V Amerike používa kde kto úžitkové pickapy dlhé desaťročia v bežnom osobnom živote, nie len na prácu. Na našom starom kontinente boli výsadou pracovného nástroje pre spoločnosti, ktoré spravovali cestné, lesné, satelitné a iné komunikácie. Postupom času sa však začali objavovať v garáži bežného motoristu, ktorému sa skrátka takýto typ auta páči. Výrobcovia si trendy všímajú poctivo a preto začali robiť progresy vo vývoji nových generácií pickupov.
Nissan má s výrobou pickupov bohaté skúsenosti, ktoré siahajú už do roku 1935. Vtedy sa však ešte ťažko dalo hovoriť o terénnom vozidle. Bol to dvojmiestny automobil, ktorý ponúkal za kabínou úložnú plochu na tovar. O terénnom pickupe z produkcie Nissan sa začína hovoriť od roku 1977 a pomenovanie Navara v Európe sa skloňuje po tretíkrát v histórii. Za tých 80 rokov predal Nissan dovedna 14 miliónov takýchto typov vozidiel v 180 krajinách sveta.
Nová generácia Nissanu Navara je absolútnym príkladom toho, že úžitkové vozidlo môže byť zároveň využívané na tradičné pohodlné cestovanie za oddychom. Navyše, zaujme samotným zovňajškom. Niekoľko mesiacov dozadu som videl, sedel a šoféroval Fiat Fullback, ktorý je dvojičkou Mitsubishi L200. A práve L200 bolo vyhlásené za najkrajší pickup. Ja si dovolím subjektívne nesúhlasiť. Mne sa z ponuky pickupov najviac páči testovaný Nissan Navara.
Oranžová metalíza, chrómované prvky karosérie, LED svetlomety a robustnosť robia z Nissanu Navara drsného Hugh Jackmana v oranžovom obleku s chrómovanou kravatou a LED slnečnými okuliarmi. Testovaný exemplár je demonštráciou možností, čo všetko tento japonský úžitkový automobil dokáže poskytnúť z pohľadu komfortu a bezpečnosti. Karoséria sa dodáva v dvoch verziách – King Cab a Double Cab.
Oba varianty prevezú minimálne 4 osoby, avšak Double Cab disponuje lepším miestom pre zadných pasažierov. King Cab zasa odvezie na korbe dlhšie predmety. Do kabíny sa nastupuje celkom pohodlne cez nástupné prahy, no treba si dávať pozor pri vystupovaní. Keď nie ste zvyknutí, väčšinou zostúpite rovno na zem a obtriete si nohavice o špinavé prahy.
Za volantom sa sedí vysoko, ale pohodlne. Sedadlo aj volant dovoľuje nastavenie v dostatočných dĺžkach tak, aby si našla ideálnu polohu na šoférovanie vzrastovo akákoľvek osoba. Palubná doska je o dosť robustnejšia ako vo Fiate Fullback, no nie je problém v nej vyznať sa. Na dotykový multimediálny systém nemôžem nájsť množstvo pozitívnych výrazov pre jeho grafiku a citlivosť. V každom prípade, mnohé iné autá disponujú rovnakým neduhom a treba si iba zvyknúť.
Vo výbave nechýbajú také prvky ako elektrické ovládanie strešného okna, tempomat, dvojzónová klimatizácia alebo aj parkovacia kamera s panoramatickým pohľadom vďaka štyrom kamerám. Bohužiaľ, premieta rovnako nekvalitný obraz ako ostatné modely Nissanu. Zákazníka však viac budú zaujímať možnosti príplatkového originálneho príslušenstva. Naša Navara mala základnú holú nákladovú plochu, avšak viete si sem dokúpiť hliníkovú výplň, zaťahovací kryt, rám nákladového priestoru s prídavnými svetlometmi, výsuvnú plošinu, či originálnu krytú nadstavbu lakovanú vo farbe karosérie.
Jedinou pohonnou jednotkou pod kapotou Navary v našich končinách tvorí naftový štvorvalec 2.3 dCi naladený na výkon 120 kW alebo 140 kW. Výkonnejší variant som otestoval v spolupráci so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Od slabšieho agregátu sa líši inštaláciou dvoch turbodúchadiel. Studený štart sprevádza hlasnejšie klepotanie, no po zahriatí značne stíchne. Jazda je tak posluchovo celkom pokojná a komfortná.
Na začiatku recenzie som spomínal, že pickupy sú v dnešnej dobe viac pripravené plniť klasickú úlohu terénneho vozidla so zachovaním úžitkových vlastností. Veľmi veľkú úlohu v tomto smere hrá podvozok. Tvorí ho pevný oceľový rebrinový rám, pod ktorým sú schované všetky dôležité prvky ako diferenciály, prevodovka alebo nádrž. King Cab aj Double Cab dostali dvojitú lichobežníkovú prednú nápravu, avšak zadnú majú odlišnú. Kým pracovnejší variant jazdí s tuhou nápravou s listovými pružinami, tak Double Cab dostal päťprvkovú zadnú nápravu.
Práve viacprvková zadná náprava dodala Navare na lepších jazdných vlastnostiach. Po diaľnici z Bratislavy do Plzne som si naplno uvedomil, že tento terénny pickup dokáže hrať rolu cestovného automobilu. Nie je síce tak pohodlný ako SUV, ale rozhodne komfortnejší ako na listových pružinách. V zákrutách si moc toho vodič nedovolí skrz veľké náklony, napriek tomu si dovolím tvrdiť, že Nissan Navara vie byť v zásade slušne obratný a stabilný.
Poďme si však povedať niečo o terénnych zdatnostiach. Jedným okružným ovládačom na stredovom paneli volíte celkovo z troch režimov náhonu. Základný tvorí 2WD mód, kedy je hnaná iba jedna náprava, 4H prerozdelí silu na obe nápravy rovnomerne a 4LO je klasická uzávierka zadného diferenciálnu do ťažkého terénu. Samozrejmosťou sú tiež elektronickí pomocníci pre jazdu do kopca i z kopca.
Double Cab s viacprvkovou nápravou nestráca terénne vlohy. Skúšal som rôzne prejazdy cez jamy, kríženie náprav, brodivosť aj bahnové koľaje a Nissan Navara to prešiel ako po asfalte bez zaváhania. Limitom sú opäť raz cestné pneumatiky, avšak tie zimné toho dovolili požehnane. Dôležité je však tiež spomenúť, že Nissan Navara sa ovláda z miesta vodiča absolútne bezproblémovo a predvídateľne. Priame porovnanie s Fiat Fullback znamená, že Nissan Navara rozhodne vyhráva.
Musím uznať, že pickupy ako ich poznáme z minulosti postupne končia. Začínajú sa viac a viac približovať k cestným vozidlám a to nielen z pohľadu výbavy a bezpečnosti, ale aj techniky. Viacprvková zadná náprava v Navare zaručuje mimoriadne dobré jazdné pocity oproti konkurencii. No máte stále na výber King Cab verziu s listovými pružinami.