Kompletne nový D30 dieselový motor – posledná kapitola v palivovej ére

MAN spustil výrobu 13‑litrového motora D30, ktorý nahrádza predchádzajúce modely D26 a D15. Tento nový šesťvalec vznikol v závode v Norimberg, kde ho vyrába 160 pracovníkov v trojzmennej prevádzke. Ide o posledný úplne nový dieselový motor značky MAN a žiadny ďalší nástupca nie je plánovaný.

Man TGX D30 - Zdroj: Man
Silný a úsporný – až 560 koní a efektivita nad 50%

D30 si drží výkonové pásmo medzi 380 až 560 koní a krútiaci moment 2 100–2 800 Nm. Vďaka pokročilému vstrekovaniu XPI (1 800 bar, 10‑dierkové trysky) a optimalizovanému twin‑turbo turbu dosahuje motor efektivitu nad 50 % a reálnu úsporu paliva až o 5 % oproti predchodcom.

Man TGX D30 - Zdroj: Man
PowerLion drivelina a TipMatic14: výkon s ľahkosťou

Nový motor je súčasťou PowerLion pohonnej jednotky, respektíve kombinuje D30 s novou MAN TipMatic 14 automatizovanou prevodovkou. Tá prináša 14 rýchlostí, je o 60 kg ľahšia a zabezpečuje plynulejšie radenie a väčšiu efektivitu. Odhadované úspory dosahujú podľa MAN až 4 %, čo pri dlhodobom používaní znamená tisíce eur na palive a poplatkoch.

Man TGX D30 - Zdroj: Man
Aerodynamika a brzdy navrhnuté na úsporu

TGX modely vybavené D30 obsahujú nové aerodynamické doplnky: spodné kryty pred prednou nápravou, difúzory a redukciu odporu vzduchu. Ďalšou výhodou sú nové brzdy s retarderom CRB a Retarder 47, ktoré znižujú opotrebovanie brzdových komponentov a zvyšujú bezpečnosť pri dlhých zjazdoch.

Paleta výkonov a využitie

D30 bude dostupný v šiestich výkonových hladinách a to od 380 cez 440 až po špičkových 560 koní, a bude osadený v ťahačoch TGX a TGS pre 40‑tonové nadstavby. V rámci skupiny TRATON ide o štandardnú pohonnú jednotku pre ťažkú prepravu.

Prechod k elektrickej budúcnosti

Aj keď je D30 označovaný ako „posledný dieselový motor“ MAN-u, jeho zavedenie súčasne otvára cestu pre elektrickú výrobu. V Norimbergu totiž vzniká nová linka na batérie. Podľa manažmentu je cieľom, aby do roku 2030 tvorili polovicu vyrobených vozidiel s bezemisnými pohonmi, no diesel zostáva dôležitý počas prechodného obdobia.

Man TGX D30 - Zdroj: Man
Prečo je to dôležité pre flotily a dopravcov

MAN TGX D30 s PowerLion drivelinom je dôkazom, že diesel má v ťažkej doprave stále svoje miesto. Síce s menšou ekologickou stopou, ale s vysokým výkonom a spoľahlivosťou. A hoci sa elektrika dostáva do popredia, D30 predstavuje dôstojnú a efektívnu odozvu na súčasné potreby dopravcov.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.