Po takmer dvoch rokoch bez jediného nového kilometra diaľnic alebo rýchlostných ciest sa motoristi môžu tešiť z prvého tohtoročného otvorenia. Nový úsek R3 tak ukončuje najdlhšie obdobie bez rozširovania diaľničnej siete v novodobej histórii Slovenska.

Revolúcia pre dopravu na Orave

Nový obchvat predstavuje zásadný prelom pre obyvateľov Tvrdošína a celého regiónu. Päťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R3 denne odpojí z centra mesta približne 6500 vozidiel, čo znamená výrazné zlepšenie kvality života v meste.

Osobitne významné je presmerovanie nákladnej dopravy. Kamióny smerujúce do a z Poľska už nebudú musieť prechádzať cez mestské komunikácie, čo zníži hluk, emisie a opotrebenie miestnych ciest.

Zdroj: NDS

Dvojročné meškanie konečne ukončené

Projekt však nebol bez komplikácií. Pôvodný plán počítal s dokončením už v roku 2023, následne bol termín posunutý na september 2025. Nakoniec sa podarilo úsek otvoriť s takmer dvojročným meškaním oproti pôvodným zámerom.

Motoristi môžu nový úsek využívať bezplatne, pričom spoplatnenie nákladných vozidiel je naplánované od 1. augusta 2025.

Rok rekordných otvorení?

Tvrdošínsky obchvat je len prvým z plánovaných otvorení tohto roku. Národná diaľničná spoločnosť pripravuje odovzdanie ďalších strategických úsekov vrátane R2 Košice Juh - Košické Oľšany, R2 Kriváň - Mýtna a obchvatu Ružomberka na D1. V pláne je aj dokončenie križovatky D4-D1.

Ak sa všetky ambiciózne plány podarí naplniť, rok 2025 by sa mohol stať rekordným v histórii slovenských diaľnic. Otázkou však zostáva problematický úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala s kontroverzným tunelom Višňové, ktorý môže ovplyvniť celkové výsledky tohtoročných otvorení.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.