V srdci nejedného motoristu pichá bolesť od krutej reality. Chcel by to, čo je pre neho dokonalé, ale ak neprepadne banku alebo nevyhrá v lotérii, zostáva mu pri najlepšom nádej kúpiť si dostupnejšiu alternatívu.
Schválne som začal netradične, pretože nasledujúce testované auto dozaista zaujme vodičov túžiacich po krásnom tátošovi s neuveriteľným šarmom, pričom cenovo neláme rekordy. Reč je o novej Mazde6. Japonský sedan mal premiéru ešte v roku 2002, a odvtedy si buduje rešpekt pred ostatnými sedanmi spadajúce pod prémiový segment, hoci šesťka sa zaň nepovažuje.
Nie je pochýb, že novinka nadväzuje na druhú generáciu, to čo vidím pred očami ma neskutočne láka. V minulosti bola Mazda6 prirovnávaná jazdnými vlastnosťami k BMW, aj samotný vzhľad k tomu napovedal. O perfektných jazdných vlastnostiach som sa presvedčil ešte ako obyčajný motorista na Mazde6 z roku 2008 a veľmi sa mi páčila. Dynamický dizajn nebola zásterka športových vlastností. Tretia generácia, ktorú som otestoval s dvojlitrovým atmosférickým benzínom ponechala v mojom srdci skvelé pocity. Stojí za detailnejšie prehliadnutie.
Japonci nenechali nič na náhodu. Dobre vedia, že prvý dobrý dojem znamená päťdesiat percent úspechu. Ako maketu pravdepodobne použili situáciu často odohrávajúcu sa na uliciach medzi dvoma pohlaviami. Mazda6 sa vždy prikláňala k mužskému pokoleniu. Rečnícka otázka – čo upúta muža prvé na žene? Vzhľad! A tak si múdri dizajnéri vzali do rúk štetce a namaľovali unikátny skvost, ktorý neujde pohľadu ani tomu najväčšiemu antifeministovi na svete.
Ťažko lepšie prirovnať Mazdu6 ako ku krásnej žene v elegantnom kostýme, v ktorom vyniknú ladné krivky jej tela. Fotenie vozidiel zvyčajne považujem za rutinnú záležitosť, avšak v prípade japonskej krásavice som sa celkom vyhral. Auto je fotogenické z každého uhla a fotka je dobrá, aj keď omylom urežem nejakú časť.
[adsense]
Myslím, že fotky vravia za všetko, no nedá mi neopísať troška podrobnejšie dizajn. Momentálne sa vyrábajú dve verzie, sedan a kombi. Náš testovaný sedan v červenej metalíze vyzerá skvostne, prvky zvýrazňujúce look auta sa nachádzajú v oblasti prednej masky, ktorej dominuje veľký fabrický znak, pričom okraje masky sú z lesklého chrómu.
Sedan nestráca na kráse ani pri pohľade z boku. Tu dominujú v prvom rade obrovské disky a úzke bočné okná. Množstvo prvkov preberá zo štúdie Takeri, takže letmé zahľadenie evokuje dojem športového kupéčka. Potom sa pozriete vzad a do deja vás vtiahnu dve chrómované koncovky výfukov a rozkošný decentný spojler na veku kufra.
Usadám za volant a lamentujem nad palubnou doskou. Priatelia, kabína toľko nenadchne ako exteriér. V podstate som sedel ako keby v modeli CX-5. Tá istá doska, iba ju zvýrazňovala lesklá lišta vo farbe karosérie. Béžové poťahy z kože tiež skrášľujú interiér, avšak napriek dobrému komfortu, chýba tu iskra nadšenia zvonka. Ale aby bolo jasné, kokpit sa mi páči. Napriek jednotvárnosti s modelom CX-5, šestka si udržuje precízne spracovanie dielcov. Kombinácia použitých farieb pôsobí luxusne a určite majiteľ nebude ochudobnený o dobrý dojem, akurát sa musí uspokojiť s globalizovaným interiérom, zato funkčným.
Osoby sediace vpredu sú v závislosti od výbavy rozmaznávaní elektrickým nastavením sedadiel. Sedí sa v nich skvelo, polohu za volantom si nájdete pohotovo skrz veľké posuny oboch častí. Cestovanie vzadu prináša kompromis v podobe nižšej strechy, to znamená, pokiaľ viete usedieť v prikrčenom stave, dovnútra sa vtesnáte aj pri výške 185 cm. Žoviálny majiteľ vozidla neposadí do stredu nikoho, pretože tam je to ako za trest. Vysoký tunel znemožňuje uložiť si pohodlne nohy a sklon strechy nedovoľuje poriadne sa usadiť. Ani na šírku ramien neostáva nejako extra veľa miesta. Skrátka, toto auto je viac-menej pre štyroch ideálne.
Náhľad do tretieho priestoru ukazuje slušné ambície na prevoz batožiny, vysporiadať sa treba iba s užším otvorom. Videl som už aj praktickejšie výrezy batožinových priestorov. Objemné cestovné kufre na výšku dovnútra nevložíte kvôli inštalácii reproduktorov značky Bose pod zadným oknom. Pri balení na dovolenku musíte použiť trocha fantázie a predvídavosť. Samotný objem však nie je vôbec malý.
Druhé stretnutie s Mazdo6 a prvé s treťou generáciou ma veľmi lákalo z pohľadu jazdy. V minulosti pod kapotou bručal naftiak, teraz benzíniak a to ma jednak desilo, jednak priťahovalo. Dvojlitrový obsah bez turba a výkonom 121 kW z papierov vypovedá výdatnú silu, čo však v mnohých situáciách znamená časté tankovanie drahého paliva. Opak je pravdou. Šoféroval som už benzínové MPV Mazda5 s 1.8l motorom a prekvapila veľmi pozitívna priemerná spotreba. Tu, v sedane s vyšším obsahom, ale nižšou váhou boli reálne hodnoty na úrovni štandardu práve prémiových značiek. Každá automobilka hlása neuveriteľné nízke spotreby svojich agregátov, no len u pár z nich (práve tie prémiové značky) neostávajú len pri prázdnych slovách. Mazda zrejme tiež nie.
Atmosférický štvorvalec je stavaný na životnosť, takže jeho prejav sprevádza lineárny záťah od 2000 ot./min. Zvyčajne svižné tempo zvláda od 2000 do 4000 ot./min., ale ak to vyžaduje situácia, posledných 2000 ot./min. ide za plynom ako šialené. Popritom sa do uší dostáva krásny rezonujúci zvuk z dvoch výfukov. Vyše tisíc kilometrov po celom Slovensku zvládol dvojliter za 7,7 litra na 100 km.
K motoru nemám výhrady, ale horšie to je so spojkou. S tou som si moc nerozumel, zaberala príliš vysoko a musel som sa veľmi sústrediť, aby auto z prvého na druhý stupeň necuklo. Prijal by som mäkší pedál. Viac sa mi páčila krátka džojstiková páka manuálnej šesťstupňovej prevodovky, ktorú už dobre poznám z iných modelov. Radí sa s ňou perfektne.
Spomínal som, že v minulosti Mazdu6 prirovnávali k BMW, pretože vykazovala skvelé jazdné zážitky. Teraz to už neplatí, BMW sa posunulo míľovými krokmi vpred, a Mazda6 len inovovala dobrý stabilný podvozok. Nemám jej to za zlé. BMW sa musí posúvať vpred, aby si udržalo status jednotky na trhu premiantov, ale Mazda v prvom rade chce ponúknuť užívateľom vylepšenú variantu podvozka, ktorý len ťažko prekonávajú jej skutoční rivali ako Ford Mondeo, či VW Passat.
Oproti týmto hráčom je jej podvozok podmanivejší v zákrutách, krásne číta stopu a s chuťou sa vrhá do zákrut. Neodpustí si však preniesť citeľne váhu do volantu. Limit spoznáte tak, že auto na chvíľu stráca adhéziu vpredu a musíte ubrať plyn, aby vás nevynieslo zo zákruty. BMW zvláda ozaj krkolomné tempo, no Mazda6 skôr rýchle.
V každom prípade, nová Mazda6 je momentálne v triede stredných sedanov podľa mojich úvah medzi top modelmi. Zaujme vzhľadom, uvádza do deju na cestách a ani benzínový motor nemá pažravé sklony.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 121 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 210 / 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 216 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,5 / 4,9 / 5,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4870 / 1840 / 1450 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 489 / - |
Objem nádrže (l): | 62 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1300 / 645 |