Píše sa rok 2019 a Outlander PHEV jazdí po našich cestách stále, no postupne sa viac zdokonaľoval a taktiež si upravoval fazónu. Tretia generácia tak nie je žiadnym nováčikom na trhu, ale vďaka kozmetickým úpravám a technickému zdokonaľovaniu získala niekoľko zaujímavých ocenení. Outlander PHEV patrí, dlhodobo, medzi najpredávanejšie Plug-In hybridy v Európe. Dokonca, čísla predajov vravia, že Európa ho má radšej ako Japonsko, odkiaľ toto auto pochádza. Ono to všetko pekne znie v tlačových materiáloch, ale nie je nad to, vyskúšať si auto na vlastnej koži. Týždeň som sa s ním zoznamoval na slovenských cestách a toto sú moje dojmy.
Japonské automobilky si nepotrpia nijako zvlášť na predstavovaní nových a nových generácií svojich modelov, v krátkom časovom horizonte. Ak už má prísť nasledovateľ obľúbeného modelu, tak v nadčasovom dizajne, ktorý zotrvá, hoci aj celú dekádu rovnaký. Vhodným príkladom je práve Outlander, ktorý je na trhu síce len 6 rokov, ale s predstavením úplne nového kabátu sa neponáhľa. Drobné retuše tu badať, no rozmery, oblé krivky a štíhlu siluetu si zachovalo. Pamätám si ešte na naše prvé stretnutie v roku 2013. Vtedy sa mi dizajn nepozdával, ale postupne dozrel alebo ja. Možno aj vďaka LED svetlometom, perleťovej bielej metalíze, chrómovým doplnkom a pekným mnoholúčovým diskom kolies.
Kým exteriér na mňa pôsobí sviežo a vyzreto, vnútri nadobúdam dojem staromódnosti. Okamžite si však uvedomujem, že to je tiež jedna z hlavných čŕt japonských áut a začínam sa usmievať. Na palubnej doske sú, na dnešnú dobu, enormne veľké tlačidlá. Do nosa mi udiera príjemná vôňa kože. Mne sa to takto páči, akurát mám výhrady k lesklému klavírnemu obloženiu na palubnej doske a pri niektorých ovládačoch. Okrem toho, že lapá na seba množstvo prachu a odtlačkov, tak sú na ňom badateľné aj škrabance. Tie sa už utrieť nedajú.
Nemôžem obísť opis samotného štvorramenného volantu, ktorého veľkosť a dizajn mi pripomínajú staršie off-road modely Mitsubishi, akým bolo Pajero. Sedel som v dobre známom interiéri japonského SUV, ktoré bolo vo verzii PHEV odlíšené niekoľkými drobnosťami. V prístrojovom paneli sídli miesto otáčkomera analógový ukazovateľ energie. Viete z neho vyčítať, kedy pracuje auto na elektrinu, kedy mu pomáha spaľovací motor a kedy jazdíte najekonomickejšie. Radiacu páku vystriedal džojstikový volič prevodov a okolo neho sú ešte tlačidlá na voľbu jednotlivých jazdných režimov.
Z pohľadu vodiča sa nič zásadné nezmenilo, v oblasti pohodlia a odkladacích priestorov. V sedadle sa sedí stále ako vo foteli, vyššie nad ostatnými autami, čo prispieva k lepšiemu rozhľadu. Zadné sedadlá disponujú polohovateľnou operadlovou časťou. Pred kolenami a nad hlavou ostáva tiež veľa miesta. Vďaka plytkému stredovému tunelu sa pohodlne posadí, na stredné sedadlo, aj dospelá osoba. Ubralo sa len, pochopiteľne kvôli batériám, z batožinového priestoru. Stále tu však ostáva slušných 463 litrov objemu.
Ako roky plynuli, Outlander PHEV pracovalo na svojom hybridnom systéme. Vymenilo pôvodný štvorvalcový spaľovací motor za nový agregát 2.4 MIVEC s Atkinsonovým cyklom. Jeho samotný výkon 100 kW neohúri, ale vďaka ďalším dvom elektromotorom sa dodáva na všetky štyri kolesá až 165 kW výkonu. Oproti predchádzajúcej sústave si tá nová polepšila v sile, spotrebe a kapacite. Čisto na elektrický pohon dovolí prejsť 45 kilometrov. Tak sa píše v materiáloch, aká je realita?
Čísla na papieri sa podobajú reálne nameraným hodnotám, ktoré som dosiahol počas týždňového testu. Platí tu však jedno pravidlo. Čím viac sa jazdí v meste, tým lepšie je na tom priemerná spotreba benzínu. Za najideálnejších podmienok sa benzínový motor nemusí dostať k slovu vôbec. Záleží to od toho, či budete vozidlu šliapať po „krku“ alebo sa naučíte jazdiť v premávke defenzívne. Teraz si to rozdeľme ešte viac na drobné.
Využívať energiu vo vozidle ide až troma spôsobmi. Ak máte auto plne nabité, tak pomocou tlačidla „EV“ volíte čisto elektrický režim. Ten odporúčam využívať najviac v meste. Bez toho, aby som sa nejako zvlášť musel obmedzovať (vypnutá klíma, vyhrievanie sedačiek a pod.), môj dojazd na elektrinu bol cez 50 kilometrov, pričom som zavítal aj mimo mesta. Samozrejme, jazda musela byť defenzívna, predvídavá a pomalšia.
Druhý a tretí spôsob využitia elektromotorov sú režimy „Normal“ a „Charge“. Normálny som využíval asi najčastejšie. Pohonná sústava vtedy prerozdeľuje prácu zážihového motora a elektromotorov automaticky, v závislosti od podmienok jazdného štýlu. Aj pri úplnom vybití batérií je prednostne využívaná sústava elektromotorov a to tak, že spaľovací motor vyrába energiu pre generátor a ten následne posiela silu do elektromotorov. V takomto režime viete jazdiť za 5,8 litra na 100 km v meste a okresných cestách. Režim „Charge“ slúži na dobíjanie batérií pomocou spaľovacieho motora. Outlander môže jazdiť a zároveň dobiť batérie na plnú kapacitu. Vtedy však ubúdajú litre z nádrže podstatne rýchlejšie.
Najmenej efektívny je Outlander PHEV na diaľnici a v režime „Save“. Vtedy sú odpojené z prevádzky elektromotory a auto poháňa vpred čisto spaľovací motor. Pri diaľničnej rýchlosti to však potom činí cez desať litrov benzínu na 100 prejdených kilometrov. Potom tu máme ešte posledný režim „Sport“. Ako z názvu vyplýva, nie je určený na úsporu paliva, či emisií. Zato, ale dodá autu nevídanú dynamiku. V tomto móde cítiť 165 kW ozaj silno.
Určite si kladiete otázku ako to je s nabíjaním. Outlander možno nabíjať cez klasickú domácu zásuvku, čo si vyžaduje 4,5 hodiny času na plné dobitie batérií. Rýchlonabíjacia stanica je lepšie riešenie, ak potrebujete auto dobiť čo najrýchlejšie. Pomocou kábla Chademo sa vozidlo dokáže nabiť na 80% za 25 minút a na sto percent si prirátajte ďalších 20 minút. To nie sú vôbec zlé hodnoty. V praxi som si to odskúšal viackrát a naozaj to dlhšie netrvalo.
Teraz poďme k pocitom z jazdy. Pokiaľ jazdí Outlander PHEV v meste iba na elektrinu, tak v kabíne počujete len drobný šum od pneumatík a nepatrný hvizd od elektromotorov. Je to návykové, rýchlo si to zamilujete. S narastajúcou rýchlosťou až do 135 km/h, čo je maximum pre elektromotory, už rátajte s horšou akustikou kvôli aerodynamike. Je však fajn, že Plug-in hybrid môžete využívať ako plnohodnotný elektromobil aj na diaľnici, až do momentu vybitia batérií. Vtedy sa dostáva k slovu štvorvalec 2.4 MIVEC. Práca spaľovacieho motora je veľmi dobre odizolovaná. Nenarúša cestovný komfort na palube a výrazne ho počuť len pri plnom dávkovaní plynu.
V závere testu som si uvedomil, že Mitsubishi Outlander PHEV mi imponoval. Páčila sa mi jazda, komfortné jazdné vlastnosti, vybavenie, funkcionalita a aj priemerná spotreba. To všetko bolo pekné až do chvíle, kým som nenahliadol do cenníkov. Ale tak, či onak, beztak nenájdete na trhu lacnejšie SUV Plug-in hybrid ako je toto japonské. Cenu však dokážu výrazne skresať pripravované dotácie na nákup ekologických vozidiel.