Nemec Albert Biermann stál za všetkými kľúčovými modelmi BMW z divízie „M“. Pred viac ako dvoma rokmi však prestúpil ku kórejskej automobilke a začali sa diať nevídané veci. O prvom počine som už písal pred polrokom, kedy sa mi do rúk dostal Hyundai i30 N, no teraz sa pozriem na zúbky úplne inému autu. Tentokrát ide o Kiu, ktorá si zadala cieľ rozdať si to s tými najostrieľanejšími konkurentmi nemeckého tria. Výsledok sa premietol do zdarného konca a volá sa Stinger.

Kia Stinger GT 3.3 T-GDi AWD

Nieže by som niekedy opovrhol nejakým poriadne nadupaným Mercedesom AMG, BMW M alebo Audi RS, ale niekedy vyššiu zvedavosť vyvolá rarita alebo prvotina. A Stinger je z tej druhej sorty zvedavosti. Dizajn nabudí hádam každého športovo založeného vodiča. Štvordverové kupé je, od svojej podstaty, charakteristické predĺženou kapotou motora, nízkymi oknami a veľkými kolesami. Vizuálne pôsobí ako hladný, nebojácny žralok. GT verzia pripája k opisovaným prvkom ešte väčšie kolesá v základe,  mohutné strmene bŕzd Brembo a dvojito prepĺňaný V6 agregát.

Mnohí kolegovia z brandže opísali interiér ako fádny, ale mne sa páči sparťanskejší vzhľad palubnej dosky. Kvalitatívne je totiž na vysokej úrovni. To, čo sa javí ako plast je jemná koža a detaily dopĺňajú hliníkové kryty výduchov. Dotyková obrazovka možno nedisponuje tak širokým multimediálnym rozhraním ako prémiové modely z Nemecka, no jej odozvu, grafiku a ovládanie hodnotím veľmi dobre. Navnadil ma tiež nízky posed za volantom a ciachovanie tachometra do 300 km/h.

Kia Stinger GT 3.3 T-GDi AWD

Od štvordverového kupé netreba očakávať miesta na rozdávanie, hlavne na zadnej lavici sedadiel. Nízko zvažujúca strecha uberá miesto na hlavu, ale vďaka veľkému rázvoru náprav profitujú nohy. Vysoké postavy tak usedia dlhšiu trasu viac ležmo. Pre batožinu je prichystaných 406 litrov. Malo by to postačovať pre bežné potreby troch až štyroch cestujúcich osôb za biznisom, predĺženým oddychom alebo dovolenkou, ak svoju batožinu vpracú do kompaktných kufrov alebo tašiek.

Priaznivci komfortu si prídu na svoje. Stinger disponuje všetkými modernými bezpečnostnými systémami. Už v štandarde upravuje klímu v kabíne na tri zóny, vyhrieva a ventiluje všetky sedadlá a opantáva sluchové bubienky 15 reproduktormi. S týmto autom som zažil niekoľko kilometrovo dlhších jázd, no napriek tomu som mal pocit, že trvali krátko. Zrejme to mal, okrem iného, na svedomí samotný prepĺňaný agregát 3.3 T-GDi V6 spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou a permanentným pohonom všetkých kolies AWD.

Kia Stinger GT 3.3 T-GDi AWD

Veru, taký objem väčšinou nájdete už len v prémiových vozidlách s tučnou cenníkovou cifrou. Preto som rád, že Kia sa rozhodla pre takýto model s dostupnou cenovkou aj pre viacerých jedincov na svete. Na kolesá odchádza 272 kW výkonu, pričom za normálnych podmienok sú sily prerozdelené 30 ku 70 v prospech zadnej nápravy. Toto kórejské kupé však neprejavuje veľa hluku od naštartovania. Za voľnobehu máte pocit, že pod kapotou pracuje slabší motor s menším počtom valcov, nečakajte skrátka dunivé vrčanie.

Pokojnú jazdu mestom krásne usmerňuje výborná práca osemstupňovej automatickej prevodovky vyrobenej priamo automobilkou. Jej činnosť je však tak dobrá, že laik by ju rovno priradil k značke ZF. Jedinou nevýhodou je absencia manuálneho radenia. Pravda, páčky pod volantom sú, no ak sa nimi chvíľočku neradí, Stinger sa prehodí opäť do automatického režimu. Albert Biermann vštepil tomuto autu predsalen niečo podobné z nemeckých BMW. Vodič má na výber až päť režimov jázd, rovnako nazvaných ako v BMW – Eco, Normal, Comfort, Sport, Sport+. Jednotlivé módy sú dostatočne rozdielne, no ja sa budem venovať Comfortu a Sport+, ktoré som využíval najviac.

Kia Stinger GT 3.3 T-GDi AWD

Komfortný štýl mi sedel viac ako Eco vďaka dobrému pomeru nastavenia citlivosti riadenia, tlmičov a reakcií plynového pedálu. S týmto módom sa môžete vybrať na okresné cesty alebo diaľnice a užívať si plachtenie. Tam vonku sa vás nič netýka. Stinger je pekne ovládateľný. Bezpečnostné systémy ako udržiavanie v jazdnom pruhu a radarový tempomat sa postarajú o to, že vodičovi dovolí na niekoľko sekúnd zložiť ruky z volantu, napríklad na otvorenie fľaše. Za týchto podmienok otáčky motora málokedy vystrelia vyššie ako k dvom tisíckam a to aj pri dosiahnutí nášho diaľničného maxima.

Druhý režim, Sport+ dovoľuje čiastočne alebo úplne deaktivovať elektronickú stabilizáciu. Stlačením plynu na podlahu docielite raketový odpich vpred, pričom mierne pohodí zadok do strany, kým sa nezahryznú do asfaltu viac predné kolesá. Šprint na stovku sa dostavuje na úrovni piatich sekúnd za sprievodu tlmeného, ale veľmi príjemného revu šiestich valcov. Takmer dvojtonové kupé maskuje svoju hmotnosť aj na takých serpentínach ako je Pezinská Baba. Na driftovanie potrebujete buď veľa odvahy alebo širokú cestu, pretože štvorkolka veľmi promptne reaguje na prerozdelenie výkonu medzi nápravami. Navyše, zadná náprava nemá medzi kolesami samosvorný diferenciál.

Kia Stinger GT 3.3 T-GDi AWD

Stinger nie je ostrý ako väčšina hot hatchov a zároveň nemá premrštene veľa koní pod kapotou. To z tohto auta robí dobré náčinie na každodenné používanie s dostatočným statusom výnimočnosti, pričom majiteľ nemusí vykradnúť štátny rozpočet, eurofondy alebo sprivatizovať štátne podniky, aby si Stingera mohol dopriať doma v garáži.

Cenník Kia Stinger

Technické údaje Kia Stinger

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.