Zrealizovať cestu do Álp nebolo úplne jednoduché. Pri organizácii som sa stretol prvýkrát v živote s viacerými komplikáciami. Napríklad, vybavenie ideálneho auta, ktoré odvezie pohodlne päť osôb na palube s celou lyžiarskou výbavou. Vsadilo sa na Renault Kadjar.
Nové SUV od francúzskej automobilky púta nielen dizajnom, ale aj japonským podvozkom a náhonom na všetky štyri kolesá. Mali sme teda pekné a zároveň kvalitné auto do náročných zimných podmienok. Lenže čo s lyžiarskou výbavou?
Kadjar dostávate štandardne s integrovanými strešnými lyžinami, na ktoré neupevníte hociktorý nosič z hypermarketu. Našťastie, našli sme podporu v TT-CAR, ktorá zabezpečila originálny strešný nosič spolu s ochrannou podlahou do batožinového priestoru. Truhlu sme vybavili po známostiach. Renault Kadjar je pripravený a my tiež!
Vyrážame skoro ráno z Bratislavy. Mesto sa ešte len prebúdza k životu, preto nechytáme žiadne kolóny a za chvíľu smerujeme z obchvatu na Viedeň. Náš cieľ sa nachádza v horskej dedinke Santa Magdalena asi 730 km od Bratislavy. Najrýchlejšia trasa vedie cez Salzburg na Nemecko a potom sa to skoro v kolmom uhle skosí na juh do Talianska. My sme si vybrali inú alternatívu, cez Graz na Klagenfurt a potom cca 180 km po okresných cestách popri horách.
[adsense]
Spojenie Kadjar, originálne nosiče z TT-CARu a truhla neznamenali pre nás rýchlostné diaľničné obmedzenie. Aerodynamika, spotreba nafty motora 1.6 dCi a komfort samotného SUV nám dovolilo rýchlo a bezpečne prejsť diaľnicami. Cestou sa môžete zastaviť v rakúskom mestečku Klegenfurt.
Klagenfurt je také typické čisté rakúske mestečko, pri ktorom sa nachádza jedno z najteplejších a najväčších alpských jazier v Európe – Wörthersee. Okrem polohy sa môže popýšiť renesančnými nádvoriami a pekným jadrom starého mesta. Nájdete tu kopu butikov, kaviarní a pekných reštaurácií. Pri jazere sa každoročne konajú rôzne zvučné festivaly, začo si už mesto vyslúžilo dvakrát ocenenie „Mesto eventov“.
Po výdatnom obede nastupujeme opäť do Renaultu Kadjar. Mohlo by sa zdať, že motor 1.6 dCi o výkone 96 kW je slabý, avšak opak je pravdou. Ani v plne zaťaženom stave som nepocítil výkonnostný deficit auta. Pekne sa hrabalo za plynom. Celú cestu tam-späť absolvovalo za priemernú spotrebu len 6,8 litra /100 km. Majte stále na pamäti, že sme jazdili s plne obsadeným autom, navyše so strešným boxom a skoro stále sme ho preháňali po diaľniciach alebo serpentínami.
Okolo piatej poobede prichádzame do Santa Magdalena. Máme za sebou cca 540 km po diaľnici a 180 km jazdy po okresných cestách. Čaká nás zhruba 10 kilometrový výstup serpentínami k nášmu ubytovaciemu zariadeniu. Snehu tu nie je veľa, preto sa Kadjar moc nepotrápil. Príjazdová cestička k chate však akú takú námrazu mala, no vďaka uzávierke diferenciálu 50:50 sme sa s Kadjarom vydriapali hore na prvý pokus. Za iných okolností pre istotu berte so sebou snehové reťaze.
Odporúčam nájsť si podobnú chatu ako vidíte na fotkách. Moc nestojí, je tu veľký komfort, kolom dokola samá príroda a ticho. Nehovoriac o krásnych výhľadoch. Po večeri sa odoberáme do postele, ráno vyrážame do najlepšieho lyžiarskeho strediska v oblasti.
Zimná sezóna v Alpách je raj pre prenajímateľov privátov alebo hotelov. Pokiaľ nie ste rakúsky dôchodca, či nemecký turista, hotely a priváty priamo pri strediskách ani nepozerajte. Jednak sú často obsadené a jednak, tých pár voľných stojí okolo 100 – 120€ / noc. My sme boli od vlekov vzdialení približne 60 km, avšak nevadilo nám to.
S Renaultom Kadjar sme boli do hodinky v mestečku Arraba, dalo by sa povedať, že je to stred lyžiarskeho strediska v Marmolade. Už počas cesty sa nám naskytol neskutočný pohľad na zjazdovky. Predstavte si, že niektoré vedú priamo popod cestu alebo naopak nad cestou. A je úplne jedno, v ktorej dedinke odstavíte auto. Ak si kúpite skipass na celý deň (41€), všetky vleky, kabínky aj sedačky sú Vám k dispozícii od 8:00 do 16:00. Tým mám na mysli cca 30 lanoviek a 500 km zjazdoviek. Najdlhšia meria 12 kilometrov. Hotový raj pre lyžiarov.
Rodiny s deťmi, prípadne ľudia, ktorí skrátka len milujú hory majú možnosť kúpiť si zľavnený lístok na lanovku. Odporúčam vrch Punta Roca za 26€ (menej ako na Lomnický štít). Kabínková lanovka vyvezie lyžiarov aj nelyžiarov do výšky 3269 m.n.m po troch etapách. V tej druhej máte okrem zážitkového výhľadu aj reštauráciu k dispozícii. Pokiaľ ste niečo podobné v minulosti neabsolvovali, ostanú vám visieť sánky na ústach z vrcholkov.
Lyžiarske svahy sú odstupňované od začiatočníkov po profíkov. Každý si tu nájde svoje. Logistika dostavenia sa do určitej oblasti strediska nie je zložitá. Na zjazdovkách nájdete aj lyžiarskych záchranárov v červených farbách. Za jeden deň nemáte šancu prejsť všetkými lanovkami. Toto stredisko je tak rozmanité a veľké, že na jeho kompletné prebádanie budete potrebovať viacero dní, pevné svaly na nohách a slušný budget v peňaženke. Na druhej strane, skipass je prenosný, čiže ho môžete používať aj dvaja, ak sa viete zjednotiť v časoch, prípadne ho predať niekomu po poldni lyžovania.
Vyšlo nám nádherné počasie, videli sme kopu krásnych výhľadov na alpské pohorie. Renault Kadjar nás viezol všetkými serpentínami vždy sebaisto, bez najmenšieho zaváhania. To platilo i na snehovom povrchu. Posledný deň sme chceli spoznať mesto Bolzano. Odporúčame doň nazrieť, avšak vyčleňte si viac času na jeho prekrásne hornaté okolie. Ako budete vidieť z fotiek, v jeho blízkom okolí sa nachádza hneď niekoľko krásnych hradov a zámočkov. Na nádvoria sa dá dostať zdarma, no prehliadky sú samozrejme spoplatnené a otvorené až od polky marca.
Opäť je to taký kúsok raja pre turistov. Keď sa nabažíte mestskej atmosféry, kúpite si niečo z „blších trhov“ v centre a obzriete pamiatky, určite sa nestáčajte späť. Ešte je tu kopec zaujímavých cestičiek, výjazdov a prejazdov, tunelov, úzkych serpentín a pod., ktoré nemajú konca kraja. S Kadjarom som si užíval každú zákrutu aj mierny kopček, odstupňovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky je jednoducho ideálne.
Po Bolzane sa vraciame späť na chatku, posledný večer zapíjame zážitky pri dobrom filme a chystáme sa na spánok. Cesta naspäť do Bratislavy má jednu dlhšiu zastávku a to v meste Graz.
Druhé najväčšie mesto Rakúska sa pýši modernou architektúrou stavieb, teplým podnebím zo Stredomoria a tiež rozmanitou zeleňou na každom kroku. Pokiaľ týmto mestom budete iba prechádzať ako my, určite stojí zato staviť sa v samotnom centre na pešej zóne (pripomína košické námestie) a taktiež vyšliapať si na tzv. „Zámocký vrch“ (Schlossberg) s hodinovou vežou a pevnosťou, ktorej základy pochádzajú z 9. Storočia. Naskytne sa vám krásny 360 stupňový výhľad na celé mesto a za priaznivého počasia dovidíte na vzdialené hory Álp.
Slovák si hovorí, že lyžovačka v Taliansku je drahý špás. Opak môže byť pravdou. Stačí si vziať ideálne auto s nízkou spotrebou, ktoré pojme päťčlennú posádku (napríklad Renault Kadjar), na jeho strechu nasadiť aerodynamický strešný box a potom nájsť cez internet lacné, no zato komfortné ubytovanie poblíž lyžiarskeho strediska. Razom sa stáva lyžovačka finančne dostupnejšia, návštevníci strediska si prídu na svoje a na každom kroku je niečo na pozeranie! Dolomity sú perfektné!