Môžem len hádať, prečo neodhryzuje z predajného koláča väčšie kúsky. Navonok známy dizajn v štýle Zoom-zoom uspokojí športovo ladených zákazníkov. I keď sa jedná o rodinné vozidlo, neznamená, že musí vyzerať ako veľká škaredá škatuľa. Od svojho uvedenia na trh Japonci menili mierne zovňajšok podľa aktuálnejším trendom v dizajne. Možno sa netrafili v zadnej časti, kde kedysi boli vertikálne uložené svetlomety. Tie v aktuálnom prevedení pôsobia trošku archaickým dojmom, bez nápadu. Vpredu je to o poznanie lepšie. Vzhľad prednej masky sa na okolie usmieva od „ucha k uchu“. Široký úsmev bol vytvorený rozmerným nárazníkom, do ktorého sa umiestnila čierna plastová mreža. Nad nárazníkom sa tiahnu do blatníkov svetlomety a ponad nimi sa dominantne vyníma kapota motora. Japonci pekne vymodelovali podbehy predných kolies. Vďaka ním sa opticky Mazda 5 rozširuje. Karoséria zboku zaujme jemnými vlnovitými krivkami, taktiež kľučky dverí neostanú bez povšimnutia. Zadné bočné dvere sú posuvné, a tak sa kľučka umiestnila v ľavej časti, nadriadene vyššie ako na predných dverách. Bočné partie zakončuje čierna ryha slúžiaca pre posun zadným bočných dverí.
Priveľké očakávania z interiéru som nemal. Mazda 5 prešla minimálnou obmenou prístrojovej dosky počas celého generačného cyklu modelu. Do popredia sa dostáva osvedčená japonská precíznosť zo zlícovania komponentov v typickom čiernom kabáte. Nedá sa tvrdiť, že tu niečo chýba. Azda len, nápad ako okoreniť kvalitu, napríklad zvýraznením. Palubná doska napriek športovému duchu podľahla veku. Nie je ničím impozantná, skôr konzervatívna. Spleť tlačidiel je v dosahu vodiča, s prehľadom dokáže manipulovať za jazdy s jednotlivými funkciami autorádia, či klimatizácie. Ozaj jednoducho bolo navrhnuté ovládanie palubného počítača sústredené iba do jedného tlačidla. Zobrazuje základné informácie vo vrchnom štíte displeja v strede konzoly. Chýba tu slot na USB.
Do komfortného vybavenia patrí okrem iného elektrické ovládanie dverí pre stredný a posledný rad sedadiel. Ovládajú sa buď na diaľkovom kľúči, kľukou dverí, prípadne vodič ich môže otvárať pomocou tlačidiel naľavo pod volantom. Nezabudlo sa na bezpečnosť proti privretiu. Ak dvere zistia odpor, automaticky sa začnú otvárať. Ďalšou prednosťou je samotná variabilita usporiadania sedadiel a množstvo schránok na uloženie predmetov. Mazdu 5 sme dostali v sedemmiestnej konfigurácii, avšak stredné sedadlo v strednom rade je skôr len núdzové. Pohodlnejšie sa bude cestovať šiestim osobám, potom poslúži stredné sedadlo ako lakťová opierka alebo malý stolík s držiakmi na nápoje. Pre lepšiu predstavu pozrite fotogalériu. Do posledného radu napracete i priemerne urastenú osobu a ešte ostane priestor na batožinu. Naopak, ak potrebuje vodič urobiť miesto pre náklad, jednoduchým sklopením všetkých sedadiel vznikne rovná podlaha.
[adsense]
V momentálnej ponuke motorov prevládajú benzínové agregáty nad naftovými. Ide o 1,8 a 2,0 zážihové motorizácie. Naftovú skupinu zastupuje motor o objeme 1,6 litra. Slabší benzínový agregát 1,8 má identický výkon (85 kW)so vznetovým. Náročnejšiu klientelu uspokojí dozaista nami testovaný dvojliter. Áno, vzbudzuje z počiatku v človeku nedôveru. Ťažké MPV, benzín a ešte k tomu dvojliter. Určite si vravíte, že Vás pripraví aj o posledné drobné, navyše v dobe, keď pohonné látky lámu cenové rekordy. V skutočnosti som bol milo prekvapený zo spotreby. Na okresných cestách alebo do rýchlosti 100km/h si vystačí s 8 litrami. Na diaľnici málokedy atakuje hranicu desať litrov. Pritom sa nemusíte príliš krotiť a odmenou za slušnú spotrebu bude i kultivovaný prejav. Výkon 110 kW dokáže nadpriemerne rozhýbať veľké MPV za sprievodu tlmeného kvílenia, veľmi rád sa nechá pustiť do 6500 ot./min. a nepoľavuje ani na šiestom prevodovom stupni. Vzhľadom na prísne emisné normy sa dodáva v štandarde so systémom i-Stop, ktorý vypne motor pri vyradenom stupni a úplnom zastavení. Prekvapujúca je stabilita Mazdy 5. Poradí si s rýchlou zmenou smeru jazdy, ako aj náklonmi v zákrutách. Vodič sedí vyššie nad vozovkou, ale aj tak má pocit, že v skutočnosti šoféruje osobné auto. A tlmenie? Brilantné! Japonská precíznosť sa nezaprie.
Mazdu 5 by som odporučil zákazníkom, ktorí hľadajú auto pre početnejšiu rodinu. Taktiež uspokojí športovejšie ladených šoférov užívajúcich si rýchlu jazdu. K sympatické MPV-čku dostanete bez rozdielu na stupeň výbavy 6 ročnú záruku.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 110/6200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 191/4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 194 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,0 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 9,0/5,7/6,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,9 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4585/1968/1615 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 158/426/780 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1485/640 |