Nechcem sa hádať s inžiniermi, ale nemá malé auto ostať malým autom? Pokiaľ sa budú uberať smerom zväčšovania rozmerov karosérie, štvrtá generácia prejde do segmentu nižšej strednej triedy. Krajčírsky meter musíte odrolovať o 11cm viac, aby ste zmerali súčasnú dĺžku Pandy, šírka sa zväčšila o 6cm, a výšku skrátili o 3cm.

Čísla máme za sebou. Pozrime sa na počin talianskych pier. Panda dostala úplne novú prednú masku, ktorá pripomína príbuznosť s modelom 500. Bočné partie a zadok jednoznačne odkazujú na minulú generáciu. Dalo by sa povedať, že som čakal viac. Na fotkách sa zdala Panda viac novšia, než v skutočnosti pôsobí. Živé zoznámenie s Pandou ma troška sklamalo. Stále sa pozerám na automobil za rozumnú cenu, takže napriek novšiemu vzhľadu dizajnéri moc neexperimentovali s krivkami, iba väčšinu hranatosti starého modelu zaoblili. Alebo to bol zámer? Zachovať pôvodné rysy a udržať si priazeň verných zákazníkov?

Vy, ktorí čítate testy pravidelne viete, že som priaznivec talianskeho dizajnu. Čo Talian vytvorí, to je  skvost, no z interiéru Pandy nemám taký dojem. Nesedí mi niekoľko vecí. Z palubnej dosky som mal veľmi zlý pocit. Hranaté budíky a kockový stred volantu mi jednoducho nevoňali. To isté sa deje okolo otočných ovládačov klimatizácie, krytoch reproduktorov a kľučiek dverí. Zvonka chce zakryť hrany, no vnútri nimi naopak ohuruje. A zasa tá grafika zobrazovania ikoniek na autorádiu, známa už z minulej generácie Pandy. Vážne som zvedavý, ktorým modelom Fiat odštartuje interiérovú inováciu.

Troška som sa pustil do kritiky interiéru, avšak musím aj chváliť. Nie preto, že sa bojím o ďalšie zapožičanie Fiata, ale kvôli farebnej kombinácii červenej a čiernej v celej kabíne. Pomáha zlepšiť pocit exkluzivity. Červená je dokonca praktická farba. Na palubnej doske pokrýva široké miesta, kde sa zvykne usádzať prach. Na drsnom a svetlom povrchu ho však nevidno. Lesklý povrch má len štít autorádia.

Fiat Panda 0.9 Turbo

Panda rozhodne nepatrí medzi drahé autá, to však neznamená, že nemôže poskytnúť istú dávku komfortu. Z časti sa jej to podarilo. Páči sa mi vzdušný a priestranný interiér, začo vďačí hlavne natiahnutým rozmerom karosérie. Ovládanie jednotlivých prvkov poznám z modelu 500. Nerobí drahoty s palubným počítačom, proste na jeho celé ovládanie stačí jedno tlačidlo na pravej páčke stieračov. Netreba sa preklikávať niekoľkými krokmi ako napríklad vo Freemonte.

[adsense]

Odkladacie priestory, bohužiaľ, nekráčajú ruka v ruke s pohodlím pre posádku. Kam sa pozriem, tam sa nejaké tie štrbiny nájdu, no ich plytké rozmery nepohltia viac, než krabičku od zápaliek. Dokonca okrem malej schránky pred spolujazdcom, sú všetky bez krytu. Do dverí vložíte horko-ťažko PET fľašu.

Cestujúci sa môžu tešiť na solídny priestor pre hlavu. V požiadavkách v oblasti šírky ramien sa treba uskromniť. Vodič a spolujazdec na predných sedadlách zvládnu jednoduchou korekciou sedadiel nastaviť ten správny posed. Na zadnej lavici sa tradične zmestia pohodlne dve osoby po krajoch. Sklon operadiel je kolmejší, preto sa docielila malá rezerva miesta pre kolená. Kto sa rád rozťahuje, kolená sa mu zaryjú do predných operadiel. Skrátka, na hlavu je viac miesta, dlháni nohy vpracú do medzier jedine kolmejším sedením. Napriek tomu sa cestuje vzadu komfortne. Uvítal by som lakťovú opierku a taktiež elektrické ovládanie zadných okien, ale oba doplnky nefigurujú v cenníku príplatkovej výbavy.

Väčšie rozmery karosérie dopriali jemne nafúknuť batožinový priestor, no stále sa doň nenapracete na dovolenku, ešteže nie je k tomu Panda predurčená. Objem sa zvýšil zo 190litrov na 225. Jeden väčší hypermarketový nákup teraz úhľadne vtesnáte po kryt. Zachovalo sa jednoduché skladanie operadiel zadnej lavice delenej 40:60. Po ich spustení sa vytvorí rovná podlaha s malým schodom, ktorý však nenarúša príliš možnosti prepravy rozmernejšieho nákladu. Pandu využívajú niektoré kuriérske firmy pre jej vhodný škatuľkovitý tvar.

Počas plánovania termínov testov všetkých vozidiel dbáme na vhodné vyberanie motorizácie, ktorá sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou najviac predávať na našom trhu. Tentoraz nám to nie tak celkom vyšlo. Zvolili sme si 0,9 TwinAir. Netajím sa tým, že som chcel zaspomínať na neho z modelu 500, zároveň však chcem poukázať na neskutočné prednosti oproti základnej osemventilovej jedna-dvojky.

Fiat Panda 0.9 Turbo

Tento malý dvojvalcový motorček je neskutočne agilný aj v modeli Panda. Za živosť vďačí malému turbodúchadlu. Ak mu viete prepáčiť bublavý zvuk pri zrýchľovaní a lá „Poľský Fiat“, kúpu drahšieho agregátu neoľutujete. V meste sa s ním jazdí dynamicky a rád sa nechá vytáčať po dve tretiny výkonového maxima. Posledné pásmo otáčok pred obmedzovačom rázne slabne, preto je ideálne ho využívať na svižné zrýchlenia.

Malú jedna-dvojku som skúšal ešte v staršom modeli, a bol tiež dobrý, na tú dobu. Dnes je konštrukčne starý. Na druhej strane veľmi spoľahlivý, či bude aj TwinAir si musíme ešte pár rokov počkať. Koniec koncov, pokiaľ poznáte pravidlá správnej prevádzky turbomotora, pracovať bude určite dobre. Kým dokáže svoju spoľahlivosť, malým úplatkom pre nového zákazníka sa ukáže vynikajúca spotreba. Na jedno natankovanie som prešiel takmer 700 km, pričom objem ostal skromných 37 litrov. So zážihovým motorom jazdiť na hranici piatich litrov v hustej premávke, diaľnici, či okresných cestách nie je tak bežné. Od dvoch valcov sa dá očakávať ešte nižší apetít.

V redakcii dodržiavame interné bezpečnostné pravidlá. Vieme, že sa s autom na krátkom rázvore nevypláca jazdiť športovo, preto sa s Pandou zaobchádzali predvídavo. Popravde straší už na pohľad výškou karosérie. Na mokrej ceste, by som sa nechcel ocitnúť v situácii, kedy sa ľahký zadok odpojí zo stopy, a že k tomu nechýba málo dáva na vedomie nervóznym správaním na nerovnej vozovke. Vrhnutie sa do zákruty za bežných podmienok Pandu nerozhodí príliš, no neskúšajte maximum. Pruženie nastavili technici celkom primerane k stavbe automobilu, ani tvrdý, ani mäkký. Niečo medzi Francúzom a Nemcom.

Najviac som si užíval mestskú jazdu. Obratnosť pri parkovaní len ťažko prirovnať k zvieraťu napísaného na veku kufra. Posilňovač riadenia obsahuje CITY mód, predstavený prvýkrát v Punte druhej generácie. Aktivácia tlačidla pri paneli autorádia znásobí posilňovací účinok serva, a na krútenie volantu postačí malíček. Tieto servomotory boli v minulosti závadné, často odchádzali relátka, alebo motorček, hádam sa v novších typoch  problémy nebudú vyskytovať.

Nová Panda ostáva v mnohých smeroch rovnaká ako tá predošlá, inovácia musela prísť, i keď nie výrazná. Fiat poskytuje na modely často veľmi zaujímavé akcie, kedy je vhodné rozhodnúť sa pre kúpu niektorého z modelov. Stačí sledovať oficiálne stránky slovenského importu.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 2 / 8
Zdvihový objem (cm3) 875
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 62,5 / 5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 145 / 1900
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,0 / 3,8 / 4,2
Spotreba počas testu (l/100km): 5,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3653 / 1643 (1882) / 1551
Batožinový priestor - min./max. (l): 225 /
Objem nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 975 / 500

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.