Po takmer dvoch rokoch bez jediného nového kilometra diaľnic alebo rýchlostných ciest sa motoristi môžu tešiť z prvého tohtoročného otvorenia. Nový úsek R3 tak ukončuje najdlhšie obdobie bez rozširovania diaľničnej siete v novodobej histórii Slovenska.
Revolúcia pre dopravu na Orave
Nový obchvat predstavuje zásadný prelom pre obyvateľov Tvrdošína a celého regiónu. Päťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R3 denne odpojí z centra mesta približne 6500 vozidiel, čo znamená výrazné zlepšenie kvality života v meste.
Osobitne významné je presmerovanie nákladnej dopravy. Kamióny smerujúce do a z Poľska už nebudú musieť prechádzať cez mestské komunikácie, čo zníži hluk, emisie a opotrebenie miestnych ciest.
Dvojročné meškanie konečne ukončené
Projekt však nebol bez komplikácií. Pôvodný plán počítal s dokončením už v roku 2023, následne bol termín posunutý na september 2025. Nakoniec sa podarilo úsek otvoriť s takmer dvojročným meškaním oproti pôvodným zámerom.
Motoristi môžu nový úsek využívať bezplatne, pričom spoplatnenie nákladných vozidiel je naplánované od 1. augusta 2025.
Rok rekordných otvorení?
Tvrdošínsky obchvat je len prvým z plánovaných otvorení tohto roku. Národná diaľničná spoločnosť pripravuje odovzdanie ďalších strategických úsekov vrátane R2 Košice Juh - Košické Oľšany, R2 Kriváň - Mýtna a obchvatu Ružomberka na D1. V pláne je aj dokončenie križovatky D4-D1.
Ak sa všetky ambiciózne plány podarí naplniť, rok 2025 by sa mohol stať rekordným v histórii slovenských diaľnic. Otázkou však zostáva problematický úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala s kontroverzným tunelom Višňové, ktorý môže ovplyvniť celkové výsledky tohtoročných otvorení.