V krajine vychádzajúceho Slnka majú  výrobcovia radi dozreté veci, možno niekedy až prezreté. Kým v Európe sa automobilky predháňajú v nezmyselných disciplínach, aby dosiahli nejaké to svoje „naj“, tak Honda počká, až sa trendy overia a potom vytvorí niečo vlastné. Tak to bolo s motorom 1.6 i-DTEC, avšak čo sa týka kombi formátu Civica, tu hral v prvom rade u Japoncoch rozum, nie prefíkanosť. Veď skoro každá domáca značka na starom kontinente ponúka kombi odvodeninu od hatchbacku. Honda sa po niekoľkých rokoch k tomu vrátila.

Deviata generácia Civica namiešala zaujímavú zmes tvarov zadných partií Tourera. Predĺžili sa previsy a poriadne prekreslil zadoček. Ostalo zachované prepojenie svetlometov červeným a priehľadným pásom plastu nad evidenčným číslom. Bočné partie pôsobia dosť dynamicky a Civica opticky znižujú k zemi. Prispieva k tomu jemne sa zvažujúca strecha, ktorá je vzadu po bokoch mierne potiahnutá do okien batožinového priestoru. Zadný spojler dokonale splýva so strechou.

Honda Civic Tourer

Pochopiteľne, vykonané exteriérové zmeny mali vplyv na kubický priestor v tretej časti interiéru – kufri. Ten sa zväčšil oproti hatchbacku na neuveriteľných 624 litrov v základe, čím prekonáva napríklad aj o triedu vyššie postavenú Škodu Superb Kombi. Ukrýva v sebe šikovnú špeciálnu priehradku na uloženie krycej rolety, a za ňou vzniklo ešte falošné dno, do ktorého sa zmestia dva kufríky príručnej batožiny. Po zložení sedadiel do podlahy jedným pohybom vzniká rovná podlaha a objem 1668 litrov. Wau! Už menej lichotivý je fakt, že falošné dno nejde nahradiť za dojazdové koleso ani za príplatok. Máte k dispozícii iba lepiacu sadu.

Hold, kým priestor pre batožinu je veľkorysý, miesto na zadnej lavici pasažierov ostalo rovnaké ako v hatchbacku. Rázvor totiž nenarástol. Takže máte iba Civica s veľkým kufrom, ktorý prevezie priemerne urastené osoby na tesno. Niet sa čomu čudovať, Japonci nerastú do výšky nad 185 cm.

Honda Civic Tourer

Sedenie vpredu opäť raz chválim, a prístrojový panel detto za kvalitu. Ani minimálne nevrzúka počas jazdy po nerovnostiach. Ak ste čakali nejakú dizajnovú zmenu na prístrojovom štíte, smola, nekoná sa, a už vôbec sa nezmenili odkladacie priestory. Vpredu nič nenasvedčuje, že riadite rodinné kombi a nie hatchback. Akurát od posledných dvoch stupňov výbavy v stredovom paneli pribudne sériovo tlačidlo pre nastavenie adaptívnych tlmičov na zadnej náprave. V treťom stupni výbavy je za príplatok 950€.

[adsense]

Otestovali sme jediné dve motorizácie, ktoré je možné kúpiť pod kapotu Civica Tourer. Jedná sa o legendárny atmosférický motor 1.8 i-VTEC a nenormálne vychvaľovaný naftový štvorvalec 1.6 i-DTEC. Pokiaľ túžite po automatickej prevodovke je k dispozícii iba v kombinácii so zážihovým agregátom. Vezmem si ho ako prvý na paškál, pracoval so šesťstupňovým manuálom.

Benzín 1.8 i-VTEC

Tento motor má v dnešnej dobe azda len dve výhody, ktoré by obstáli pri kúpe do kombi verzie. Ide o mnohokrát inovovaný atmosférický štvorvalec s variabilným časovaním ventilov a vstrekovaním, ktorý si zachováva lineárny záťah od zhruba 4000 ot./min. až do 6500, pričom neklesá sila záťahu. Čiže, ak ľúbite otáčky, nech sa páči, je vhodný, ani dynamikou neotáľa. Naproti tomu, má dosť krátke sprevodované ústrojenstvo, veď už pri 60 km/h vie jazdiť na posledný šiesty stupeň, samozrejme, iba počas udržiavania rýchlosti.

Honda Civic Tourer

Druhá výhoda oproti preplňovanému motoru spočíva v údržbe a udržaní spotreby na uzde v akomkoľvek cykle jazdenia. Svižné presuny autom nevyženú apetít nad 8,5 litra naturalu, a pokojné plachtenie po okreskách zvláda aj tesne pod šesť litrov. Celkový priemer po 700 km vykázal palubný počítač číslicou 7,3 l/100 km. Kultivovanosť a tichý chod sú v tomto prípade rovnaké, ak nie lepšie ako v benzínovom hatchabacku.

Diesel 1.6 i-DTEC

Logicky, značná klientela si vyberie za pracanta v Toureri isto moderný nízkoobjemový turbomotor 1.6 i-DTEC. Nemá problém poradiť si s o niečo ťažšou kasňou oproti hatchbacku, pričom spotreba tiež vzrástla o akceptovateľné percentá vyššie. Krížom zo západného Slovenska na východné a späť pokojne prejde na jednu nádrž a ešte ostane dojazd. Inými slovami, priemer bol len 5,3 nafty a to v pomerne dynamickom štýle jazdenia.

Honda Civic Tourer

Ľahká konštrukcia motora nezaťažuje výrazne prednú nápravu Civicu Tourer, takže jeho atletická forma ostala zachovaná napriek tomu, že zadná náprava je v prázdnom stave auta určite o pár kíl odľahčená. Adaptívne tlmiče sa postarajú vždy o optimálne jazdné vlastnosti, vážne cítiť rozdiely medzi Comfort a Sport režimami.

Hra s cenami

Prvé nahliadnutie do cenníka nie je z pohľadu ceny zaujímavé. Civic Tourer to však oproti hatchbacku kompenzuje výkonnejším motorom, ako základ sa tu predáva 1.8 i-VTEC, nie 1.4. Okrem toho máte oveľa väčší priestor pre batožinu, hoci osoby ostanú rovnako na tom s pocitmi. Naftový agregát je možné kúpiť už v základnej konfigurácii výbavy „S“, no zabudnite na komfortné prvky v štandarde.

Honda Civic Tourer

Civic Tourer je momentálne asi najideálnejšie kombi na trhu z hľadiska priestoru na batožinu a jazdných vlastností. Cenovkou si opäť raz trúfa mieriť vysoko, Japonci si nechajú zaplatiť za kvalitu a renomé značky. V každom prípade, ak sa raz pre tento kombík rozhodnete, nemali by ste banovať najbližších niekoľko rokov používania.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1597
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 88 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 300 / 2000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,2 / 3,6 / 3,8
Spotreba počas testu (l/100km): 5,3
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4535 / 1770 / 1465
Batožinový priestor - min./max. (l): 624 / 1668
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1337 / 573

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.