. Sedí mu pohodová jazda v kolóne pomalších áut. Na dosiahnutie začiatku kolóny áut, v hustej premávke na okresnej ceste, potrebujete vyvinúť maximálnu sústredenosť pri predbiehaní a stále odhadovať, či daný úsek bude stačiť na bezpečné predbiehanie. Na obranu agregátu, v opcii je aj silnejší variant so šesťstupňovou prevodovkou. Taktiež je potrebné uvedomiť si, že Combo nie je celkovo stavané na rýchle jazdy.
Pohodová jazda z Bratislavy do Košíc, s dodržiavaním rýchlostných obmedzení, vykázala spotrebu 7,5 litra na sto kilometrov. Dalo by sa jazdiť aj o liter menej, keby som nehnal motor na diaľnici rýchlosťou 140 km/h, kedy musel bojovať s vysokým odporom bočného vetra. Combo bolo nato trošku náchylné aj v podobe miernych vybočení zo smeru jazdy. Bavíme sa tu však o nadmernom bočnom vetre, ktorý skresľoval pocity z hluku a aerodynamiky. Za bežných podmienok zvládala karoséria odpor vzduchu tichšie a bez vybočení. Potom sa aj apetít motora začal uberať smerom nadol na konečných 6,5 litra nafty.
Čo sa týka mäkšie ladeného podvozka a riadenia, hodnotím ich pozitívne, vzhľadom na charakter vozidla. Tlmiče sa vysporiadajú s rôznymi nástrahami zničených ciest veľmi dobre, bez odskakovania zadnej nápravy. Dovnútra sa dostanú len tupé a tlmené nárazy. To mäkké riadenie oceníte pri manévrovaní v úzkych uličkách miest, no za mestom budete musieť korigovať smer jazdy častejšie ako by to bolo s tuhšie naladeným alebo variabilným posilňovačom. V každom prípade, Combo Life sa riadi pohodlne a presne viete, čo od neho očakávať.
Myslím si, že táto osobná dodávka nemá dôvody neuspieť. Práve naopak, zdieľa techniku a riešenia od elity v segmente, má svieži dizajn, disponuje ohromným priestorom a dokáže ponúknuť výbavu z osobných áut. Combo je predurčené na úspech!