Dostupnosť nových áut sa v Európe stáva čoraz väčším problémom a elektromobily nie sú výnimkou. Práve naopak. Vysoké ceny malých mestských modelov odrádzajú zákazníkov a oslabujú celý trh. Európska únia preto prichádza s návrhom, ktorý by mohol situáciu výrazne zmeniť.
Nová trieda M1E
Európska komisia plánuje vytvoriť novú kategóriu áut s označením M1E. Do nej by patrili výlučne elektromobily s dĺžkou do 4,2 metra, ktoré by sa vyrábali priamo v Európskej únii. Automobilky by za ich predaj získavali emisné zvýhodnenia, vďaka ktorým by jednoduchšie plnili flotilové limity oxidu uhličitého.
Čím viac malých elektromobilov by predali, tým menej by ich tlačili prísne emisné ciele.
Ceny a výhody pre vodičov
Podľa zástupcov Komisie by sa ceny áut v tejto kategórii mohli pohybovať približne od 15 000 do 20 000 eur. To by mohlo pomôcť vyriešiť krízu dostupnosti, ktorá trápi európsky trh od roku 2019. Okrem nižšej ceny sa počíta aj s ďalšími výhodami. Hovorí sa o nákupných bonusoch, šrotovnom, lacnejšom parkovaní, nižších registračných poplatkoch či zvýhodnenom nabíjaní.
Automobilky nie sú jednotné
S návrhom pôvodne prišiel bývalý šéf Renaultu Luca de Meo. Renault je dnes na novú triedu pripravený a má viacero vhodných modelov. Iné koncerny to majú zložitejšie, najmä kvôli rozmerom áut alebo výrobe mimo únie. Výhodu môžu získať aj slovenské závody, keďže do kategórie by mohol patriť napríklad Citroen e C3 vyrábaný na Slovensku.
Zatiaľ ide len o návrh, ktorý musí ešte schváliť Európsky parlament a Rada Európy. Ak však prejde, môže výrazne zmeniť ponuku lacných elektromobilov a posilniť európsky automobilový priemysel v boji s čínskou konkurenciou.
Patrik Herich

