Elektrifikácia mala byť pre Ford jedným z hlavných pilierov budúceho rastu. Realita trhu však ukazuje, že dopyt po čisto elektrických vozidlách nerastie tak rýchlo, ako automobilky očakávali. Ford preto pristupuje k výraznej korekcii plánov a presúva pozornosť k flexibilnejšiemu mixu pohonov.

Ústup od čisto elektrických modelov
 Ford v decembri oznámil, že ukončí vývoj a výrobu časti batériových elektromobilov. Tento krok je sprevádzaný jednorazovým odpisom približne 19,5 miliardy dolárov. Najvýraznejším symbolom zmeny je koniec projektu elektrického pick-upu F 150 Lightning v jeho doterajšej podobe. Plánovaný nástupca už nemá byť čisto elektrický model.

Zdroj: Ford

Predĺžený dojazd namiesto veľkých batérií
Automobilka chce viac staviť na vozidlá s predĺženým dojazdom. Ide o riešenie, kde spaľovací motor neslúži na pohon kolies, ale vyrába elektrickú energiu pre trakčný systém. Výsledkom má byť kombinácia elektrickej jazdy a vyššej nezávislosti od nabíjačiek, čo má osloviť širšie spektrum zákazníkov.

Zrušená elektrická dodávka pre Európu
Zmeny sa dotknú aj úžitkových vozidiel. Ford odstupuje od plánov na novú čisto elektrickú dodávku pre európsky trh a rovnaký osud čaká aj severoamerickú verziu. V USA ju nahradí dostupnejší model so spaľovacím alebo hybridným pohonom.

Miliardové odpisy a nový balans
Z celkovej sumy odpisov súvisí približne 8,5 miliardy dolárov so zrušenými elektrickými modelmi a asi 6 miliárd s ukončením batériového partnerstva so spoločnosťou SK On. Napriek škrtom Ford elektromobilitu úplne neopúšťa. Časť batériových kapacít presunie do stacionárnych úložísk energie a počíta aj s lacnejšími elektromobilmi. Do roku 2030 chce dosiahnuť, aby polovicu jeho globálnych predajov tvorili hybridy, vozidlá s predĺženým dojazdom a elektromobily.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.