Dve najslávnejšie talianske značky luxusných športových áut v tichosti opúšťajú čisto spaľovaciu éru. Nie preto, že by chceli – ale preto, že musia. Ferrari a Lamborghini definitívne stavajú svoj výkonový trón na hybridnej architektúre.

Spaľovací motor nestačí – aj legendy musia evolvovať

Ferrari a Lamborghini sa dekády hrdili tým, že vyrábajú najemotívnejšie spaľovacie stroje na svete. Ich dvanásťvalce boli symbolom prepychu, sily a zvukového orgazmu. Lenže nové emisné predpisy, tlak na spotrebu a konkurencia zo strany elektromobilov (vrátane Rimacu) donútili aj tieto značky zmeniť smer.


Ferrari už s modelmi SF90 Stradale a 296 GTB ukázalo, že hybridný pohon dokáže byť nielen ekologickejší, ale predovšetkým výkonnejší. Lamborghini zasa prekvapilo novinkou Revuelto, nástupcom Aventadora, ktorý kombinuje atmosférický V12 s tromi elektromotormi. V oboch prípadoch nejde o greenwashing – ale o technologickú nutnosť.

Ferrari SF90 XX Stradale Zdroj: Ferrari

Technika na hranici možného: Elektrika ako výkonový doping

Ferrari SF90 má kombinovaný výkon 1000 koní, pričom jeho elektrická časť znižuje odozvu turbodúchadiel a zvyšuje trakciu pri výjazde zo zákruty. V režime eDrive dokonca dokáže jazdiť ticho – ale nikto si ho kvôli tomu nekupuje.


Revuelto má vďaka hybridnému systému výkon až 1015 koní. Elektromotory pomáhajú pri rozjazde, zlepšujú distribúciu krútiaceho momentu a predlžujú „život“ spaľovaciemu motoru z pohľadu emisií. Technici z Lamborghini tvrdia, že bez hybridu by V12 motor v nových modeloch už nemohol existovať.

Lamborghini Revuelto Zdroj: Lamborghini

Prísne normy, vysoké dane a tlak zákazníkov

Európske normy Euro 7, pripravované limity v Číne a USA a hrozba konca spaľovacích motorov v roku 2035 vytvárajú obrovský tlak. Zároveň sa mení aj profil zákazníka – mladší kupujúci očakávajú najnovšie technológie, ale nechcú prísť o emóciu. Hybridy sa ukazujú ako ideálny kompromis: zachovávajú zvuk, silu aj spätnú väzbu – a pritom spĺňajú predpisy.


Ferrari má do roku 2026 pripravený aj prvý plne elektrický model, no zároveň investuje do výskumu syntetických palív. Lamborghini v spolupráci s Porsche vyvíja technológie pre plug-in hybridné športiaky novej generácie, ktoré by mali priniesť dlhší čisto elektrický dojazd.

Lamborghini Aventador Zdroj: Lamborghini

Posledné spaľovacie čistokrvníky? Možno už na predajniach nestihnete

Zatiaľ čo hybridné systémy posúvajú výkon na novú úroveň, čisto spaľovacie modely pomaly miznú. Ferrari prestáva vyrábať modely s atmosférickými V8, a Lamborghini sa rozlúčilo s Aventadorom bez akéhokoľvek elektrického asistenta. Posledné kusy s „čistou“ DNA už putujú do rúk zberateľov – a pravdepodobne sa nikdy nedostanú na bežnú cestu.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...