Japonská automobilka Nissan oznámila očakávanú rekordnú stratu až 5,3 miliardy dolárov za fiškálny rok končiaci v marci 2025, čo je výrazne viac než predchádzajúca prognóza 561 miliónov dolárov. Tento dramatický prepad je výsledkom kombinácie faktorov: znížených globálnych predajov, znehodnotenia aktív v hodnote viac ako 3,5 miliardy dolárov a vysokých nákladov na reštrukturalizáciu.

Príčiny krízy: Slabé predaje a oneskorenie v oblasti elektromobility

Nissan zaznamenal pokles predaja na 3,35 milióna vozidiel, čo je menej než pôvodne očakávaných 3,4 milióna. Spoločnosť čelí silnej konkurencii v Číne od domácich výrobcov elektromobilov a v USA zaostáva v ponuke hybridných vozidiel, čo viedlo k zníženiu trhového podielu. 

Nissan - Zdroj: Nissan
Reštrukturalizácia: Znižovanie nákladov a hľadanie partnerov

V reakcii na finančné problémy Nissan oznámil prepustenie 9 000 zamestnancov a zníženie globálnej výrobnej kapacity o 20 %. Súčasťou ozdravného plánu je aj redukcia fixných nákladov o 400 miliárd jenov (približne 2,6 miliardy dolárov).

Pôvodne zamýšľaná fúzia s Hondou bola v predchádzajúcich mesiacoch pozastavená kvôli nezhodám na strategickom rozložení síl. Nissan nechcel prijať menejcenné postavenie v rámci aliancie. Teraz sa však situácia mení – po výmene generálneho riaditeľa v Nissane sa čoraz častejšie hovorí o tom, že rokovania by sa mohli obnoviť.

Moody’s zhoršuje výhľad

Finančné problémy nezostali bez odozvy. Renomovaná agentúra Moody’s znížila kreditný rating Nissanu, čím automobilka stratila časť dôvery investorov. Horší rating znamená drahšie financovanie a ešte väčší tlak na ozdravenie hospodárenia v krátkodobom horizonte.

Porada predstavenstva - Zdroj: Nissan
Budúcnosť: Tenká hranica medzi transformáciou a zánikom

Nissan má stále k dispozícii hotovostné rezervy vo výške približne 10,5 miliardy dolárov, no čas sa kráti. Analytici varujú, že ak sa nenájde silný partner alebo zásadný prelom v predaji nových modelov, automobilka môže do 12 až 14 mesiacov čeliť existenčnej kríze.

Plány na rozšírenie ponuky elektromobilov a hybridov sú síce na stole, ale bez dostatočných zdrojov a dôvery trhu zostávajú len na papieri. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.