Určite ho poznáte z herných konzol Gran Turismo, často sa objavuje v motoristickej telenovele zvanej „Fast and Furious“ a u ozajstných autíčkároch posadnutých japonskou kultúrou nesmie chýbať v garáži, kde tunujú na ňom čo sa len dá. Nissan GT-R, vážení! Hodinová záležitosť, zato ohromne zážitková!
Nissan GT-R 2013 sa odlišuje od ostatných ročníkov narodených od roku 2009 zvýšením výkonu, spevnením podvozkových komponentov a prestavbou šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Výsledkom je kupé vážiace cez 1,8 tony, s výkonom 550 koní, ktoré sa vydolovali z pomerne „skromného“ objemu 3,8 litra, šiestich valcov a dvoch turbodúchadiel. Sedím v aute, ktoré katapultuje vodiča prostredníctvom pohonu oboch náprav z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy. Skutočne! Žiadny preklep! Neveríte? Čítajte ďalej.
Pár dní pred jazdou som doma zaspomínal na detské časy, spoločnosť mi robili Playstation 2, v ňom naladené Gran Turismo 4, trať Silverstone a závodné auto Nissan GT-R. To bola jediná predpríprava najbližšia k realite, ktorá ma čakala v piatok pred obedom. Playstation a pohodlnú domácu fotelu vystriedala tvrdá športová Recaro sedačka z kože v čierno-červenom prevedení. Nedočkavo štartujem typickým športovým gombíkom sfarbeným dočervena umiestneným medzi sedadlami.
[adsense]
Rachot spod kapoty vraví, že hoci je objem a počet valcov na prísnej diéte, výfukové potrubie už na voľnobehu presviedča vodiča o ostrieľaných skúsenostiach Nissanu GT-R vo svete motoršportu. Vraj auto absolútneho kompromisu, na dennodenné užívanie. Lepšie by som to prirovnal k tvrdeniu, že je to auto na vstup do pretekárskej brandže. Ak si chcete skúšať vaše limity a popritom skočiť na jednanie, či obed, je to ideálny kompromis, a chápete definíciu správne. Nie je to nič na víkendové cestovanie, ten hluk motora vás bude po dlhých trasách znervózňovať, keď nie aj pripravovať o ušné bubienky.
Nemám veľa času, každá minúta je drahá, len letmo prezerám palubnú dosku, vidím tu karbónovú stredovú konzolu, v ktorej sa sústreďuje klimatizácia s autorádiom, hore sa nachádza navigačný systém. Monitor slúži nielen pre navigáciu, ale dotykovým preťukaním sa dostanete k programovateľným nastaveniam vozidla ako aj graficky veľmi podrobným informáciám o stave motora, oleja, tlaku a všetkého technického. Grafiku zdieľa s tvorcami hry Gran Turismo.
Pravou rukou mierim k páke šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky GR6, ale ešte v polovici dráhy zastavím s prstami na troch tlačidlách pod klimatizáciou. Skoro mi unikli. Spomínali mi ich v Nissane. Neviete o ktorých je reč? O tých najdôležitejších, tých, ktoré z tohto auta robia v režimoch PRO absolútneho, arogantného a galakticky rýchleho cestného piráta. Nastavuje sa nimi charakteristika pruženia, rýchlosť prevodovky a činnosť stabilizácie. Pre začiatok volím všetko na normál, čo má znamenať cestný režim, ktorým sa dopravíte pokojne z práce domov. Vyskúšam, ešte pretiahnem okolo seba klasický bezpečnostný pás a idem vpred.
Ani nie po kilometri beriem s rezervou tvrdenie o cestnom režime, po cestách v Bratislave si v sedadle zahopskáte do rytmu hip-hopu až do skonania duše, mimo to ale počujete celú prácu auta. Nielen motor dáva o sebe vedieť, tu počujete prácu diferenciálov, spojok i prevodovky. Všetko to má tak krásny a hlučný mechanický zvuk, až sa do toho zaľúbite. Takto nejako si to predstavujem aj v pretekárskom špeciále. Ak chcete prehlušiť tieto zvuky, treba riadne pridať na digitálnom audiosystéme Bose, zároveň sa však pripravíte o to najkrajšie, čo vás čaká na prázdnych cestách.
Za Bratislavou sa púšťam do boja s rýchlostnými limitmi, tie sú porazené okamžite, na treťom prevodovom stupni za spevu vidlicového šesťvalca si to rúbem k dvestovke a v mojej hlave sa aktivizujú známe alarmy, srdce chce ísť rýchlejšie, rozum radí spomaliť, napokon poslúcham rozum, pretože v ľavom pruhu ide Audi A8 tiež nad povolený rýchlostný limit. Keď sa neochotne poberá do stredného pruhu, moje oči nepozerajú vpravo, aby zistili kto sedel za volantom limuzíny, majú dosť práce s čítaním vozovky a tiež ruky s volantom, ktorý sa mi chce po opätovnom stlačení akcelerátora utrhnúť z dlaní. Napriek tomu cítim závisť a hnev vodiča Audi, že Nemca si dovolil predbehnúť Japonec. Napokon po pár minútach končím zbesilé tempo, zaraďujem sa do krajného pravého pruhu a premietam si to odznova. Čo sa vlastne stalo?
Stalo sa to opäť, zasa som porušil abstinenciu rýchlej jazdy po verejných komunikáciách, nepremenili ma ani kurzy proti rýchlosti v MPV-čkach a SUV-čkach. Skrátka, v Nissane GT-R sa ocitnete v tak silnom pokušení, že pevnú vôľu rozbije aj tomu najvzdorovitejšiemu človeku, tu vás zastaví akurát nehoda. Preto som sa pýtal, prečo je na cestách toľko áut? Prečo existujú obmedzené rýchlosti? Prečo nie sú vyhradené pruhy pre Nissan GT-R? Alebo aspoň nejaká špeciálna vodičská licencia by mohla oslobodiť od predpisov majiteľov týchto áut. Prestávam snívať a radšej odbočujem na Senec s túžbou nájsť prázdnejšie cesty.
Diaľnica bola vhodná maximálne na to, aby som si overil ako rýchlo sa dá prísť o vodičské oprávnenie a uvidel na vlastné oči neúnavné šplhanie ručičky tachometra k 250 km/h. Znie to neuveriteľne, ale 3.8 V6 rozhýbe GT-R presne po túto rýchlosť lepšie ako BMW M5, pričom má o dva valce menej a tiež o desať koníkov menej cvála pod kapotou. Ďalej neviem, Audi A8 a rozum ma skrotili.
Zatiaľ som odskúšal len rýchlosť prevodovky v najdrsnejšom režime, tú ponechávam tam, pretože sa ešte viac prejaví pri častejšom sekvenčnom preraďovaní a podraďovaní. Mierim si to k Pezinskej Babe. Na rade je pritvrdiť tlmiče Bilstein pomocou trojstupňovému systému DampTronic . Razom sa cítim ako v motokáre. Naskakujem ja alebo celé auto? Koniec koncov, okresné cesty zvláda GT-R bez straty desiatky. Ide o dušu, tri –štyri autá na krátkej rovinke obieha sťa antilopa a ešte má dostatok času mierne si pribrzdiť pred zákrutou, ktorú vzápätí opúšťa ako... Ako ju opúšťa? Toť otázka, predviesť naživo vám to viem okamžite, ale opísať to je problém. Rozseká každú naklonenú asfaltovú nástrahu.
Pezinská Baba sa momentálne prestavuje, no pár zákrut stačilo na precvičenie si prejazdov, GT-R ich kopíruje ako žehlička a vo veľmi nezvyčajne rýchlom tempe. Mal som pocit, akoby sa zadná náprava nakrúcala tiež a tlmiče vôbec nedovolili nahnúť sa karosérii do strany. Aké to asi musí byť na okruhu, kde si môžete vyjsť z kopýtka naplno? Musí stačiť informácia, že GT-R láme časy na známej trati Nordschleife – Nürburgring pod osem minút. Vďačí zato zoskupeniu toho najlepšieho, čo v danom segmente momentálne nájdete. Ďalšia stať teda patrí k nahliadnutiu do techniky.
Keď sa pozriete do tlačovej správy a čítate technické parametre, často sa v nich začínajú prídavné mená ako maximálny, účinný, exkluzívny, mimoriadny... Skrátka nielen tlmiče Bilstein patria k unikátom, nasledujú po nich brzdy Brembo ( 390 mm vpredu, 380 mm vzadu), ATESA E-TS s pohonom 4WD, 6 stupňová automatická prevodovka GR6, sekundárny systém nasávania vzduchu na rýchle zahriatie katalyzátorov, automatické upravovanie otáčok pri podraďovaní (DRM) a tak ďalej.
Všetky tie vymoženosti robia na asfalte radosť vodičovi. Na Pezinskej Babe moja púť končí, pozerám na hodinky a otáčam sa späť do dílerstva na dlhočiznú debatu o celom aute. Chcem vedieť pre koho je toto auto, čiastočne som si odpovedal už, ale treba to potvrdiť.
Nissan GT-R si kúpia zákazníci vyhľadávajúci hlavne rýchlosť a športovosť, nie luxus. Hoci, rozhodne nie je GT-R ukrátené o komfortné prvky výbavy, v interiéri je všetko stavané hlavne účelne. Tomu zodpovedá aj cestný prejav, nešetrilo sa na tlmení pazvukov z motora, výfukov, či prevodovky. Do interiéru to prichádza akoby boli absolútne neizolované. Teda, pokiaľ si želáte auto za sto tisíc eur a mienite si užívať jazdu v podobnom štýle, kúpte si GT-R, avšak túžite po luxuse, tichosti a rýchlosti? Lepšou voľbou bude niečo z nemeckej produkcie, za podobnú cenu tam nájdete zaujímavý výber.
Súhlasím, že GT-R je vstupenkou do sveta pretekárov, toto auto určite nepatrí k tým najlacnejším, ale ak príde na údržbu, stále je prijateľnejšie ako Porsche, Ferrari alebo Maserati, no z rýchlosti oproti nim neuberá. Naučí vás jazdiť cez jednoduché ovládanie, štyri kolesá a regulovateľné ESP časom a pri troche snahy urobia z vodiča driftera pripraveného lámať na okruhoch časové rekordy.
Nakoniec to najdôležitejšie, načo by nemal zabúdať každý prívrženec rýchlych áut. Myslíte si, že sa nedá s autom legálne vyblázniť a bude vám len na okrasu? Mýlite sa, každé leto sa koná mnoho zaujímavých pretekárskych podujatí, dokonca na Slovensku, kde svojho rýchleho tátoša dosýta popraháňate, preto nie je na mieste uštipačná poznámka „Šak mi to zhnije v garáži“.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Vidlicové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 3799 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 404 / 6400 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 632 / 3200 - 5800 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 315 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 2,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 17,0 / 8,8 / 11,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | - |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4670 / 1895 / 1370 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | - / - |
Objem nádrže (l): | 74 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1730 / - |