Talianska automobilka Ferrari síce postupne rozširuje ponuku hybridov a pripravuje aj svoj prvý čisto elektrický model, no spaľovacie motory zostávajú dôležitou súčasťou jej identity. Najnovší patent ukazuje, že vývoj klasických motorov sa v Maranelle nespomaľuje. Práve naopak, legendárne dvanásťvalce majú dostať technológiu, ktorá je v automobilovom svete výnimočná.
Patent, ktorý mení zaužívané pravidlá
Základom nového riešenia sú oválne piesty a valce. Ich tvar umožňuje použiť viac ventilov v jednom valci než je bežné. Teoreticky by ich mohlo byť šesť alebo dokonca osem, čo zlepšuje prúdenie zmesi a potenciálne aj výkon. Zároveň by sa dal zväčšiť zdvihový objem motora bez zmeny jeho vonkajších rozmerov.
Druhou zaujímavosťou patentu je netradičné uchytenie ojníc ku kľukovému hriadeľu. Vďaka nemu by protiľahlé valce mohli byť umiestnené presne oproti sebe bez vzájomného posunu. Výsledkom je kratší motor, čo má zásadný význam najmä v ére hybridných pohonov.
Výhoda pre hybridy aj menšie modely
Kompaktnejší motorový blok vytvára priestor pre elektromotor medzi spaľovacím motorom a prevodovkou bez potreby zväčšovať karosériu. Ferrari by tak mohlo efektívnejšie kombinovať výkonný dvanásťvalec s elektrickou podporou. Alternatívou je možnosť osadiť objemnejší motor do menšieho auta.
Riziká známe z minulosti
Oválne piesty však nie sú bez problémov. Ich utesnenie je konštrukčne náročnejšie a môžu sa nerovnomerne zahrievať. Aj preto sa podobné riešenia v minulosti nepresadili, hoci s nimi experimentovala Honda v motocykloch NR či Volkswagen pri vývoji naftových motorov. Či Ferrari dokáže tieto prekážky prekonať a nový dvanásťvalec dostať do sériovej výroby, ukáže až čas.
Patrik Herich
