Európska komisia v polovici decembra predstavila návrh, ktorý má prehodnotiť doterajší kurz smerujúci k úplnému ukončeniu predaja nových áut so spaľovacím motorom. Namiesto striktnej požiadavky nulových výfukových emisií po roku 2035 prichádza cieľ znížiť emisie CO2 o 90 percent oproti roku 2021. Zvyšok by bolo možné riešiť kompenzačnými mechanizmami. Návrh je však len na začiatku legislatívneho procesu a čaká ho rokovanie v Európskom parlamente aj medzi členskými štátmi.
Prečo Brusel mení tón
Komisia reaguje na rastúci tlak zo strany automobilového priemyslu aj niektorých vlád. Dopyt po elektromobiloch nerastie tak rýchlo, ako sa pôvodne očakávalo, infraštruktúra pre nabíjanie je v EÚ nerovnomerne rozvinutá a výrobcovia čelia vysokým investičným nákladom.
Situáciu komplikuje aj silnejúca konkurencia z Číny a USA. Brusel preto hovorí o podpore elektrifikácie cez firemné flotily a o väčšom dôraze na menšie a dostupnejšie elektrické autá.
Tvrdá reakcia VDA
Nemecký automobilový zväz VDA považuje návrh za nedostatočný. Podľa prezidentky Hildegard Müllerovej Komisia nesplnila sľub urobiť vecnú revíziu podľa reálnych trhových podmienok. Zväz upozorňuje, že nové ciele sú založené na faktoroch, ktoré výrobcovia nemajú pod kontrolou.
Riziká pre výrobcov
VDA spomína najmä neistú dostupnosť zelenej ocele vyrábanej v Európe za prijateľné ceny a otázniky okolo obnoviteľných palív, ako sú e palivá a pokročilé biopalivá. Nie je jasné, či ich bude dostatok a s akou uhlíkovou stopou. Viazanie regulácie na tieto faktory podľa zväzu znižuje plánovaciu istotu.
Diskusia nekončí
Zväz zároveň kritizuje rastúcu administratívnu záťaž a odmieta interpretáciu, že ide o konečný kompromis. VDA avizuje, že bude tlačiť na hlbšie prepracovanie pravidiel tak, aby boli predvídateľnejšie a menej rizikové pre konkurencieschopnosť európskeho autopriemyslu.
Patrik Herich
