Prvé strategické stretnutie medzi Európskou komisiou a lídrami automobilového priemyslu prinieslo sklamanie pre výrobcov áut. Predsedníčka EK Ursula von der Leyenová jasne oznámila, že sa Únia od svojho cieľa nulových emisií CO2 od roku 2035 neodchýli.
Priemysel varuje pred kollapsom
Proti tomuto rozhodnutiu sa dvíhajú silné hlasy z automobilového sektora. Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), Európska asociácia dodávateľov (CLEPA) aj Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA) označujú termín za nereálny.
Šéf ACEA a generálny riaditeľ Mercedesu Ola Källenius ostro kritizuje európske plány. Podľa neho sa automobilový priemysel "rúti plnou rýchlosťou proti múru" a bezhlavé uprednostňovanie ideológie pred ekonomikou bude mať tragické následky.
Realita vs. politické ambície
Problémom je najmä nesúlad medzi politickými cieľmi a trhovou realitou. Motoristi nie sú z elektromobilov tak nadšení ako európski politici a nemecký automobilový priemysel už teraz čelí masívnemu prepúšťaniu kvôli nútenej transformácii.
Hildegard Müllerová z VDA požaduje "zosúladenie cieľov s realitou" a zdôrazňuje potrebu jasnejších výsledkov z ďalších rokovaní.
Politická podpora rastie
Za automobilky sa postavili aj politické frakcie Európskeho parlamentu, vrátane konzervatívnej EPP, ktorá požaduje vyčlenenie hybridov a vozidiel na syntetické palivá do osobitnej kategórie. Neočakávaným spojencom sa stali aj odbory - nemecký IG Metall sa pripojil k výzvam na zmierenie prísnych pravidiel.
Ďalšie rokovanie je naplánované už na december, pričom účastníci dúfajú v konkrétnejšie kompromisy.