Európsky automobilový priemysel sa môže dočkať zásadného obratu. Manfred Weber, predseda najsilnejšej frakcie v Európskom parlamente – Európskej ľudovej strany (EPP), jasne deklaroval zámer zrušiť kontroverzný zákaz predaja nových automobilov so spaľovacím motorom, ktorý má vstúpiť do platnosti v roku 2035.

Technologická neutralita namiesto jednostranného tlaku

Weber v rozhovore pre nemecký Bild am Sonntag zdôraznil potrebu technologickej neutrality v automobilovom sektore. Namiesto výlučného uprednostňovania elektromobility by európski výrobcovi mali dostať priestor na vývoj rôznych ekologických riešení. Vodíkové pohony, hybridné technológie či syntetické palivá by tak mohli hrať významnú úlohu v budúcnosti dopravy, pokiaľ splnia prísne emisné normy.

Zdroj: Volkswagen

Automobilový priemysel pod tlakom

Šéf EPP upozorňuje na rastúce problémy európskeho automobilového sektora, ktorý zamestnáva milióny ľudí. Výrobcovia čelia zvyšujúcim sa nákladom, silnej konkurencii zo zahraničia a neistote spôsobenej prísnou reguláciou. Weber argumentuje, že postupnejší prechod by lepšie zachoval konkurencieschopnosť a stabilitu odvetvia.

Očakávané zmeny na obzore

Európska komisia už naznačila prípravu revízie súčasného regulačného rámca. Nové návrhy by mohli umožniť výnimky pre motory využívajúce klimaticky neutrálne palivá alebo špecifické typy hybridných pohonov. Prvé rozhodnutia sa očakávaju ešte do konca tohto roka.

Kritici však varujú, že oslabenie klimatických cieľov by mohlo spomaliť európske úsilie v boji proti klimatickej zmene a ohroziť už rozbehnuté investície do elektromobility. Otázkou zostáva, či sa podarí nájsť kompromis medzi ekonomickými záujmami a klimatickými ambíciami EÚ.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.