Múzeum je pomerne rozsiahle a rozdelené na dve hlavné časti. Prvá časť sa zameriava históriu osobných automobilov, zatiaľ čo druhá časť je venovaná nákladným autám. Odhad času prehliadky môže byť pokojne aj niekoľko hodín, keďže ide naozaj o veľkú zbierku.

Automobilka Tatra bola založená v roku 1850. Pôvodne začínala ako továreň na výrobu kočiarov a vozov. Zakladateľom bol Ignác Šustala v Kopřivnici v Českej republike. Firma sa postupne rozvíjala a začala vyrábať aj automobily a nákladné vozidlá. Získala si uznanie i v zahraničí a dodnes dokážu mnohé jej modely konkurovať väčším automobilkám.

Pavilón expozície osobných automobilov je moderný a do detailov premyslený
Vstupné do múzea stojí 370 kč, pričom sú v ňom zahrnuté obe expozície (osobné aj nákladné vozidlá). To nie je vôbec vysoká cena, keďže za pár eur dostanete prístup k nesmierne zaujímavému obsahu. Ja som najprv zavítal do expozície s osobnými automobilmi, ktoré mi (priznávam verejne) moc nehovorili, nakoľko nie som veľký fanúšik tejto značky a poznám snáď len model 603 a 613 a dva najznámejšie nákladné automobily. 

Osobné automobily

Počiatky výroby osobných automobilov Tatry sú niekde v rokoch 1920, kedy predstavili model Typ T, známy ako aj Tatra 11. Jeho skromný motor 1,1 litra vyvinul výkon 12 koní, no stačilo to už na maximálnu rýchlosť 70 km/h. Tatra Typ T mala inovatívny podvozok, ktorý bol vyvinutý konštruktérom Hansom Ledwinkom. Vozidlo malo centrálnu rúrkovú chrbticu, ktorá zvyšovala tuhosť a odolnosť konštrukcie. Predná náprava bola vybavená nezávislým zavesením kolies, zatiaľ čo zadná náprava mala tuhú os. Cenovo si ju mohli dopriať ľudia z vtedajšej strednej vrsty. Na fotke vidno jeden kúsok v žltej farbe.

Tatra Typ T, známa aj ako Tatra 11 z rokov 1923 až 1927
Jedna časť expozície je venovaná práve  modelom značky 603 a 613 a bola by škoda nepripomenúť si aspoň model 603. Tatra 603 bola vyrábaná v rokoch 1956 až 1975. Počas tohto obdobia prešla niekoľkými modernizáciami a vylepšeniami. Na pohon slúžil vzduchom chladený osemvalcový motor (V8) s objemom 2,5 litra (2472 cm³). Motor bol umiestnený vzadu, čo bolo v tej dobe dosť nezvyčajné. Poskytoval výkon približne 95 koní (71 kW) pri 4800 otáčkach za minútu. To umožňovalo vozidlu dosiahnuť maximálnu rýchlosť okolo 160 km/h.
Tatra 603 a ich dizajnové varianty od roku 1956 do 1975
Na svoju dobu patrila medzi vyspelé autá vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies, čo prispievalo k pohodlnej jazde. Predná náprava využívala lichobežníkové ramená a skrutkové pružiny, zatiaľ čo zadná náprava mala kyvné polonápravy a tiež skrutkové pružiny. Konkurencii vytierala zrak spoľahlivosťou, pretože vzduchom chladený motor V8 bol jednoduchší na údržbu a menej náročný na chladiaci systém. Rovnako ikonický dizajn znižoval odpor vzduchu a zlepšoval stabilitu vozidla pri vyšších rýchlostiach. Navyše, tvary Tatry 603 sú dodnes veľmi lákavé, uhladené a pôsobia exkluzívne.

Pre priaznivcov športových modelov sú pripravené dva kúsky modelov Tatra MTX V8, ktoré sa vyrábali v rokoch 1991 až 1993. Vyrobilo sa len žalostne malé množstvo kúskov, preto je ich dnešná zberateľská hodnota vysoká. Stál som pri nich a veruže by som si dal povedať na zvezenie, hlavne keď som si čítal technické parametre. Tak napríklad samotný motor bol stále iba vzduchom chladený a odvodený od Tatry 613. Tu bol tento osemvalec o objeme 3,9 litra naladený na výkon až 306 koní, čo umožnovalo športovému autu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h. Obstojné hodnoty na český automobil, keď si predstavíme, že Škoda mala vtedy maximálne Favorit. 

Tatra MTX V8
Karoséria Tatry MTX V8 bola navrhnutá s dôrazom na aerodynamiku. Ploché línie a nízky profil prispieval k podpore odporu vzduchu, čo zlepšovalo stabilitu vozidla pri vysokých rýchlostiach. Hmotnosť sa držala na uzde vďaka kompozitným materiálom, konkrétne zo sklolaminátu. Vozidlo malo výrazné dizajnérske prvky, vrátane veľkých predných a zadných spojlerov, ktoré má na svedomí dizajnér Václav Král. Ten tiež sem implementoval zvláštne dvere otvárajúce sa nahor, známe ako "gullwing" dvere. Tento mechanizmus nielenže prispieva k športovému vzhľadu vozidla, ale tiež uľahčuje vstup a výstup z nízkeho automobilu.

Nákladné automobily

Presun do expozície nákladných automobilov sa dá absovovať pešo za cca 15 minút chôdze alebo autom. Ešte pred vstupom do pavilónu je možné vidieť zvlášť expozíciu Slovenskej strely, ktorú som však skrz časový deficit nestihol absolvovať. Pavilón je obrovský a pôsobí ako bývala výrobná hala Tatry. Od prvých krokov cez turniketl, až po koniec mi neraz ovisla sánka na ústach ako veľmi to tu je premyslené a vhodné aj pre deti. Pre deti sú tu pripravené detské Tatry, ktoré fungujú ako odrážadlá. To znamená, že aj tí najmenší si môžu užiť svoju návštevu a zahrať sa na vodiča. Atrakcie tu však nekončia. Súčasťou múzea je aj kabína Tatry, do ktorej si môžu sadnúť nielen deti, ale aj dospelí. Môžete sa tak cítiť ako skutočný vodič Tatry a prežiť naozaj autentický zážitok.

Prvopočiatky nákladných automobilov Tatra. Všimnite si tiež halu, v ktorej sú. Nevyzerá ako bývalá výrobná hala?
Náš portál sa venuje hlavne osobným automobilom, no keď som bol už aj tu, začínal som pociťovať silnú detskú nostalgiu. Boli tu hádam všetky a ešte viac nákladných áut, ktoré som bežne vídal na cestách v najrozmanitejších verziách. Ikonická je napríklad oranžová Tatra 138 a 148. Nejeden z nás ju mal alebo aj má doma v plastovej verzii. Už táto detská hračka dokázala uniesť na sebe 50 - 70 kg, no jej ozajstná verzia sa mohla pýšiť skutočne impozantnými parametrami, technikou a odolnosťou.

Tatra 148 skrývala v sebe naftový motor s objemom približne 12,7 litra, ktorý dosahoval výkon okolo 150 kW (205 koní). S pohonom na všetky kolesá (4x4 alebo 6x6) bol tento nákladný automobil schopný zvládnuť aj tie najnáročnejšie terény. Bola často využívaná v náročných podmienkach ako sú horské oblasti a neprístupné terény. Jej schopnosť prekonávať ťažké prekážky ju robilo obľúbenou vo vojenskom sektore.

S rozmermi okolo 7,3 metra na dĺžku a 2,5 metra na šírku je Tatra 138 a jej následníčka 148 impozantná už na prvý pohľad. Rázvor kolies 3,4 metra dodával vozidlu stabilitu, a to aj pri maximálnej nosnosti do 12 ton. Tento model bol navrhnutý tak, aby bol schopný prepravovať ťažké náklady v akýchkoľvek podmienkach. Ponúkal sa v rôznych variantoch vrátane skriňových a valníkových verzií. Týmto spôsobom sa prispôsobil potrebám zákazníkov, od stavebného sektoru po poľnohospodárstvo. Tatra 148 sa stala symbolom spoľahlivosti a odolnosti. Preto sa vyrábala od 1959 až po rok 1982 v takmer nezmenenej podobe (138 vystriedal modernizovanejší model 148). Dodnes ju je možné vídať na cestách ako stále plní svoju úlohu v lesníctve, u dobrovoľných hasičoch alebo aj vojenskom sektore. Tento náklaďák nás asi všetkých prežije.

Tatra 148 je jedna z najikonickejších nákladných áut tejto značky
Po Tatre 148 sa začal vyrábať aj novší a výkonnejší model 815, ktorý tiež poznáme z detských čias. Tatra T815 je nákladný automobil s podvozkom 6x6, 4x4 alebo 8x8, určený pre prevádzku vo veľmi ťažkom teréne. Na trhu bol uvedený v roku 1983 po testoch v náročných podmienkach na Sibíri. Jeho chrbticový rám, výsledok inžinierskej práce Hansa Ledwinkyho ešte z roku 1923, umožňuje modulárnu konštrukciu. Tatra ponúka rôzne typy podvozkov a vzduchom chladené naftové motory s objemom od 15,8 l do 19,0 l. Zaujímavé sú aj vodou chladené motory Cummins a Deutz, ktoré majú výkon až 610 kW. Tatra T815 sa vyrábala v mnohých variantoch, vrátane sklápačov a vojenských vozidiel.

Po zmene režimu v roku 1989 sa spoločnosť Tatra ocitla v ťažkostiach, bez odkúpenia americkej spoločnosti Terrex Corporation s rozšírenou expanziou na zahraničný trh. Inovácie v odpružení a podvozku, vrátane nových modelov ako T815-2 a Tatra Phoenix, prispeli k zlepšeniu výkonnosti a spoľahlivosti. Tatra T815 sa tak stala symbolom kvality a odolnosti, pričom do roku 1991 bolo vyrobených takmer 100 000 kusov. Expedičná cesta okolo sveta v rokoch 1987-1990 preukázala schopnosti tohto vozidla, ktoré prešlo takmer 140 000 km v náročných podmienkach. Aj tento exemplár tu nájdtete.

Legendárna Tatra 815
Na záver musím povedať, že návšteva Múzea Tatry v Kopřivnici je naozaj niečo, čo sa oplatí vidieť aj s deťmi. Aj keď som nemal čas pozrieť si centrum mesta, samotné múzeum a okolitý program mi poskytli dostatok zážitkov na celý deň. Kopřivnica je navyše obklopená krásnou prírodou, takže si určite užijete aj samotnú cestu do tohto mesta.
 
Múzeum Tatry je miestom, kde sa spája história s modernou technológiou a kde si každý nájde to svoje. Či už ste milovník áut, histórie alebo len hľadáte zaujímavý výlet, toto miesto vám určite vyrazí dych. A ak chcete vidieť ešte viac materiálu z tohto múzea, zavítajte na náš instagramový účet Webauto.sk

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.