Debata o budúcnosti spaľovacích motorov v Európe sa opäť zostruje. Nemecko, ako jeden z najsilnejších automobilových hráčov sveta, nechce, aby kontinent uzavrel dvere všetkým alternatívam okrem batériových elektromobilov. Merz preto prichádza s iniciatívou, ktorá má otvoriť cestu k širšej technologickej diskusii a zmierniť obavy výrobcov aj spotrebiteľov.

Merz apeluje na technologickú otvorenosť
Friedrich Merz pripravuje list adresovaný predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen, v ktorom žiada, aby Európska únia neuprednostňovala výhradne batériové elektromobily. 

Zdroj: Wikipedia

Podľa neho je dôležité zamerať sa na skutočné hodnoty emisií CO2 a nie na presadzovanie jednej technológie. Zdôrazňuje, že pri splnení klimatických cieľov by mali dostať priestor aj iné typy pohonu.

Alternatívy k výlučnej elektrifikácii
Merz ako príklad uvádza moderné hybridy, plug in hybridy či spaľovacie motory schopné fungovať na syntetické palivá. Tieto palivá dokážu výrazne znížiť uhlíkovú stopu, no európska legislatíva im po roku 2035 nedáva jasný priestor, keďže povoľuje iba vozidlá s nulovými emisiami CO2 na výfuku.

Nemecký priemysel pod tlakom
Nemecko patrí medzi najviac dotknuté krajiny. Tamojší automobilový sektor je rozsiahly, investuje do elektromobility, no zároveň upozorňuje na spomaľujúci dopyt po elektrických autách, rastúcu konkurenciu z Číny a zložité dodávateľské reťazce. Aj preto v Nemecku zosilňuje tlak na flexibilnejší a postupnejší prechod na nízkouhlíkové technológie.

Revízia pravidiel čaká na politickú dohodu
Európska komisia má nadchádzajúce pravidlá pre rok 2035 prehodnotiť v pripravovanej revízii. Zvažujú sa možné výnimky pre vozidlá jazdiace na udržateľné syntetické palivá. Zákaz však zostáva súčasťou klimatickej stratégie EÚ a jeho úprava bude vyžadovať širokú dohodu členských štátov a Európskeho parlamentu.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.