Vážne, ak sa tak zamyslím a prechádzam ulicami slovenských miest, málokedy vzhliadnem toto stredne veľké SUV. Je to kvôli množstvu konkurentov, alebo je azda Mazda škaredá? Súdiac zo živého skúmania nemôžem tvrdiť, že by bola nudná. Poznám iba jedno SUV, ktoré ma dizajnom ani v najmenšom neoslovilo a to Opel Antara. CX-5 je však podstatne mladšia a dozaista krajšia.
Od vzniku Webauta sme vždy navštívili Ženevu v čase autosalónu. Na cestu sa vyberali priestranné vozidlá a po skúsenostiach z minulého roka s Jeep Grand Cherokee sme hľadali voľbu medzi SUV-čkami. Nakoniec nám vyšla v ústrety Mazda.
Pôvodne som si vybral model s manuálnou prevodovkou, no čo Čert nechcel, niečo sa na nej pokazilo a prischol mi automat. Ako sa ukázalo, nebola to ideálna voľba na cesty. O japonských vozidlách sa traduje nepriestrelná bezporuchovosť, no hneď na dvoch príkladoch za sebou som začal o tvrdeniach pochybovať.
Prvý deň čakalo Mazdu CX-5 viac ako 1100 kilometrov. Ubytovanie sme mali až vo Francúzsku v meste Annecy. Auto sme využili priestorovo naplno. Kufor s objemom 503 litrov pohltil batožinu piatich osôb a ešte ostalo trocha miesta na tašky s potravinami. Príjemných 10 stupňov a slnečné lúče bijúce do čelného skla naladili posádku pozitívne. Myslím, že som uviedol dostatočne do deja a teraz postupne rozpíšem dojmy z auta aj cestovania.
[adsense]
Mám rád SUV automobily, pretože sú symbolom bezpečnosti a priestrannosti, inak to nie je ani v CX-5, čiže z pohľadu sedenia, či miesta nemám absolútne čo vytknúť. Ak sa pozriem na palubnú dosku, tak tej testovanej verzii dominuje navigačný systém s dotykovým displejom. Pre mňa je vždy v každom aute troška problém zvyknúť si na logiku menu, ale tu v Mazde som sa orientoval naozaj kostrbato. Jednoducho, ak sa sústredíte na nejaké detaily ako napríklad stíšiť hlas navigácie, po každom naštartovaní sa opäť aktivuje. K plusom patrí možnosť ovládania cez kruhové tlačidlo umiestnené za radiacou pákou automatickej prevodovky. Veľké mínus vidím v zamŕzaní displeju, počas testu a troch tisícok kilometrov zamrzol asi 5-krát.
Vodičovi ani cestujúcim nechýba prakticky nič podstatné, nájdu sa tu nejaké odkladacie priestory, aj na pohár vpredu a do dverí pokojne vložíte 1,5l fľašu. Nevyužilo sa miesto v stredovom tuneli vzadu, pre mňa úplne nepochopiteľné, prečo tam Japonci nevložili nejakú schránku alebo popolník. Aspoň, že operadlá predných sedadiel obsahujú kapsy, a bočné dvere tiež pojmú možno natesno litrovú fľašku.
Prvý deň cestovania sa mi veľmi páčil. Šesťstupňový automat sa moc nedostával k slovu, využíval som viac tempomat a výkonový potenciál motora, hlavne na nemeckých diaľniciach. I keď priorita bola spotreba, neodpustil som si šialené tempo bez hrozby vzatia vodičského oprávnenia v krajine diaľničného raja.
Mazde neprekážalo rýchle tempo, aj tesne na maximálnej rýchlosti, čiže nad 200km/h. Držala na ceste ako prikovaná. Akustika sa zmenila nad 160km/h, vtedy posádka zaregistrovala zvýšené tempo. Pokiaľ si odpustím tých 50km jazdy na maxime, tak motor SkyActiv-D skonzumoval cca 7,6l/100km podľa výpočtov. Na plne obsadený kokpit a kufor nemám prečo nadávať.
Tesne po prevzatí od dílera Mazdy som skúšal rôzne režimy jazdy s automatickou prevodovkou. Naplno sa prejavila až na druhý deň, keď sme z Annecy mierili do Ženevy za automobilovými novinkami. V kvázi prvé skúšania dopadli pozitívne. Šesť stupňov v pokojnom štýle radí zamatovo, tiež sa moc neoneskoruje po zošliapnutí pedálu akcelerátora.
Horšie situácie nastanú, ak jazdím dlhšie dynamicky. Začne byť nervózna a občas váha s podradením, či preradením, mimo toho dokonca niekedy vodiča kopne nepríjemne do sedadla za neúhľadného podradenia. A potom tu máme ešte jeden postreh z mestských kolón. Pri posunkovaní sa mi málokedy podarilo rozbehnúť bez cuknutia, musel som sa naozaj sústrediť.
Každoročne sa dačo nepríjemné vyskytne v Ženeve. Buď dostaneme pokutu, uviazneme vo veľkej zápche a tento rok Mazda CX-5 pokračuje v tradícii. Na celý jeden deň pohrozila chybou motora. Nejaký komponent v motorovej časti nebol správne uchytený a kvôli nemu nepracovala automatická prevodovka za studena správne. Preradila maximálne na štvrtý stupeň a priebeh preradenia sprevádzalo neskutočné trhanie, až som sa bál, že vypadne celá prevodová skriňa. Problém sa riešil prostredníctvom servisu Mazda, dostupného Non-Stop pre zákazníkov. Keďže CX-5 dokázala v núdzovom režime jazdiť, nevyužil som odťahovku, zato mám skúsenosť so servismi.
V Ženevskom servise po diagnostike vykázali spomínanú chybu. Nikto nevedel riadne po anglicky, nakoniec sme sa dorozumievali komplikovane po francúzsky. V každom prípade, vedúci technik auto provizórne opravil. Komponent oblepil lepiacou páskou, vysvetlil, že sa chyba môže vrátiť, treba to čo najskôr vymeniť, ale na sklade nemali príslušnú súčiastku. Keďže sme si nechceli predĺžiť pobyt, technik mi dal jeho vizitku, v prípade núdze som smel zavolať kedykoľvek a pomohol by celej posádke nájsť ďalší servis na ceste domov, prípadne náhradný odvoz.
Napriek hroznej angličtine hodnotím prístup servisu kladne. Provizórne opravenie napokon vydržalo až domov. Mazda CX-5 odviezla bezpečne a pomerne lacno. Nezanevrel som na Japonskú precíznosť.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2191 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 129 / 4500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 420 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 204 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,4 / 4,9 / 5,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,6 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4555 / 1710 / 1840 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 503 / 1620 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1615 / 505 |