Po rokoch čakania sa Košice dočkajú významného dopravného projektu, ktorý zásadne zmení pohyb po meste. Národná diaľničná spoločnosť pripravuje sprejazdnenie kľúčového úseku košického obchvatu, ktorý definitívne ukončí éru nútených prejazdov cez centrum pri cestách medzi severom a juhom Slovenska.

Koniec prejazdom cez centrum

Motoristi, ktorí cestujú z Prešova na juh alebo opačne z Maďarska smerom na Prešov, si už nebudú musieť robiť starosti s prejazdmi cez košické centrum. Nový 14,2-kilometrový úsek spája diaľničnú križovatku D1 pri Košických Oľšanoch s rýchlostnou cestou R4 vedúcou do Maďarska a predstavuje prvú etapu dlho očakávaného košického obchvatu.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Úspora času aj nervov

Podľa odhadov sa na novú trasu presmeruje takmer 10 000 vozidiel denne. Najväčšie časové úspory pocítia vodiči v rannej špičke na trase smerom na Michalovce – môžu ušetriť až 20 minút. Pri cestách v smere sever-juh je úspora približne 10 minút. Okrem komfortu motoristov sa výrazne zníži aj zaťaženie mestskej dopravy.

Moderná infraštruktúra

Stavba prináša množstvo technických riešení. Na trase vzniklo 13 mostov, 7,2 km protihlukových stien a moderný informačný systém s kamerami. Pri Valalikoch pribudlo rozsiahle odpočívadlo s rozlohou takmer 28 000 štvorcových metrov. Zaujímavou súčasťou projektu je aj revitalizovaná mokraď, ktorá plní environmentálnu funkciu.

Strategický význam

Nový úsek je súčasťou európskeho koridoru Via Carpathia spájajúceho Pobaltie s Balkánom. Okrem uľahčenia každodennej dopravy posilní hospodársky potenciál regiónu a zlepší napojenie logistických firiem či pripravovanej automobilky v Košickom kraji na hlavné dopravné smery.

Národná diaľničná spoločnosť očakáva aj pokles nehodovosti vďaka presmerovaniu tranzitnej dopravy mimo centrum, čo prinesie bezpečnejšiu a plynulejšiu jazdu celým regiónom.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.