Britská luxusná automobilka Jaguar prechádza jednou z najradikálnejších transformácií v histórii automobilového priemyslu. Značka, ktorá sa preslávila športovými sedanmi a kupé, sa rozhodla úplne zmeniť svoju identitu a zamerať sa výlučne na prémiové elektromobily s cenami presahujúcimi 100-tisíc eur.

Zmena vo vedení po troch rokoch

Jaguar Land Rover čaká významná zmena vo vedení. Súčasný generálny riaditeľ Adrian Mardell po troch rokoch odstupuje z funkcie a jeho miesto od novembra prevezme PB Balaji, súčasný finančný riaditeľ materskej spoločnosti Tata Motors.

Jaguar Type 00 koncept - Zdroj: Jaguar

Obhajoba kontroverznej kampane "Nekopírujeme nič"

Balaji už teraz obhajuje kontroverzný rebrand Jaguaru, ktorý vyvolal vlnu diskusií od decembra 2024. Kampaň "Nekopírujeme nič" spolu s konceptom Type 00 rozdelila verejnosť na dva tábory. Napriek kritike, vrátane ostrých slov od prezidenta Trumpa, ktorý označil smerovanie Jaguaru za "totálnu katastrofu", nový šéf zostáva optimistický.

"Máme pripravené plány, autá sa odhaľujú a dostávajú vzrušujúcu odozvu od zákazníkov," vyhlásil Balaji pre médiá. Na kritiku odpovedal diplomaticky: "Treba porovnať naše čísla s tým, ako si vedú ostatní."

Jaguar Type 00 koncept - Zdroj: Jaguar

Radikálna transformácia a strata zákazníkov

Jaguar sa pripravuje na radikálnu transformáciu. Značka sa úplne vzdáva spaľovacích motorov a zameriava sa výlučne na luxusné elektromobily s cenami nad 100-tisíc dolárov. Manažérsky riaditeľ Rawdon Glover otvorene priznal, že spoločnosť je pripravená stratiť až 85 percent súčasných zákazníkov.

Cieľom je konkurovať značkám ako Bentley. V tomto segmente podľa Glovera pohon nie je prioritou - "pohonná jednotka je na 13. mieste v zozname dôležitosti." Zákazníci sa viac sústreďujú na dizajn a interiér.

Jaguar Type 00 koncept - Zdroj: Jaguar

Plány pre budúcnosť

Balaji naznačil, že okrem nadchádzajúceho grand toureru sa pripravia aj ďalšie modely. Odborníci očakávajú kupé a veľké SUV na tej istej platforme.

Táto stratégia uprednostňuje ziskové marže pred objemom predaja. Rekordných 180-tisíc predaných vozidiel z roku 2018 tak Jaguar pravdepodobne už nikdy nedosiahne. Pre značku vlastnenú Tata Motors je však dôležitejší profit ako kvantita.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.