Ak návrh na jeseň 2025 prejde Európskym parlamentom, čakajú nás zásadné zmeny v systéme STK, ktoré výrazne zasiahnu do peňaženiek slovenských motoristov. Najmä tí, ktorí jazdia na starších vozidlách, budú čeliť podstatne vyšším nákladom na povinnú technickú kontrolu.

Dramatický nárast nákladov

Nové pravidlá vyžadujú od staníc technickej kontroly investície do moderných prístrojov na meranie pevných častíc a oxidov dusíka. Tieto zariadenia budú stáť až 80 000 eur na jednu prevádzku. Vysoké investičné náklady sa prirodzene premietnu do cien kontrol, doterajších približne 85 eur sa môže navýšiť až na 170 eur pre vozidlá staršie ako dekádu. V Nemecku sa očakáva nárast zo 150 na 300 eur.

Zdroj: stkonline.sk

Sporné odôvodnenie

Brusel argumentuje zvyšovaním bezpečnosti a kvality ovzdušia. Pri bližšom pohľade však tieto dôvody nie sú presvedčivé. Autá z roku 2015, dnes už desaťročné, patria k moderným vozidlám s pokročilými technológiami. Modely ako Golf VII, Passat B8 či BMW radu 3 F30 už majú filtere pevných častíc, EGR ventily a mnohé dokonca systém AdBlue. Bezpečnostne sú vybavené adaptívnym tempomatom, sledovaním mŕtvych uhlov či prednárazovými asistentmi.

Zdroj: tuv.com

Dopad na slovenských vodičov

Situácia na Slovensku je obzvlášť citlivá. Priemerný vek automobilov dosahuje 14,7 roka, pričom tento údaj skresľujú firemné vozidlá. Reálne je priemerný vek súkromných áut 20 a viac rokov. Pri minimálnej mzde pod 1000 eur si väčšina obyvateľov nemôže dovoliť ani desaťročné vozidlá, nieto moderné.

Nové pravidlá tak môžu vážne obmedziť mobilitu značnej časti obyvateľstva, ktoré je odkázané na staršie autá. Zdvojnásobenie ceny STK predstavuje pre mnohé domácnosti značnú finančnú záťaž, ktorá môže viesť k odpojeniu od automobilovej dopravy.

Otázkou zostáva, či je takéto opatrenie skutočne nevyhnutné, alebo ide len o ďalšie byrokratické bremeno pre občanov.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.