Lada 2101, známa u nás predovšetkým ako „Žiguli“, nebola len kópiou Fiatu – bola nástrojom industrializácie a symbolom mobility pre milióny Sovietov. V tomto článku sa pozrieme na jej fascinujúci vznik, konštrukčné úpravy, každodenný život s ňou aj na to, ako sa z nej stala legenda východného bloku.

Lada 2107 Zdroj: Mad4Wheels

Od Talianska k ZSSR – keď sa Fiat zmenil na Ladu

Začiatkom 60. rokov potreboval Sovietsky zväz ľudové vozidlo – robustné, jednoduché a vyrobené v masových množstvách. Volba padla na spoluprácu s talianskym Fiatom. Základom sa stal model Fiat 124, ktorý v roku 1967 získal titul Európske auto roka. Sovieti si však neosvojili taliansky dizajn len tak – 124-ka musela prejsť výraznou úpravou: spevnené plechy, odpruženie na ruské cesty, bubnové brzdy vzadu, robustnejší diferenciál aj karoséria odolnejšia voči zime. Výsledkom bola Lada 2101, známa aj ako VAZ-2101, ktorá zišla z výrobnej linky v roku 1970 v novo vybudovanom závode AvtoVAZ v Togliatti – pomenovanom po talianskom komunistovi.

Lada 2107 Zdroj: Mad4Wheels

Jednoduchosť ako hlavná výhoda – motor, konštrukcia a opravy pri ceste

Pod kapotou sa ukrýval radový štvorvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 60 koní, neskôr pribudli aj silnejšie verzie. Auto malo zadný náhon, jednoduchú techniku a veľmi ľahko opraviteľné súčasti – čo bolo pre sovietske podmienky kľúčové. Ak sa niečo pokazilo, stačil základný kufrík s náradím, šikovné ruky a často aj kúsok drôtu. V krajine, kde bola autoservisná sieť riedka a cesty boli skôr výzvou než infraštruktúrou, sa Lada 2101 ukázala ako nečakane spoľahlivý parťák.

Lada 2107 Zdroj: Mad4Wheels

Auto pre masy – dostupnosť a život s „kopéjkou“

Ľudovo nazývaná „kopéjka“, Lada 2101 bola auto, ktoré ste mohli dostať, ak ste mali správne známosti, veľa trpezlivosti a vklad v štátnej banke. V realite sa na auto čakalo aj niekoľko rokov. No keď ste ho už mali, stával sa takmer členom rodiny. Ľudia s ním jazdili do práce, na dovolenky, vozili nábytok, husi, včely aj pneumatiky. Slúžil všade – od polície po sanitky. A vďaka exportu sa stal známym aj na západ od železnej opony – najmä v Fínsku, Nemecku a Juhoslávii.

Lada 2107 Zdroj: Mad4Wheels

Lada na trati aj na rally – nenápadný športovec

Aj keď sa to dnes môže zdať absurdné, Lada 2101 si získala aj reputáciu v motorsporte. V Sovietskom zväze bola obľúbená v okruhových pretekoch a rely. Jej mechanická jednoduchosť umožnila úpravy – zvyšovanie výkonu, odľahčenie, montáž športových podvozkov. Mnohí z tých, ktorí sa na Žiguli naučili šoférovať, v nej aj súťažili. Vozidlá so štartovým číslom 01 sa zúčastnili napríklad aj slávnej Rally Akropolis či Safari Rally.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...