Na prelome 70. a 80. rokov to bol motocykel, ktorý svojou masou, výkonom a charizmou ohromil európu aj Ameriku. Kawasaki Z1100, známy aj ako Spectre alebo Shaft, dnes nepatrí medzi bežné veterány – a možno práve preto sa stáva čoraz vyhľadávanejším skvostom medzi milovníkmi klasickej sily na dvoch kolesách.

Svalnatý zjav s moderným srdcom doby

Kawasaki Z1100 prišiel v čase, keď motocyklová scéna túžila po niečom väčšom, hlučnejšom a stabilnejšom než boli klasické CB-čka či dvoutakty. Tento model, predstavený v roku 1981, sa opieral o úspech Z1000, no priniesol viac – objem 1 089 cm³, 4-valcový vzduchom chladený motor DOHC, výkon cez 100 koní a shaft drive namiesto reťaze.


To všetko zabalené do masívneho rámu s hliníkovými doplnkami a temne čiernym lakom vytváralo image, ktorý Kawasaki cielene adresovala americkému trhu. Verzia Z1100ST (Shaft Tourer) bola doslova predchodcom dnešných power-cruiserov.

Kawasaki Z1100 Zdroj: Kawasaki

Pokročilé technológie svojej doby

Na svoju dobu šlo o motorku vybavenú nezvyčajnými technickými finesami. Digitálny zapaľovací systém, 4-karburátorové sanie Mikuni BS34, elektrický štartér, a dokonca aj vzduchovo nastaviteľné predné aj zadné odpruženie.


Z1100 bola prvou Kawasaki, ktorá mala elektronické vstrekovanie (EFI) vo verzii Z1100GP, čím predbehla mnohých japonských konkurentov v segmente 1 000+ ccm. A to všetko ešte pred nástupom supersportovej éry.

Kawasaki Z1100 Zdroj: Kawasaki

Ikona štýlu a výfukovej drámy

Z1100 si rýchlo získal reputáciu svalnatého klasika, ktorý vedel, ako zaujať. Jeho štvorkomorový výfukový systém produkoval temný, dunivý zvuk – nie agresívny ako dnešné výkriky supersportov, ale hutný, vážny a rešpekt vzbudzujúci.


Aj preto sa model objavil vo viacerých amerických filmových produkciách, kde bol často osadený postavami „tvrďasov“ či veteránov.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...