Ikonický Gordon Murray, tvorca legendárneho McLarenu F1, prináša svetu ďalší manifest inžinierskej dokonalosti. Nový F1 GTR nie je len modernou interpretáciou niekdajšieho víťaza Le Mans, ale zároveň ukážkou, že aj v dobe elektrických hyperáut má zmysel stavať stroj, kde je v centre pozornosti vodič a jeho emócie.
Odkaz Le Mans 1995
V roku 1995 McLaren F1 GTR šokoval motoristický svet, keď v rukách zákazníkov a súkromných tímov ovládol 24 hodín Le Mans. Gordon Murray teraz prichádza s duchovným nástupcom, ktorý sa síce rodí pod vlastnou značkou, no filozofiou nadväzuje priamo na tento legendárny triumf.
Čistá jazdecká filozofia
Murray opäť odmieta kompromisy. F1 GTR je postavený s rovnakým mottom, ktoré definovalo pôvodný F1: minimum hmotnosti, maximum zážitku. Karbónový monokok s hmotnosťou pod 1 100 kg robí z auta anomáliu vo svete dnešných 2-tonových hyperšportov. Každý detail – od titánových skrutiek až po ručne vyrábané pedále – sleduje cieľ odstrániť všetko nadbytočné.
Atmosférický klenot
Kým väčšina výrobcov prechádza na hybridné alebo elektrické ústrojenstvá, Gordon Murray ostáva verný čistokrvnej mechanike. V zadnej časti pracuje atmosférický 12-valec, vyvinutý v spolupráci s Cosworthom. Motor točí až 12 100 ot./min, poskytuje viac než 700 koní a pritom váži výrazne menej než akýkoľvek preplňovaný agregát. Prevodovka? Manuálna, 6-stupňová, pretože podľa Murrayho „žiadna elektronika nenahradí spojku v ľavej nohe“.
Aerodynamika na hrane
F1 GTR dostal dramatickejšie tvary než cestný T.50. Dominantné krídlo, aktívne klapky a centrálny ventilátor – odkaz na Murrayho fan-car z éry Formuly 1 – generujú prítlak, ktorý umožňuje autu držať stopu aj pri rýchlostiach, kde by konkurencia už dávno zlyhala. Napriek tomu dizajn nezabúda na čistotu línií, ktoré pripomínajú klasické športiaky deväťdesiatych rokov.
Interiér pre vodiča, nie pre pasažierov
Rovnako ako pôvodný McLaren F1, aj nový F1 GTR má centrálne uložené sedadlo vodiča. Na bokoch zostali dve minimalistické sedadlá pre spolujazdcov – ide o jasný signál, že prioritu má vodič, jeho výhľad a kontrola nad autom. Každý prvok je ručne vyrábaný, od karbónového volantu až po hliníkové spínače. Digitálne displeje tu nehľadaj – dominuje analógový otáčkomer, ktorý končí vysoko za hranicou 12 000.
Limitovaná exkluzivita
Produkcia nového F1 GTR je striktne limitovaná – hovorí sa o 25 kusoch určených len pre najoddanejších zákazníkov a zberateľov. Cena? Niekoľko miliónov eur, no aj keby bola dvojnásobná, všetky autá by boli vypredané. Murray totiž nepredáva len auto – predáva zážitok, filozofiu a kus histórie.