Rob Ferretti je spoluzakladateľom požičovne superšportov menom Gotham Dream Cars v New Jersey. Nedávno za ním prišiel klient, ktorý si chcel požičať Mercedes-AMG GT na jeden deň s tým, že na ňom plánuje najazdiť 800 km. To je slušná porcia kilometrov na jeden deň... Cez to všetko mu Rob dôveroval mysliac si, že má v pláne napr. jednodňový výlet k Niagarským vodopádom. Vzápätí sa mu ale vrátilo auto s totálne zošľahanými pneumatikami ako vpredu tak aj vzadu. Bolo jasné, že takéto opotrebovanie nemohlo vzniknúť jazdením v premávke.


Zákazník bol tak naivný, že ani len netušil o tom, že v aute sú hneď dve GPS jednotky. Jedna, pomerne ľahko prístupná, a druhá, ktorá je zahrabaná v prístrojovej doske tak hlboko, že ju radšej pri odpredajoch vozidiel iba deaktivujú, než aby kvôli nej museli rozoberať polovicu interiéru. Okrem monitorovania aktuálnej polohy vozidla tieto jednotky zaznamenávajú aj trasu, ktorú auto za daný čas prešlo. Väčšinu týchto kilometrov zákazník najazdil na New York Safety Track.

Spoločnosť Gotham Dream Cars má vo všetkých svojich autách GPS systém nastavený tak, že keď sa niektoré z požičaných vozidiel priblíži k pretekárskemu okruhu, auto po vypnutí motora nebude chcieť znova naštartovať. Zvyčajne nasleduje trápny telefonát typu: ,,Som práve na okruhu a auto mi nechce naštartovať.‘‘ ,,Pokiaľ viem, nekonajú sa tam teraz žiadne preteky NASCAR.. čo tam hľadáte?‘‘


Rob Ferretti o okruhu s názvom New York Safety Track nikdy nepočul a preto na jeho ,,čiernej listine‘‘ chýbal. Skúsil to najprv na klienta podobrom. Povedal mu, že vo firme vedia, že bol s autom na okruhu a bolo by pre neho poľahčujúce, ak by sa sám priznal. Odvetil len: ,,Bolo to iba pár zahrievacích kôl...‘‘ Z GPS záznamu však bolo zrejmé, že išlo o 50 až 75 ostrých kôl. Na okruhu sú zvyčajne aj diváci s kamerami, fotoaparátmi a takmer každé auto na trati má dnes na čelnom skle kameru – vďaka jednému z nich sa na internete objavilo video, v ktorom citrónovožltý Mercedes-AMG GT vyletel mimo trať a vytiahnuť ho prišiel terénny pick-up.


Najväčší strach má Ferretti o to, aby jeho autá neprišli o záruku. Väčšina výrobcov dovoľuje jazdenie na okruhu, pokiaľ bude auto pred a po každej jazde na okruhu skontrolované v autorizovanom servise. Druhým problémom je poistka, ktorá nepokrýva škody spôsobené jazdením na okruhu. Pokiaľ by klient s autom havaroval, neostalo by Robovi nič iné, než na neho podať žalobu. Požičovňa umožňuje klientom jazdiť ich autami na okruhu, pokiaľ si priplatia za extra pripoistenie a auto sa dôkladne skontroluje. Ako sám Rob vraví: ,,Nevadí mi, ak s autom skočíte do Grand Canyonu, pokiaľ mi dáte vopred vedieť a vaša poistka to pokrýva.‘‘


Tento zákazník ale o nič podobné nežiadal a podpísal zmluvu, v ktorej je jasne napísané, čo s autom nesmie robiť. Čerešničkou na torte je, že auto si de facto nepožičiaval pre seba. Išlo o prevádzkovateľa internetového portálu, ktorý ponúka ,,zážitkové balíčky‘‘. Jedným z týchto balíčkov bola ,,Jazda na okruhu autami od Gotham Dream Cars‘‘, o čom samozrejme Rob ani jeho kolegovia nemali ani potuchy. Tento ,,odvážlivec‘‘ riskoval žalobu nie len za porušenie zmluvy o užívaní prenajatého vozidla, ale aj za nedovolené použitie obchodnej značky Gotham Dream Cars.


Počas svojho ,,výletu mimo trať‘‘ poškodil jeden z diskov v hodnote 2 000 $. Ďalej bude musieť zaplatiť sadu nových pneumatík a nové rohožky (na vodičovej strane rohožka chýbala, pretože ju pravdepodobne vytiahol, aby mu počas ostrej jazdy na okruhu nevkĺzla pod pedále). Požičovňa mu zaúčtovala aj výmenu prevádzkových kvapalín, prehliadku v autorizovanom servise a dokonca aj dobu, počas ktorej vracali auto do pôvodného stavu a nemohlo byť prenajaté inému klientovi. Požičovne áut nie sú hlúpe a kvôli takýmto ľudom neváhajú vyberať depozit vo výške niekoľko tisíc EUR. Ľudia si jednoducho radi vymýšľajú, klamú a nechce sa im platiť, keď niečo pokazia...

Zdroj titulnej foto

 

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.