Auto s menom, ktoré poznajú len vyvolení

Značka Mazda si v 90. rokoch pestovala veľmi zvláštny talent – vytvoriť skvelé auto a potom ho takmer úplne marketingovo utopiť. MX-6 bola práve takým prípadom. Kým svet ospevoval Miatu a nadšenci ladili RX-7, MX-6 žila pokojne, ticho a v úzadí.

Zaujímavosťou je, že vznikla na spoločnej platforme s Fordom Probe, no zatiaľ čo Ford chcel športové kupé pre mladých Američanov, Mazda stavila na niečo elegantnejšie. MX-6 bola viac GT než športiak. Viac gran turismo ako gran turismo. A to sa jej paradoxne stalo osudným – bola príliš civilizovaná na rebelov a príliš zvláštna na manažérov.

Mazda MX-6 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Pod kapotou rozum – nie adrenalín

Model z roku 1991 mal pod kapotou 2,0-litrový štvorvalec s výkonom 85 kW (115 k), spojený s päťstupňovým manuálom. Nie, nebudeme predstierať, že trhal asfalt. Ale váha pod 1 100 kg robila z tohto auta príjemne svižné kupé, ktoré sa vedelo hýbať s ľahkosťou, akú dnešné mild hybridy len predstierajú.

Jazdný prejav? Vyvážený. Nie športový, ale istý. Žiadne divoké dozadu posadené sedenie, len dobrá stará japonská školácka stabilita.

Mazda MX-6 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dizajn pôsobiaci uhladene aj po dekádach

MX-6 nebola výstrel do tmy. Naopak – jej línie boli premyslené, elegantné, plynulé a bez zbytočného teatrálneho kriku. Trojdverová karoséria, jemné prelisy, predná časť bez zúrivosti – jednoducho kupé, ktoré chce byť ticho krásne. A darí sa mu to dodnes.

Zaujímavosť? V Japonsku sa MX-6 predávala pod názvom Eunos 500, v Európe bola len okrajovým modelom. V USA sa jej paradoxne darilo lepšie, no vždy zostala v tieni bratského Forda. Lebo však Ford, chápete. V Amerike...

Mazda MX-6 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Technologický „demáč“, ktorý nikto nepočul

Mazda v tom čase experimentovala s rôznymi technológiami, a hoci sa na prvý pohľad MX-6 zdá byť jednoduchá, platforma GE, na ktorej vznikla, bola pre svoju dobu mimoriadne tuhá a ľahká. V silnejších verziách sa dokonca objavoval aj legendárny motor KL-ZE 2.5 V6, ktorý dnes ospevujú fanúšikovia ako jedno z najlepších atmosférických V6 tej éry.

Náš konkrétny model túto „raketu“ síce nemá, ale prináša vyváženosť a jednoduchosť, ktorá prežila do dnešných dní práve preto, že nič nekomplikovala.

Mazda MX-6 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Súčasná doba? Skrytý klenot reprezentujúci minimálne výkriky do tmy

V dobe, keď každý druhý „klasik“ musí mať trojité turbo, logá GT-R alebo aspoň zadný spojler väčší než ego jeho majiteľa, pôsobí Mazda MX-6 ako zenový chrám na štyroch kolesách.

Je to auto pre človeka, ktorý nemusí vysvetľovať, prečo si ho kúpil. Vie to. A ostatní to časom pochopia.

Mazda MX-6 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
A ak vás zaujíma, či ešte nejaký exemplár existuje...

Áno, existuje. A jeden neuveriteľne zachovalý kus s odometrom ukazujúcim len 134 kilometrov je aktuálne na predaj. Áno, len 134 kilometrov. A cena? 23 500 €. Čo je možno veľa – ale presne toľko dnes stojí zabudnutý pokoj, zabalený v plechu z čias, keď ešte autá neupozorňovali na to, že si máte dať prestávku.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.