Dvojspojkové automatické prevodovky (DSG/DCT), kedysi symbol rýchleho radenia a športovej dynamiky, ustupujú z trhu. V USA, kde vodiči preferujú hladký chod a komfort, Volkswagen aj Hyundai postupne nahrádzajú tieto prevodovky klasickými automatmi s meničom krútiaceho momentu.
Prečo dvojspojky strácajú popularitu
Hoci dvojspojky prinášajú rýchle reakcie a vysokú efektivitu, americkí zákazníci čoraz viac poukazujú na ich nevýhody – trhavé rozjazdy v meste, horšie manévrovanie pri nízkych rýchlostiach a vyššie náklady na servis. S rastom predaja hybridov a plug-in hybridov sa navyše ukázalo, že klasické automaty lepšie zvládajú spoluprácu so spaľovacím aj elektrickým motorom.
VW už vo viacerých modeloch pre americký trh nahrádza DSG modernejšími 8-stupňovými automatmi s meničom. Výnimku budú tvoriť len športové verzie, ako napríklad modely z divízie VW R, kde je rýchlosť radenia stále prioritou.
Hyundai: DCT len pre športovú špičku
Hyundai Motor America nasleduje podobnú stratégiu – dvojspojky zostávajú výsadou modelov N, zatiaľ čo bežné verzie prechádzajú na klasické hydrodynamické automaty, ktoré sú plynulejšie a odolnejšie pri každodennej jazde.
Podľa odborníkov sa dvojspojkové prevodovky v USA udržia len ako špecifická voľba pre nadšencov športovej jazdy. Masový trh však dáva prednosť pohodliu a spoľahlivosti, čo znamená, že v ére elektrifikácie budú hrať dvojspojky už len okrajovú úlohu.