Nové opatrenia EÚ majú obmedziť dovoz lacnej ocele z tretích krajín a vytvoriť priestor pre investície do „zelenej ocele“. Podľa návrhu Komisie by sa ročné bezcolné kvóty na dovoz ocele znížili o 47 percent, z 34,5 milióna ton na 18,3 milióna ton. Clo na dovoz nad tieto kvóty by sa zdvojnásobilo z 25 na 50 percent. Cieľom je podporiť európskych výrobcov a zabezpečiť, aby oceľ spĺňala environmentálne štandardy.
Zníženie kvót a zdvojnásobené clo
Okrem finančných opatrení Komisia navrhuje aj prísnejšie pravidlo pôvodu. Oceľ bude považovaná za európsku len v prípade, že bola prvotne odliata v EÚ, nie len následne spracovaná. Tento krok má zabrániť obchádzaniu pravidiel cez tretie krajiny a podporiť transparentnosť dodávateľských reťazcov.
Dopad na automobilky
Automobilky varujú, že zvýšené ceny ocele sa nevyhnutne premietnu do cien áut. Hoci približne 90 percent ocele nakupujú v rámci EÚ, pri špeciálnych druhoch materiálov sú stále závislé od dovozu. Prudké obmedzenie kvót a vysoké clo by mohlo obmedziť flexibilitu dodávok, spomaliť výrobu a oslabiť konkurencieschopnosť európskych výrobcov voči USA či Ázii.
Riziko pre výrobu a inovácie
Zložité trasovanie dodávok a zvýšené administratívne náklady môžu viesť k výpadkom špecifických plechov či valcovaných výrobkov. V čase, keď automobilky investujú do elektrifikácie a čelia rastúcim cenám energií, predstavuje tento krok významné riziko pre výrobu a inovačné projekty.
Patrik Herich
