Stredne veľké SUV zastupuje model Santa Fe. Keďže ešte minulý rok absolvoval debut, určite sa vám nejaké informácie do hláv dostali, ale ja som si počkal na zimné obdobie, aby som si ho preveril riadne. Verte mi, prvý februárový týždeň roka 2013 bol ako vyšitý na preverenie jazdných vlastností druhej generácie Santa Fe.
Každý víkend cestujem trať Bratislava – Košice – Bratislava, nech si vyberiem ktorúkoľvek trasu, vždy nastanú komplikácie. Športovo úžitkové vozidlá stelesňujú v sebe bezpečnosť a pohodlie. Nová generácia Santa Fe rozhodne potvrdzuje poslanie SUV-čiek. V redakcii sme skúšali vrcholnú motorizáciu 2.2 CRDi so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a brutálnou výbavou.
Kórejčania zažívajú úrodné roky na európskom trhu. Po vlne dizajnu „Fluidic Sculpture“, ktorá sa rozniesla takmer po všetkých modeloch, prichádza na scénu ďalšia nová štylistika dizajnu nazvaná „Storm Edge“ (hrana búrky). Oproti predošlej generácii Santa Fe, ktoré sme tiež testovali, zažilo totálny prevrat. Ani sa mi nechce veriť, že ho navrhovali aziati, pretože už na prvý pohľad pôsobí riadne robustne, priam majestátne. Do popredia sa dostávajú ostrejšie línie. Vidno to hlavne na prednej maske, kde dominuje obrovská šesťuholníková mriežka chladiča.
Bočný profil zvýrazňujú veľké kolesá lemované masívnymi blatníkmi. Nešetrilo sa tu s chrómom. Nájdete ho pri okrajoch bočných okien a kľučkách dverí. Okrem toho zaujmú ostré hrany tiahnuce sa v úrovni kľúk dverí.
Zadok Santa Fe bude starnúť asi najrýchlejšie. Nie je fádny, ale ani moc výrazný. V podstate do očí udrie maximálne spojler nad zadným oknom. Inak je viac-menej navrhnutý účelne, teda nakladacia hrana a šírka veka kufra sa posunuli čo najnižšie.
Veľkostne stredné SUV v ponuke Hyundaiu dominuje výbavou, a dovolím si tvrdiť, že predbieha väčší model ix55. Ihneď po nasadnutí za volant som vedel, že mám dočinenia s Hyundaiom. Charakter palubnej dosky je obdobný ako v iných modeloch značky. Akurát tu je o pár tlačidiel viac. Stoja za zmienku.
V ľavej časti palubnej dosky pod volantom nájdete tlačidlá pre aktiváciu zjazdu do kopca, uzávierku diferenciálu, aktívnu kontrolu jazdných pruhov a mód ECO, ktorý vypína motor počas státia na križovatke. A nech ešte rovno dokončím slovník asistenčných systémov v jednej stati, tak po pravej strane voliča automatickej prevodovky sa nachádza tlačidlo robotizovaného parkovania. Santa Fe dokáže samo zaparkovať. Stačí aktivovať systém, on vyhľadá vhodné miesto na zaparkovanie a vy potom len sedíte a čakáte, kým auto samo zaparkuje. Úkon korigujete plynom a prepínaním stupňov prevodovky „R“ alebo „D“ podľa povelov robota.
Každá hračka niečo stojí. Parkovací systém vyjde na 800€, elektrické panoramatické okno na ďalších 1400€ a asistent pre vedenie vozidla v jazdných pruhoch stojí 700€. Ostatné prvky sú v sérii stupňa výbavy Premium začínajúcej na hodnote 39 990€ pre verziu s automatickou prevodovkou a motorom 2.2 CRDi.
Kým predošlá generácia Santa Fe bola cenovo najdostupnejšia voľba medzi kvalitnými SUV, terajšie Santa Fe rúbe vyššie. Najlacnejší model začína od 31 990€ za motor 2.0 CRDi so šesťstupňovým manuálom vo výbave Elegance.
Kvalitou však nijako nezaostáva za ostatnými vozidlami SUV, takže cena môže byť oprávnená, len či už sa vytratili pochybnosti zákazníkov o kórejských automobiloch. Z fotiek vidno, že kvalita spracovania interiéru je na vysokej úrovni, a dokonca spája v sebe funkcionalitu s krásou. Po celom interiéri sa nachádzajú kryté aj nekryté schránky a odkladacie priestory. Držiaky na nápoje tiež nechýbajú. Batožinový priestor disponuje falošným dnom, a základný objem 585 litrov je pripravený prepraviť batožinu pre štyroch, i piatich cestujúcich na týždňovú dovolenku.
Preskočil som pocity z pohodlia za volantom a miesta pre posádku. No hádajte aký je asi výsledok u tak veľkého SUV? Možno zápasník sumo sa troška popasuje so sedadlom vodiča, inak si tu nájdu miesto hocijaké nekonfekčné postavy. Zvedavý som hlavne na jazdu.
Na začiatku recenzie som spomenul podmienky, v ktorých sa testoval Hyundai Santa Fe. Na Slovensku práve udrela najväčšia zima. Cesty sú samý výmoľ alebo nedostatočne odhrnuté. Vytvára sa námraza a snehové koľaje. Ako si poradilo Santa Fe?
Myslím, že najlepšiu skúšku zažilo na Donovaloch. Čerstvá vrstva snehu pod vplyvom soli na vozovke mrzla a vytvárala sa poľadovica. Kamióny ostali bezmocné a autá poháňané len na jednu nápravu mali čo robiť, aby sa vyškriabali do kopca. So Santa Fe a permanentným pohonom všetkých štyroch kolies sa na snehovej pokrývke pohybovalo podstatne lepšie a hlavne istejšie. Ako náhle sa prešmykovali kolesá na jednej náprave, prenášal sa krútiaci moment na nápravu s lepšou adhéziou. Vodič to vníma klasicky a to, že musí mierne korigovať volant, pretože zadná časť auta troška vybočuje z dráhy pri rozjazde.
Nasledoval zjazd z priechodu. Tu už boli aj osobné autá bezmocné, a hoci Santa Fe nemá nejako navrch od bežných vozidiel, jeho váha a cestné zimné pneumatiky o rozmeroch 235/55 R19 výborne reagovali na povely brzdy, či volantu. Skrátka, schádzanie z Donovalov nebolo tak riskantné ani na zľadovatelej vozovke.
V zimnom období Santa Fe nesklame. Preveril som si ho riadne aj na kvalitnejšom povrchu asfaltu. Motor poznám už z predošlej generácie, aj prevodovku. Nie je tu veľký rozdiel, možno len v spotrebe, ktorá bola o liter vyššia než v predchodcovi. Avšak, musí sa rátať, že zatiaľ čo sa so staršou generáciou jazdilo v lete a len na diaľnici, nové Santa Fe bolo vždy plne obsadené a skúšané v mrazoch, kedy si logicky agregát viac zapýta. V mojom prípade 8,4 l/100km.
Ako najväčšie mínus vnímam ťažkopádnosť auta. Keď sa rozhodnete jazdiť rýchlejšie, často sa v aute prejavuje váha a nedovolí vám moc vyvádzať. Riadenie je troška oneskorené. Taktiež sa nepúšťajte driftovať s autom, štvorkolka to jednoducho nepovolí a bude vás včasne vyrovnávať. Auto je stavané na pohodovú jazdu, kedy oceníte prívetivé utlmenie podvozka. Dokáže pohltiť rázy rôznych nerovností.
Značka Hyundai mi nikdy nevadila. Jazdím na nových modeloch pravidelne a recenzie sú dosť pozitívne. K Santa Fe mám výhradu na cenu. Nie som si istý, či sa v dnešnej dobe nájde rovnaký počet zákazníkov pri kúpe Kórejčana, keď existuje obrovská konkurencia európskych modelov ako napríklad Renault Koleos.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2199 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 145 / 3800 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 436 / 1800 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,8 / 5,4 / 6,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4690 / 1880 / 1680 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 585 / 1570 |
Objem nádrže (l): | 64 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1765 / 745 |