V tomto roku dozrieva v omladenom zovňajšku a taktiež s posilnenou technikou. Vybrali sme si na test obe karosárske verzie, hatchback aj tourer. Rozdiel bol pod kapotou. Hatchback jazdil na benzínový motor a tourer zvolil naftovú alternatívu. Spoločnú mali šesťstupňovú manuálnu prevodovku a skoro totožnú výbavu.

Dizajn deviatej generácie Civica neohromuje už toľko ako pri predstavení predošlej osmičky. To preto, lebo si zachoval rovnaké črty i podobné rozmery, nie je teda už tak nadčasový. V každom prípade, ani nie pred dvoma rokmi Honda vypustila z výroby veľmi pekný a hlavne praktický kombík Civic Tourer. Model zažiaril opäť v plnej paráde a podpísal si pár rokov existencie. Teraz navyše prichádza s faceliftom. Síce nepatrí k tým najvýraznejším, no hatchback i Tourer sú rozhodne pútavejšie na oko.

Dvojtest Civic a Civic Tourer

Zmeny sa dotkli hlavne na svetlách. Disponujú LED denným svietením zakomponovaným po celej spodnej dĺžke hlavného svetlometu. V najvyšších dvoch výbavách sú LED-kami osadené tiež samotné stretávacie svetlá, avšak diaľkové nie. V príplatkovej výbave nechýba balíček ADAS, ktorý okrem iného obsahuje systém automatického nočného svietenia, kedy prepína podľa potreby stretávacie svetlá s diaľkovými. Tento systém sa osvedčil dobre, pokiaľ nejazdí pred Civicom auto v rovnakom smere. Kým ho totiž zaregistruje, vodiča oslňuje do spätných zrkadiel.

[adsense]

Z ergonomického hľadiska nepatrí palubná doska Civica k tým najlepším príkladom, hoci je to vždy len o sile zvyku. Nevedel som sa zmieriť pri obidvoch modeloch na ovládanie palubného počítača. Pokiaľ si chcete nastaviť na digitálnom štíte dva viditeľné údaje ako napríklad dennú vzdialenosť a dojazd, každé treba nastaviť zvlášť a v niekoľkých krokoch. To zbytočne odbúrava vodičovu pozornosť.

Kratší hatchback som vzal na pomerne dlhý výlet do Berlína. Bola to výborná príležitosť vyskúšať nielen jazdné vlastnosti vozidla, ale i samotné komfortné prvky, ktoré daný model ponúkol. Ide napríklad o sedempalcový dotykový multimediálny systém Honda Connect s navigáciou. Vo vyšších stupňoch výbavy zaň zaplatíte 600€, a v najvyššom je štandardne dodávaný.

Dvojtest Civic a Civic Tourer

Využil som všetky jeho funkcie. Zaujala ma možnosť pripojiť sa cez WiFi a prezerať tak internet priamo na obrazovke auta. Spárovanie s mobilným telefónom, ktorý sa stal zdrojom internetu bolo troška zdĺhavejšie, no potom fungovalo rýchlo. Ani videá cez kanál youtube nie sú pre tento androidný systém problémom. Malé nedostatky som spozoroval na navigácií. Hoci našla ulicu, mesto a štát rýchlo, jej výpočet najrýchlejšej trasy sa zvykol počas jazdy prepočítavať a raz dokonca ukázala skoro 200 kilometrovú obchádzku. Keď sa systém reštartoval, fungoval opäť správne.

Rozdiely medzi hatchbackom a tourerom badať samozrejme v priestorových sférach. Vlastne len v kufri sa toho odzrkadľuje najviac v prospech toureru. Základný objem hatchbacku 477 litrov pokoruje o 147 litrov. Praktickejšia informácia pre majiteľov je však falošné dno. Oproti konkurencii, to v Civicu (aj v kratšom aj v kombíku) pohltí dva malé cestovné kufríky.

Dvojtest Civic a Civic Tourer

Pokiaľ ide o sedenie vpredu, hatchback aj tourer poskytujú výborné pohodlie. Ani po 600 km jazdy som z oboch áut nevyliezol dolámaný. Na zadnej lavici je posed ideálny aj pre trojicu cestujúcich, nakoľko Civic ako jeden z mála modelov tohto segmentu neobťažuje stredného pasažiera vysokým tunelom pri nohách. Sedáky zadnej lavice v oboch testovaných autách sa dali preklápať k operadlu, čím vzniká priestor pre vysoké predmety ako je bicykel, či dokonca fikus. Prejdime na motory a jazdu.

Hatchback v úlohe cestovateľa obstál

Zdá sa to netradičné riešenie, no bol som zvedavý ako si poradí s porciou diaľničných kilometrov benzínový motor v hatchbacku. Atmosférický štvorvalec 1.8 i-VTEC dôverne poznám z predošlých skúšaní, avšak nikdy nebola príležitosť jazdiť s ním na úrovni maximálnej rýchlosti.

[adsense]

Bez turba potrebuje vyššie otáčky na dynamickejší záťah. Pod 3000 ot./min. sa nič závratné nedeje. Postupne nad spomenutou hodnotou naberá dych a ten nepoľavuje do obmedzovača pri 6700 ot./min. Nemecké diaľnice preukázali, že dosiahnuť maximálnu rýchlosť 215 km/h dokáže, avšak potrebujete nato pár kilometrov.

Konzumná stránka Civicu s benzínovým štvorvalcom nie je nijako závratne hrozivá. Po celý čas sa priemer držal na hodnote 7,8 litra na 100 km, s tým, že v aute sedelo 5 ľudí plus batožina a jazdilo sa vždy 140 km/h alebo na nemeckej diaľnici striedavo podľa premávky až cez dvesto.

Dvojtest Civic a Civic Tourer

Motor príliš neotravuje, zato obuté nízkoprofilové pneumatiky dávali čo-to o sebe na diaľnici vedieť. Uši celkom potrápila hlavne česká diaľnica D1 od Brna na Prahu. Pruženie je totiž tvrdé, čiže nárazy tlmiče prenášajú do kabíny citeľne a za priemerného akustického utlmenia. V konečnom sčítaní nemôžem nad hatchbackom vyniesť zlý verdikt. Keby mal iný profil a typ pneumatík, pohodlie by bolo na palube oveľa lepšie.

Tourer nie je len o veľkom kufri

Precízne spracovanie japonských áut všeobecne nikto nemôže vyvrátiť, Honda to potvrdzuje všetkými modelmi  vrátane Civica. Variant Tourer, naftový motor 1.6 i-DTEC, presná šesťstupňová prevodovka a perfektný podvozok s nastaviteľnou tuhosťou tlmičov zadnej nápravy predurčujú tento voz za najlepšieho spoločníka do rodiny na niekoľko rokov.

[adsense]

Veď je to jednoduchá matematika. Väčší kufor v tejto triede nenájdete. Úspornejší agregát zrejme detto a keby aj, v kultivovanosti konkurenciu porazí. Jeho prácu tlmí dobré odhlučnenie motorového priestoru. V priemere si nevypýta viac ako 5,5 litra na 100 km, a to sú sem zarátané diaľnice a dynamické merania. O šesťstupňovej prevodovke netreba dlho hovoriť. Krátka, presná a tuhá.

Dvojtest Civic a Civic Tourer

Na palube vládne ticho i z pohľadu aerodynamiky. Tourer je subjektívne tichší ako hatchback. Ostáva ešte zhodnotiť podvozok. Ako som už vyššie načrtol, Civic Tourer je možné mať s adaptívnymi tlmičmi na zadnej náprave. Vyplatí sa to, keď máte prázdne, ale aj naplnené auto. Zvyšujú nielen komfort na palube, ale aj samotnú stabilitu vo vyšších rýchlostiach v zákrutách. V praxi sa to potvrdilo, kombík jazdí obratne.

Je absolútne jedno, pre ktorý typ, motor alebo výbavu sa rozhodnete. Civic patrí medzi najvydarenejšie modely posledných rokov, hoci niekoho odrádza dizajn. Ak mu dáte šancu, aby vás zviezol, potom sa bude vystupovať z neho ťažko.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1798
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 104 / 6500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 174 / 4300
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,6 / 5,2 / 6,1
Spotreba počas testu (l/100km): 7,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4370 / 1770 / 1470
Batožinový priestor - min./max. (l): 477 / 1378
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1271-1341 / 409

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.